Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΔημιουργική Γραφή / Creative Writing
ΚωδικόςΔΗ5200
ΣχολήΟικονομικών και Πολιτικών Επιστημών
ΤμήμαΔημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΣοφία Νικολαΐδου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014667

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΔημιουργική Γραφή
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600147908
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Να κατανοήσουν οι φοιτητές τα βασικά συγγραφικά στάδια και τα βασικά συγγραφικά εργαλεία της μη μυθοπλαστικής αφήγησης. • Να εξοικειωθούν με βασικές αφηγηματικές πρακτικές. • Να ασκηθούν στη συγγραφή μη μυθοπλαστικών/μυθοπλαστικών αφηγηματικών κειμένων. • Να λειτουργήσουν ως συγγραφική και αναγνωστική ομάδα, η οποία προσλαμβάνει κριτικά και επιμελείται μη μυθοπλαστικά/μυθοπλαστικά κείμενα.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Eισαγωγή: Πώς γίνεται η αρχή. Βασικές συγγραφικές επιλογές. Επιλογή του θέματος. 2. Ο ήρωας. Η αφηγηματική φωνή. 3. Οπτική γωνία στην αφήγηση. 4. Ο αφηγηματικός χρόνος. 5. Ζητήματα ύφους. 6. Αφήγηση. Διάλογος. 7. Αφηγηματική δομή. 8. Έρευνα υλικού. Αλήθεια και αληθοφάνεια. Πραγματολογική έρευνα. 9. Ιστορία και Λογοτεχνία. 10. Πλοκή. 11. Επιμέλεια κειμένου. Δημοσίευση. 12-13. Παρουσίαση εργασιών.
Λέξεις Κλειδιά
Δημιουργική γραφή, αφήγηση, μυθοπλασία, αφηγηματική δημοσιογραφία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Podcast
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Εργαστηριακή Άσκηση5
Σύνολο5
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Aξιολόγηση O βαθμός προκύπτει από γραπτή εργασία (έκτασης 3.000 λέξεων) πάνω σε θέμα που επιλέγετε από το προτεινόμενο θεματολόγιο. Πρόκειται είτε: Α. Για ένα ολοκληρωμένο υπό δημοσίευση κείμενο (μη μυθοπλαστική αφήγηση, 3000 λέξεις), Β. είτε για ένα ολοκληρωμένο υπό δημοσίευση κείμενο (μη μυθοπλαστική αφήγηση, 1500 λέξεις) μαζί με ένα ολοκληρωμένο υπό δημοσίευση κείμενο μυθοπλασίας (διήγημα ή κεφάλαιο μυθιστορήματος, 1500 λέξεις). Στην τελική αξιολόγηση λαμβάνονται υπόψη και οι επιμέρους εργασίες που έχουν κατατεθεί από τους φοιτητές στο μάθημα. ΘΕΜΑΤΑ ΓΡΑΠΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ 1. Η ιστορία ενός ανθρώπου (πρόσωπο της επικαιρότητας, πρόσωπο του περιθωρίου, καθημερινός άνθρωπος κ.ο.κ). Η αφήγηση πλέκεται γύρω από/με αφορμή ένα γεγονός της επικαιρότητας. 2. Η ιστορία ενός εγκλήματος (από την τρέχουσα επικαιρότητα ή από την τοπική Ιστορία). 3. Η Ιστορία ως βίωμα: μαρτυρίες ανθρώπων για μεγάλα ιστορικά γεγονότα. 4. Μια μέρα με τον… :παρουσίαση της καθημερινότητας ενός πολιτικού /ακαδημαϊκού /άστεγου /ακτιβιστή/ εργαζόμενου / μίας πολύτεκνης μητέρας κ.τ.ό. 5. Περπατώντας στην πόλη: ιστορίες πάνω στις οποίες σκοντάφτει κάποιος που περπατά στην πόλη και έχει τα μάτια του ανοιχτά. 6. Το πρώτο κεφάλαιο ενός μυθιστορήματος/ένα ολοκληρωμένο διήγημα. 1. ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ 1. Οι εργασίες θα πρέπει να έχουν έκταση περ. 3.000 λέξεις, και να συνοδεύονται από κατάλληλη βιβλιογραφική υποστήριξη και από σχετικό φωτογραφικό/εικονογραφικό υλικό (στην περίπτωση των θεμάτων 1-5). Θα πρέπει να υποβληθούν ηλεκτρονικά (σε .docx) έως τη λήξη της πρoσεχούς εξεταστικής περιόδου. 2. Κατά την αξιολόγηση της εργασίας λαμβάνονται υπόψη τα εξής κύρια κριτήρια: η αναζήτηση, επιλογή και αξιοποίηση του συγγραφικού υλικού και των πηγών, η προσεγμένη αφηγηματική δομή και συνοχή του κειμένου, η ζωντάνια της αφήγησης, η ακρίβεια, η σαφήνεια και η δύναμη του ύφους, η μεθοδική εφαρμογή των αφηγηματικών εργαλείων που διδάχθηκαν, η σχολαστική τήρηση της συγγραφικής δεοντολογίας όπου χρειάζεται (παραπομπές κ.τ.λ.), η σωστή μορφοποίηση του κειμένου. 3. Κάθε περίπτωση μη σωστά αποδιδόμενου παραθέματος ή ανώνυμης χρήσης κειμένων/ εργασιών άλλων προσώπων, θεωρείται λογοκλοπή και επισύρει τον αυτόματο μηδενισμό της εργασίας.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Σοφία Νικολαΐδου, Πώς έρχονται οι λέξεις, Μεταίχμιο, 2014
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ (Βασική) Κινγκ, Στίβεν, Περί συγγραφής, Το χρονικό μιας τέχνης, μετάφραση: Μιχάλης Μακρόπουλος, Εκδόσεις Bell, 2002, σσ. 59-62, 118-123, 125, 127-134 Μeiler, Norman, Μάγισσα Τέχνη, μετάφραση: Ιλάειρα Διονυσοπούλου, εκδόσεις Καστανιώτη, 2004, σελ.34-35, 152-155, 265-268 Οζ, Άμος, Η αρχή της ιστορίας, Δοκίμια για τη λογοτεχνία, μετάφραση Θεόδωρος Τσαπακίδης, εκδόσεις Καστανιώτη 2001, σσ.9-25 ΒΙΝΤΕΟ David Lynch on Creativity: Where great ideas come from https://www.youtube.com/watch?v=dNufijIDD-Q Άντριου Στάντον: Τα στοιχεία κλειδιά για μία καταπληκτική ιστορία (TED 2012) https://www.ted.com/talks/andrew_stanton_the_clues_to_a_great_story/transcript?newComment=&language=el Κάρεν Τόμσον Γουόκερ: Τι μπορεί να μας διδάξει ο φόβος (TEDGlobal 2012) https://www.ted.com/talks/karen_thompson_walker_what_fear_can_teach_us/transcript?source=facebook&language=el Truman Capote, In cold blood, trailer (Richard Brooks) https://www.youtube.com/watch?v=loRNwWFHvwY ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ «Σβετλάνα Αλεξίεβιτς: είμαι ο άνθρωπος-αυτί», συνέντευξη στον Δ. B. Τριανταφυλλίδη, Books Journal 74 http://booksjournal.gr/%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B5%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%85%CE%BE%CE%B5%CE%B9%CF%82/item/2539-svatlana-alexiewich-eimai-anthropos-afti Σταθοπούλου, Σοφία (2019, με στοιχεία από το BBC), “Αληθινά εγκλήματα που έγιναν υλικό τέχνης», Lifo.gr https://www.lifo.gr/articles/society_articles/203906/pos-alithina-egklimata-enepneysan-syggrafeis-kai-erga-opos-to-psyxo Τσαγκαρουσιάνος, Στάθης (2018): “Ο Φλωμπέρ για το οξυδερκές, απρόσωπο γράψιμο, «Το να είναι κανείς απλός δεν είναι και τόσο εύκολο»”, Αποσπάσματα από επιστολές του διστακτικού πατέρα του ρεαλισμού, Lifo.gr https://www.lifo.gr/articles/imerologio/209141/o-flomper-gia-to-oksyderkes-aprosopo-grapsimo ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ (Γενική) Περί πεζογραφίας ►Κενώ, Ραιημόν, Ασκήσεις ύφους, εκδόσεις Ύψιλον, 1984 ►Κούντερα, Μίλαν, Η τέχνη του μυθιστορήματος, Εστία, 1988 ► Ντοστογιέφσκι, Φιόντορ Μιχαήλοβιτς, Το ημερολόγιο του συγγραφέα, Α΄μέρος-Β΄μέρος, 1873-1876, εισαγωγή-μετάφραση-σχόλια: Δημήτρης Β. Τριανταφυλλίδης, εκδόσεις Αρμός, 2006 ► Σπυροπούλου Χρύσα (επιμέλεια): Οι 10 εντολές για το μυθιστόρημα. Γράφουν: Τάκης Θεοδωρόπουλος, Πέτρος Μάρκαρης, Αμάντα Μιχαλοπούλου, Σοφία Νικολαΐδου, Πέτρος Τατσόπουλος, Βιβλιοθήκη, εφ. Ελευθεροτυπία, 27.1.2011, http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=243281 ► Χάισμιθ, Πατρίτσια, Πώς να γράψετε ένα μυθιστόρημα αγωνίας (και δράσης), εκδόσεις Πατάκη, 2007 ► Χρυσοστομίδης, Ανταίος, Οι κεραίες της εποχής μας, ταξιδεύοντας με 33 διάσημους συγγραφείς σ’ ένα δωμάτιο, εκδόσεις Καστανιώτη, 2012 ►E. Hemingway, W. Faulkner, J. Steinbeck, J.Dos Passos, H. Miller, Πέντε συνεντεύξεις, εκδόσεις Printa, 2002 ► James Henry, Η τέχνη της μυθοπλασίας, εκδόσεις Άγρα, 1984 Περί συγγραφής, γενικά ► Γκούρεβιτς Φίλιπ, Η τέχνη της γραφής, 10 κορυφαίοι συγγραφείς αποκαλύπτουν τα μυστικά της τέχνης τους στο Paris Review, Εισαγωγή: Οχράν Παμούκ, εκδόσεις Τόπος, 2010 ► Λιόσα, Μάριο Βάργας, Επιστολές σ’ ένα νέο συγγραφέα, εκδόσεις Καστανιώτη, 2001 ► Πάουντ, Έζρα, Η Άλφα Βήτα της μελέτης, δοκίμιο, εκδόσεις Κέδρος, 1974 ► Ροντάρι, Τζάνι, Γραμματική της Φαντασίας, Εισαγωγή στην τέχνη να επινοείς ιστορίες, μετάφραση: Γιώργος Κασαπίδης, εκδόσεις Μεταίχμιο, 2001 ► Τσέχοφ, Άντον, Η τέχνη της γραφής, Συμβουλές σε ένα νέο συγγραφέα, Ανθολόγηση: Πιέρο Μπουρνέλο, Μετάφραση: Βασίλης Ντινόπουλος, εκδόσεις Πατάκη, 2007 ►Τζέιμς Τζόυς, Το πορτραίτο του καλλιτέχνη, μετάφραση: Μαίρης Σαρασιώτου, Γαλαξίας, εκδόσεις Ερμείας, 1965
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-04-2020