Τίτλος | ΕΛΛΗΝΟ-ΙΤΑΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ / Greco-Italian Relations |
Τίτλος στα Ιταλικά | Relazioni greco-italiane |
Κωδικός | 11362 |
Σχολή | Φιλοσοφική |
Τμήμα | Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Χειμερινή/Εαρινή |
Κοινό | Ναι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 280006619 |
Πρόγραμμα Σπουδών: Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 119
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
Ιταλική Γλώσσα και Φιλολογία | Κατ' Επιλογήν Υποχρεωτικά | 2 | 1 | 6 |
Τίτλος | ΕΛΛΗΝΟ-ΙΤΑΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2019 – 2020 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 4 |
Ώρες Συνολικά | 52 |
Class ID | 600148021
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Σχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας |
Όροφος | Υπόγειο 1 |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ 15 (106) |
Ημερολόγιο | Τρίτη 17:00 έως 21:00 |
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600148021
- Άλλη: https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=7258
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Ιταλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
ΟΧΙ
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα εξοικειωθούν με την ιστορία της βενετικής κυριαρχίας στον ελλαδικό χώρο και την ανατολική Μεσόγειο. Θα προσεγγίσουν κριτικά πτυχές της κοινωνίας και του πολιτισμού του αποικιακού κράτους της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας στον εξεταζόμενο χώρο. Θα έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν ιστορικούς χάρτες και ιστορικές πηγές της περιόδου.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΝΟΟΤΡΟΠΙΕΣ ΣΤΟ ΒΕΝΕΤΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ: Ο ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΜΙΑΣ ΑΠΟΙΚΙΑΚΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ. Το μάθημα εξετάζει τα σημαντικότερα κεφάλαια της ιστορίας και του πολιτισμού της Βενετίας εστιάζοντας στην αποικιοκρατία της ιταλικής αυτής δύναμης στον ελλαδικό χώρο, κατά το χρονικό διάστημα από την Partitio Terrarum Imperii Romaniae (1204) έως την κατάλυση του βενετικού κράτους από τον Ναπολέοντα (1797). Συνοπτικά, η ύλη του μαθήματος διαρθρώνεται με βάση τις ακόλουθες ενότητες:
Ιστοριογραφικές προσεγγίσεις, πηγές και εργαλεία έρευνας. Παράγοντες που συνέβαλαν στην αποικιακή επέκταση των Βενετών στην ανατολική Μεσόγειο. Τα όρια (γεωγραφικά και χρονικά) του βενετικού Κράτους της Θάλασσας (Stato da Mar). Θεσμοί, διοικητική, οικονομική και στρατιωτική οργάνωση των αποικιών, εμπόριο και ναυτιλία, κοινωνική διαστρωμάτωση και περιθωριακότητα, έμφυλοι ρόλοι, φιλανθρωπία και κοινωνική πρόνοια, θρησκευτική, εκπαιδευτική και πολιτιστική πολιτική, γλώσσα, τέχνη και κοινωνία, το πλαίσιο των σχέσεων μεταξύ κυρίαρχων και κυριαρχούμενων.
Λέξεις Κλειδιά
Βενετική Δημοκρατία, βενετικό Κράτος της Θάλασσας (Stato da Mar), ανατολική Μεσόγειος, ελληνορθόδοξοι Βενετοί υπήκοοι, 13ος-18ος αι.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Ήχος
- Πολυμεσικό υλικό
- Διαδραστικές ασκήσεις
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Η/Υ, διαδίκτυο, eClass, e-mail, προτζέκτορας.
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 75 | 3 | ✓ | ✓ | |
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 75 | 3 | ✓ | ✓ | ✓ |
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων | ✓ | ✓ | |||
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | ✓ | ✓ | |||
Σύνολο | 150 | 6 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Ο βαθμός επίτευξης των στόχων του μαθήματος από τον κάθε φοιτητή ελέγχεται με τους ακόλουθους τρόπους: με την ενεργό συμμετοχή του στη διάρκεια των μαθημάτων, καθώς και είτε με προφορική παρουσίαση εργασίας και εκπόνηση συναφούς γραπτού δοκιμίου, είτε με γραπτή τελική εξέταση διάρκειας 2,5 ωρών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
- Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
- Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
- Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
– Στάθης Μπίρταχας, Βενετική Κύπρος (1489–1571): Οι Εκθέσεις των αξιωματούχων του ανώτατου διοικητικού σχήματος της κτήσης / Venetian Cyprus: The Reports by the Dominion’s Supreme Administrative Officials, Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο, 2020.
– Παγκράτης Γ. Δ., Κοινωνία και Οικονομία στο βενετικό «Κράτος της Θάλασσας»: Οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις της Κέρκυρας (1496-1538), Αθήνα: Πεδίο, 2013.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
– Μπίρταχας Σ., Κοινωνία, Πολιτισμός και Διακυβέρνηση στο βενετικό Κράτος της Θάλασσας: Το παράδειγμα της Κύπρου, Θεσσαλονίκη: Βάνιας, 2011.
– Διαλέτη Α., Πλακωτός Γ., Πούπου Α., Ιστορία της Βενετίας και της Βενετικής Αυτοκρατορίας, 11ος-18ος αι.: Κοινωνία, Οικονομία, Πολιτισμός, Αθήνα: Ελληνικά Ακαδημαϊκά Συγγράμματα www.kallipos.gr, 2016. Προσβάσιμο στον ακόλουθο ιστότοπο: https://repository.kallipos.gr/handle/11419/1854.
– Παγκράτης Γ. Δ., «Η Βενετία της θάλασσας», στο Σπ. Ασδραχάς – Τζ. Χαρλαύτη (επιμ.), Οι Έλληνες και η Θάλασσα, Αθήνα: Μέλισσα, σ. 273-285.
– Lane F. C., Βενετία η θαλασσοκράτειρα: Ναυτιλία-Εμπόριο-Οικονομία, μτφρ. Κ. Κουρεμένος, επιστημ. επιμ. Γ. Δ. Παγκράτης, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2007.
– Nicol D., Βυζάντιο και Βενετία, μτφρ. Χ.-Α. Μουτσοπούλου, Αθήνα: Παπαδήμας, 2004.
– Μαλτέζου Χ. (επιστημονική δ/νση), Όψεις της ιστορίας του βενετοκρατούμενου ελληνισμού: Αρχειακά τεκμήρια, Αθήνα: Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού, 1993.
– Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τόμοι: Ι΄ & ΙΑ΄, Αθήνα: Εκδοτική Αθηνών, 1974 & 1975.
– Μαλτέζου Χ. (επιστημονική δ/νση), Βενετοκρατούμενη Ελλάδα: Προσεγγίζοντας την ιστορία της, 2 τόμοι, Αθήνα-Βενετία: Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών, 2010.
– Cozzi G., Knapton M., Scarabello G., Storia d’Italia, τόμ. XII/1 & XII/2, La Repubblica di Venezia nell’età moderna, Torino, UTET, 1997 & 1999.
– Αrbel B., «Colonie d’oltremare», στο A. Tenenti, U. Tucci (επιμ.), Storia di Venezia, τόμ. 5, Roma, Istituto della Enciclopedia Italiana, 1996, σ. 947-985.
– Arbel B., «Venice’s Maritime Empire in the Early Modern Period», στο E. R. Dursteler (επιμ.), A Companion to Venetian History, 1400-1797, Leiden-Boston: Brill, 2013, σ. 125-253.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-04-2021