Τίτλος | ΦΩΝΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ / Phonetics and phonology |
Τίτλος στα Ιταλικά | Fonetica e fonologia |
Κωδικός | 11324 |
Σχολή | Φιλοσοφική |
Τμήμα | Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Χειμερινή/Εαρινή |
Χαρακτηρισμός Μαθήματος | Γλωσσολογία και Διδακτική |
Κοινό | Ναι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 600000750 |
Πρόγραμμα Σπουδών: Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 61
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
Ιταλική Γλώσσα και Φιλολογία | Κατ' Επιλογήν Υποχρεωτικά | 3 | 2 | 6 |
Τίτλος | ΦΩΝΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2019 – 2020 |
Περίοδος Τάξης | Χειμερινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ | |
Ώρες Εβδομαδιαία | 4 |
Ώρες Συνολικά | 52 |
Class ID | 600148050
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Philosophy (new) |
Όροφος | Basement |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Α' (440) |
Ημερολόγιο | Friday 09:00 to 13:00 |
Τύπος Μαθήματος
- Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600148050
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
-Να κατανοούν τις γενικές αρχές, έννοιες και όρους των επιστημονικών πεδίων της φωνητικής και φωνολογίας και των βασικών θεωρητικών και μεθοδολογικών εργαλείων των επιμέρους κλάδων τους.
-Να κατανοούν τη σχέση ορθογραφίας και προφοράς
-Να κατανοούν τα αρθρωτικά χαρακτηριστικά των γλωσσικών ήχων (φωνηέντων-ημιφώνων-συμφώνων) της Ιταλικής και της Νέας Ελληνικής
-Να κάνουν φωνητική μεταγραφή της Ελληνικής αλλά και άλλων γλωσσών με τη χρήση του Διεθνούς Φωνητικού Αλφάβητου.
-Να χειρίζονται αποτελεσματικά τις βασικές έννοιες φωνολογικής ανάλυσης (φώνημα, αλλόφωνο, ποικιλία, κατανομή λειτουργική διαφοροποίηση).
-Να διαχειρίζονται και να επεξεργάζονται μεγάλη ποικιλία φωνολογικών δεδομένων.
-Να αναγνωρίζουν και να αναλύουν τα βασικά φωνολογικά φαινόμενα της Ιταλικής και της Νέας Ελληνικής.
-Να εξοικειωθούν με τα ακουστικά χαρακτηριστικά των γλωσσικών ήχων και την ανάγνωριση κυματομορφών και φασματογραφημάτων.
-Να εμβαθύνουν σε θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα διεπαφής και διεπίπεδης αλληλεπίδρασης (interface) της Φωνητικής και Φωνολογίας με άλλους κλάδους της γλωσσολογίας
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα παρέχει μια ολοκληρωμένη εισαγωγή στη φωνητική και στη φωνολογία. Η φωνητική μελετά του ήχους της ανθρώπινης ομιλίας ως φυσικές οντότητες, δηλ. πώς παράγονται, μεταφέρονται και προσλαμβάνονται από τον ακροατή. Η φωνολογία μελετά τους ήχους της ανθρώπινης ομιλίας ως γλωσσολογικές μονάδες, πώς δηλαδή οι ομιλητές μιας γλώσσας χρησιμοποιούν τους ήχους για να διαφοροποιήσουν τη σημασία των λέξεων. Ειδικότερα, τα βασικά θέματα που συζητώνται -αναλύονται στο πλαίσιο των διαλέξεων είναι τα εξής:
• Εισαγωγή στην επιστήμη της φωνητικής και της φωνολογίας.
• Εξοικείωση των φοιτητών με τους γλωσσικούς ήχους (φθόγγους), πώς παράγονται και πώς γίνονται αντιληπτοί είτε ως μονάδες του λόγου είτε ως αναπόσπαστα στοιχεία συνεχούς ομιλίας.
• Εξοικείωση με την ποικιλία γλωσσικών ήχων στις γλώσσες του κόσμου
• Σχέση ορθογραφίας και προφοράς
• Σύστημα φωνητικής παραγωγής-μηχανισμός φώνησης
• Περιγραφή των αρθρωτικών χαρακτηριστικών των γλωσσικών ήχων (φωνηέντων-ημιφώνων-συμφώνων) της Ιταλικής και της Νέας Ελληνικής
• Συμβολισμός των ήχων με βάση το Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο (Έμφαση στους φθόγγους της Ιταλικής και της Νέας Ελληνικής).
• Εξοικείωση με τις βασικές έννοιες φωνολογικής ανάλυσης (φώνημα, αλλόφωνο, ποικιλία, κατανομή λειτουργική διαφοροποίηση).
• Εξέταση των βασικών φωνολογικών φαινομένων Ιταλικής και της Νέας Ελληνικής.
• Παρουσίαση και ανάλυση των ακουστικών χαρακτηριστικών των γλωσσικών ήχων - ανάγνωση φασματογραφημάτων.
• Εξοικείωση των φοιτητών σε πειραματικό επίπεδο με τις δυνατότητες καταγραφής και ανάλυσης του σήματος της ομιλίας.
Λέξεις Κλειδιά
Φωνητική, φωνολογία, αρθρωτική φωνητική, Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Ήχος
- Πολυμεσικό υλικό
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
-Παρουσίαση διαλέξεων με χρήση αρχείων powerpoint, βίντεο και διαδικτυακών πηγών/ προγραμμάτων.
-Ανάρτηση διδακτικού υλικού στο e-learning.
-Επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και e-learning.
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 122 | 4,9 | |||
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 10 | 0,4 | |||
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 18 | 0,7 | |||
Σύνολο | 150 | 6 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η παρουσία στο μάθημα και η συμμετοχή στις συζητήσεις, και την επίλυση ασκήσεων στην τάξη πριμοδοτείται με το 20% του τελικού βαθμού. Σε περίπτωση αδυναμίας φυσικής παρακολούθησης, προτείνεται η επίλυση ασκήσεων από τους φοιτητές και η αποστολή τους στη διδάσκουσα για την σταδιακή εμπλοκή και εμπέδωση της ύλης του μαθήματος.
ΓΡΑΠΤΕΣ ΤΕΛΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ (η εξέταση καλύπτει όλη τη θεματολογία του μαθήματος). Οι φοιτητές πρέπει να απαντήσουν σε ασκήσεις (περί γλωσσολογικής θεωρίας αλλά και εφαρμογής γλωσσολογικής ανάλυσης) και ερωτήσεις ανάπτυξης θεωρίας.
Για τις ασκήσεις τα κριτήρια αξιολόγησης είναι:
1. Ακρίβεια.
2. Ορθότητα.
Για τις θεωρητικές ερωτήσεις τα κριτήρια αξιολόγησης είναι τα ακόλουθα:
1. Η ακρίβεια και η σαφήνεια.
2. Η αποφυγή πλεοναστικών πληροφοριών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
- Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
- Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Nespor, Μ. (1999). Φωνολογία. (Προσαρμογή στην Ελληνική Γλώσσα, Α. Ράλλη και M. Nespor). Αθήνα: Πατάκης.
Ladefoged, P. (2007). Εισαγωγή στη Φωνητική. Μετάφραση Μαρία Μπαλταζάνη. Αθήνα: Πατάκης.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Γενική ενδεικτική βιβλιογραφία
Abercrombie, D. (1967). Elements of General Phonetics. Edinburgh University Press: Edinburgh.
Ashby, M. & J. Maidment (2005). Introducing Phonetic Science. Cambridge: Cambridge University Press
Catford, J. C. (2001). A Practical Introduction to Phonetics. Oxford: OUP
Clark, J. & P. Yallop (1995). An introduction to phonetics and phonology (2nd ed.). Oxford: Blackwell.
Crystal, D. (1997). A dictionary of linguistics and phonetics. Oxford: Blackwell.
Fromkin, V. Rodman, Ρ. & J. Hyams. (2008). Εισαγωγή στη μελέτη της γλώσσας. Μτφρ. Έλλη Βάζου, Γιώργος Ξυδόπουλος, Φανή Παπαδοπούλου, Αναστάσιος Τσαγγαλίδης. Επιμ. Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος. Αθήνα:Πατάκης
Hardcastle, W. J. & J. Laver (Eds.) (1997). The handbook of phonetic sciences. Oxford: Blackwell Publishers.
Johnson, K. 2012. Acoustic and Auditory Phonetics. Oxford: Wiley-Blackwell
Ladefoged, P. (1993). A Course in Phonetics, New York: Harcourt, Brace, Jovanovitch.
Ladefoged, P. & I. Maddieson (1996). The Sounds of the World's Languages. Oxford: Blackwell.
Ladefoged, P. & S. Disner (2012). Vowels and Consonants. Oxford:Wiley-Blackwell.
Laver, J. (1994). Principles of Phonetics. Cambridge: Cambridge University Press.
Lyons J. (2002). Εισαγωγή στη γλωσσολογία. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Maddieson, I. (1984). Patterns of sounds. Cambridge studies in speech science and communication. Cambridge: Cambridge University Press.
Maturi, P. (2014). I suoni delle lingue, i suoni dell'italiano. Nuova introduzione alla fonetica. Il Mulino.
Savoia, L. (2014). Introduzione alla fonetica e alla fonologia. Zanichelli.
Μικρός, Γ. (2005). Συγκριτική φωνητική και φωνολογία της Ισπανικής και της Νέας Ελληνικής γλώσσας. Αθήνα: LibrisTech.
Mori, L. (2007). Fonetica dell'italiano L2. Un'indagine sperimentale sulla variazione nell'interlingua dei marocchini. Carocci.
Nespor, Μ. (1999). Φωνολογία. (Προσαρμογή στην Ελληνική Γλώσσα, Α. Ράλλη και M. Nespor). Αθήνα: Πατάκης.
Pisoni, D. B. & R. E. Remez (eds.) (2004). The handbook of speech perception. Oxford: Blackwell.
Pike, K. L. (1943). Phonetics: A critical analysis of phonetic theory and a technic for the practical description of sounds. Ann Arbor: University of Michigan Press.
Roach, P. (2001). English Phonetics and Phonology: A Practical Course. Cambridge: Cambridge University Press.
Rogers, H. (2000). The Sounds of Language: An Introduction to Phonetics. Harlow, Essex: Pearson.
Savoia, L. (2014). Introduzione alla fonetica e alla fonologia. Zanichelli.
Stevens, K. N. (1998). Acoustic phonetics. Current studies in linguistics (No. 30). Cambridge, MA: MIT Press.
Ενδεικτικοί χρήσιμοι σύνδεσμοι
http://phonetics.ucla.edu/course/contents.html
http://www.phon.ucl.ac.uk/home/johnm/sid/cvow.htm
http://humnet.ucla.edu/departments/linguistics/VowelsandConsonants/course/chapter1/vowels.html
http://www.paulmeier.com/ipa/vowels.html
http://www.umanitoba.ca/faculties/arts/linguistics/russell/138/sec1/anatomy.htm#note
http://linguistics.berkeley.edu/~kjohnson/ling110/syllabus07.html
http://www.fon.hum.uva.nl/praat/
http://sail.usc.edu/span/video.php
http://www.unc.edu/~jlsmith/pht-url.html
http://web.uvic.ca/ling/resources/ipa/handbook.htm
http://ec-concord.ied.edu.hk/phonetics_and_phonology/wordpress/learning_website/chapter_3_consonants_new.htm
Ενδεικτικές άλλες πηγές:
Bybee, J. (2001), Phonology and language use, Cambridge: Cambridge University Press
Canepari, L. (1979), Introduzione alla fonetica, Torino: Einaudi.
Fernández Planas, A. M. & J. Carrera (2001), Prácticas de transcripción fonética en castellano, Barcelona: Salvatella.
Gil, J. (2007). Fonética para profesores de español: De la teoría a la práctica. Madrid: Arco/Libros.
Graffi, G. & S. Scalise, S. (2002), Le lingue e il linguaggio, Bologna: Il Mulino.
Gussmann, E. (2001), Phonology: analysis and theory, Cambridge: Cambridge University Press
Hidalgo, A. & M. Quilis Merín (2012), La voz del lenguaje: Fonética y fonología del español, València: Tirant Humanidades.
Hualde, J. I. (2014). Los sonidos del español, Cambridge: Cambridge University Press.
Ladefoged, P. (2007), Εισαγωγή στη φωνητική, Αθήνα: Πατάκης
Ladefoged, P. (2007), Εισαγωγή στη φωνητική, Αθήνα: Πατάκης
Μικρός, Γ. (2005), Συγκριτική φωνητική και φωνολογία της Ισπανικής και της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Αθήνα: Libris-Tech.
Mioni, A.M. (2001), Elementi di fonetica, Padova: Unipress
Μποτίνης, A. (2011), Φωνητική της Ελληνικής, Αθήνα: ISEL editions
Nespor, M. (1999), Φωνολογία, Αθήνα: Πατάκης
Πετεινού, K. & A. Οκαλίδου (2010), Θεωρητικά και κλινικά θέματα φωνητικής και φωνολογίας. Αθήνα: Επιφανίου Ηλίας
Quilis, A. (2003). Principios de fonética y fonología españolas, Madrid: Arco/Libros.
Ρεβυθιάδου, A. & M. Τζακώστα (2007), Η φωνολογία στη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης γλώσσας, Αθήνα: Πατάκης
Schiller N. & A. Meyer (2003), Phonetics and phonology in language comprehension and production: Differences and similarities, Berlin: Mouton de Gruyter.
Schmid, S. (1999), Fonetica e fonologia dell’italiano, Torino: Paravia.
Τελευταία Επικαιροποίηση
04-05-2020