Τίτλος | ΙΧΘΥΟΛΟΓΙΑ - ΑΛΙΕΥΤΙΚΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ / ICHTHYOLOGY - FISHING BIOLOGY |
Κωδικός | ΖΟ.ENB.8.3 |
Σχολή | Θετικών Επιστημών |
Τμήμα | Βιολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Εαρινή |
Υπεύθυνος/η | Αθανάσιος Τσίκληρας |
Κοινό | Όχι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 40001568 |
Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Βιολογίας (2017-σήμερα)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 23
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Επιλογής | 8 | 4 | 6 |
Τίτλος | ΙΧΘΥΟΛΟΓΙΑ - ΑΛΙΕΥΤΙΚΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2019 – 2020 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 5 |
Ώρες Συνολικά | 72 |
Class ID | 600148448
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Βιολογίας |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Ι3 (206) |
Ημερολόγιο | Τρίτη 09:00 έως 11:00 |
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Επιστημονικής Περιοχής
- Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600148448
- Στον ιστοχώρο του Τμήματος: http://www.bio.auth.gr/content/ikhthuologia-alieutike-biologia
- Άλλη: ichthyology.bio.auth.gr
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Απόκτηση γνώσεων για τη συστηματική, ανατομία, μορφολογία, φυσιολογία, ηλικία και αύξηση, αναπαραγωγή, οικολογία και δυναμική των ψαριών και τη διαχείριση των αποθεμάτων τους. Εξοικείωση με τη λήψη εξειδικευμένων μετρήσεων της εξωτερικής μορφολογίας των ιχθύων και την ανάλυση μορφομετρικών σχέσεων, κατασκευή παρασκευασμάτων για την ανάγνωση της ηλικίας και τον προσδιορισμό της γονιμότητας των ιχθύων, εφαρμογή στατιστικών και άλλων μεθόδων για την εκτίμηση των παραμέτρων αύξησης, θνησιμότητας και δυναμικής. Ικανότητα χειρισμού της μεγαλύτερης βάσης δεδομένων για τα ψάρια, FishBase (www.fishbase.org), και χρήσης της για την αναγνώριση, την οικολογία και τη δυναμική των ειδών και τη διαχείριση των αποθεμάτων τους.
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Διαλέξεις
Ιστορικά στοιχεία ιχθυολογίας και αλιευτικής βιολογίας. Γενικά χαρακτηριστικά ψαριών, μορφολογία, συστηματική. Φυσιολογία ψαριών. Ηλικία και παράμετροι αύξησης. Αναπαραγωγή και θνησιμότητα. Διατροφή και τροφικό επίπεδο. Δυναμική ιχθυοπληθυσμών. Aλιεία και αλιευτικά εργαλεία. Πρότυπα αλιευτικής εκμετάλλευσης. Εκτίμηση ιχθυαποθεμάτων και αλιευτική διαχείριση.
Εργαστηριακή εκπαίδευση και εκπαίδευση πεδίου
Εξωτερική μορφολογία-ανατομία ψαριών. FishBase και βάσεις αλιευτικών δεδομένων. Βιομετρία και σχέσεις μηκών. Προσδιορισμός ηλικίας. Μη-γραμμικός υπολογισμός παραμέτρων αύξησης. Αναπαραγωγικό δυναμικό. Τροφοδυναμικοί δείκτες. Εκτίμηση της κατάστασης των αποθεμάτων. Γονιμότητα. Θνησιμότητα. Δειγματοληψία με ηλεκτραλιεία και αναγνώριση ψαριών σε ποτάμιο σύστημα. Επίσκεψη στο Ινστιτούτο Αλιευτικής Έρευνας και σε αλιευτικά σκάφη.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Διαφάνειες
- Πολυμεσικό υλικό
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Στη διδασκαλία και στην εργαστηριακή εκπαίδευση γίνεται χρήση της ηλεκτρονικής εγκυκλοπαίδειας για τα ψάρια και του ηλεκτρονικού εγχειριδίου εκμάθησης ιχθυολογίας (διαθέσιμα στο www.fishbase.org).
Χρήση Blackboard για την επικοινωνία με τους φοιτητές και τη διάχυση εκπαιδευτικού υλικού.
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 30 | 1,2 | ✓ | ||
Εργαστηριακή Άσκηση | 30 | 1,2 | ✓ | ✓ | |
Άσκηση Πεδίου | 16 | 0,6 | ✓ | ||
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 51 | 2,0 | |||
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 20 | 0,8 | |||
Εξετάσεις | 3 | 0,1 | |||
Σύνολο | 150 | 6 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορική Εξέταση, Γραπτή Εξέταση, Αναφορά για εργαστηριακή ή υπαίθρια άσκηση, Προφορική Παρουσίαση (προαιρετική), Γραπτές Εργασίες (προαιρετική).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Έκθεση / Αναφορά (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ΣΤΕΡΓΙΟΥ K.Ι., Π.Κ.KΑΡΑΧΛΕ, Α.Χ. ΤΣΙΚΛΗΡΑΣ & Η. ΜΑΜΑΛΑΚΗΣ. 2011. Κραυγή ιχθύος. Ψάρια ελληνικών θαλασσών – Βιολογία, αλιεία, διαχείριση. 358 σελ. Εκδόσεις Πατάκης, Αθήνα.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
ΣΤΕΡΓΙΟΥ K.Ι., Α.Χ. ΤΣΙΚΛΗΡΑΣ. 2016. Αλιευτική βιολογία και Αλιεία. ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΩΝ.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-12-2020