Τίτλος | ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ / POPULATION ECOLOGY |
Κωδικός | EC.04.16 |
Σχολή | Θετικών Επιστημών |
Τμήμα | Βιολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Εαρινή |
Υπεύθυνος/η | Ευφημία Παπαθεοδώρου |
Κοινό | Όχι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 40001645 |
Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Βιολογίας (2017-σήμερα)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 182
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Υποχρεωτικό | 4 | 2 | 6 |
Τίτλος | ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΠΛΗΘΥΣΜΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2019 – 2020 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 6 |
Ώρες Συνολικά | 218 |
Class ID | 600148451
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Βιολογίας |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Ι2 (208) |
Ημερολόγιο | Πέμπτη 14:00 έως 17:00 |
Κτίριο | Σχ. Θετικών Επιστημών - νέο κτίριο - Ανατολ. πτέρυγα |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Α22 (191) |
Ημερολόγιο | Πέμπτη 11:00 έως 12:00 |
Κτίριο | Σχ. Θετικών Επιστημών - νέο κτίριο - Ανατολ. πτέρυγα |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Α22 (191) |
Ημερολόγιο | Παρασκευή 12:00 έως 14:00 |
Κτίριο | Βιολογίας |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Ι2 (208) |
Ημερολόγιο | Παρασκευή 14:00 έως 17:00 |
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600148451
- Στον ιστοχώρο του Τμήματος: http://www.bio.auth.gr/course/dynamiki-plithysmon-kai-viokoinotiton
- eLearning (Moodle): https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=4225
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Βασικές γνώσεις Μαθηματικών, Στατιστικής καθώς και ευχέρεια στη χρήση υπολογιστών
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Να κατανοήσουν τους μηχανισμούς ρύθμισης της μεταβολής των πληθυσμών.
Να κατανοήσουν τις διαδικασίες οργάνωσης της βιοκοινότητας.
Να προβλέψουν την μελλοντική πορεία του πληθυσμού
Να εκτιμήσουν τις παραμέτρους που είναι καθοριστικές για τη μεταβολή του εκάστοτε πληθυσμού.
Να προτείνουν διαχειριστικές δράσεις για πληθυσμούς που κινδυνεύουν.
να προτείνουν δράσεις για την επανάκαμψη της βικοινότητας μετά τη διαταραχή.
Να εξασκηθούν στην ανάλυση και ερμηνεία ποσοτικών δεδομένων
Να εξασκηθούν στη δειγματοληψία πεδίου
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Ομαδική εργασία
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
Περιεχόμενο Μαθήματος
Εισαγωγή στην οικολογία πληθυσμών. Τυπολογία δημογραφικών τεχνικών. Ενδοειδικός ανταγωνισμός ως μηχανισμός ρύθμισης της πληθυσμιακής αύξησης. K και r μοντέλα πληθυσμιακής αύξησης. Ντετερμινιστικά και στοχαστικά μοντέλα αύξησης. Τεχνικές ανάλυσης και ελέγχου πληθυσμών. Διαειδικός ανταγωνισμός. Θήρευση. Μεταπληθυσμιακά συστήματα. Ανάλυση βιωσιμότητας πληθυσμών. Δομή και οργάνωση βιοκοινότητας. Τροφικές αλυσίδες - τροφικά πλέγματα.Οικολογική διαδοχή. Μοντέλα απόκρισης της βιοκοινότητας στη διαταραχή. Μήτρα βιοκοινότητας και σταθερότητα.Οικολογία τοπίου.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Πολυμεσικό υλικό
- Διαδραστικές ασκήσεις
- Βιβλίο
- προγράμματα στον υπολογιστή για τη διαχείριση των δεδομένων
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση διαφανειών PowerPoint και εικόνων από το δίκτυο στη διδασκαλία
Χρήση προγραμμάτων υπολογιστή στην εργαστηριακή εκπαίδευση (πρόγραμμα Stella ή Vensim για μοντέλα προσομοίωσης πληθυσμών, πρόγραμμα RAMAS για μεταπληθυσμούς, προγράμματα κατασκευασμένα από τους διδάσκοντες στο Microsoft Excel για πίνακες ζωής, μήτρα βιοκοινότητας, οικολογική διαδοχή και πρόγραμμα PVA για ανάλυση βιωσιμότητας πληθυσμών).
Χρήση e-learning
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 45 | 1,8 | ✓ | ✓ | |
Εργαστηριακή Άσκηση | 18 | 0,7 | ✓ | ✓ | |
Άσκηση Πεδίου | 8 | 0,3 | ✓ | ✓ | ✓ |
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 60 | 2,4 | ✓ | ||
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 15 | 0,6 | ✓ | ✓ | ✓ |
Εξετάσεις | 4 | 0,2 | ✓ | ||
Σύνολο | 150 | 6 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές ξεχωριστές εξετάσεις σε θεωρία και μάθημα.
Στο μάθημα ελέγχεται η κατανόηση των μηχανισμών που ρυθμίζουν την ανέλιξη των πληθυσμών και την οργάνωση των βιοκοινοτήτων.
Στις εργαστηριακές εξετάσεις ελέγχεται η ικανότητα τους
-να επιλέξουν τι δεδομένα θα συλλέξουν και πως ώστε να εξάγουν συμπεράσματα για το ερώτημα που τους τίθεται
- να αποφασίσουν πως θα αναλύσουν τα δεδομένα που τους δίνονται ώστε να γίνει εξαγωγή συμπερασμάτων
- να εξάγουν συμπεράσματα από το σύνολο των δεδομένων που τους δίνεται
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
- Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική)
- Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Michael Begon, Robert W. Howarth, Colin R. Townsend 2015.Οικολογία Πληθυσμοί, Βιοκοινότητες και Εφαρμογές, Εκδόσεις Utopia (μετάφραση)
Γ.Π. Στάμου 2008. Οικολογία. Εισαγωγή στην οικολογία των πληθυσμών. Εκδόσεις ΖΗΤΗ
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Εκπαιδευτικό Σύγραμμα.
Γ.Π. Στάμου & Ε.Μ. Παπαθεοδώρου 2013. Οικολογία. Δομή και Δυναμική Βιοκοινοτήτων.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-12-2020