Τίτλος | ΓΕΝΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ / GENERAL ECOLOGY |
Κωδικός | EC.02.11 |
Σχολή | Θετικών Επιστημών |
Τμήμα | Βιολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Εαρινή |
Υπεύθυνος/η | Αντώνιος Μαζάρης |
Κοινό | Όχι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 40001664 |
Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Βιολογίας (2017-σήμερα)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 223
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Υποχρεωτικό | 2 | 1 | 6 |
Τίτλος | ΓΕΝΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2019 – 2020 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ |
|
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 5 |
Ώρες Συνολικά | 218 |
Class ID | 600148453
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Σχ. Θετικών Επιστημών - νέο κτίριο - Ανατολ. πτέρυγα |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Α22 (191) |
Ημερολόγιο | Τετάρτη 15:00 έως 16:00 |
Κτίριο | Σχ. Θετικών Επιστημών - νέο κτίριο - Ανατολ. πτέρυγα |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Α22 (191) |
Ημερολόγιο | Πέμπτη 12:00 έως 14:00 |
Κτίριο | Βιολογίας |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Ι1 "ΜΠΑΜΠΑΛΩΝΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ" (207) |
Ημερολόγιο | Πέμπτη 14:00 έως 20:00 |
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Υποβάθρου
- Γενικών Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600148453
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος: α) θα έχουν εισαχθεί στο θεματικό πεδίο της οικολογίας, β) θα έχουν κατανοήσει βασικές έννοιες, θεωρίες και διεργασίες, γ) θα ενδυναμώσουν την ικανότητά τους να συνθέτουν επιμέρους πληροφορίες σε ένα συνεκτικό σύνολο, δ) θα αναπτύξουν ικανότητα εφαρμογής διαφορετικών πειραματικών και δειγματοληπτικών μεθόδων στο πλαίσιο της οικολογικής έρευνας (εφ’ άπαξ / επαναλαμβανόμενες δειγματοληψίες, θεωρητικές προσεγγίσεις / πεδίο), ε) θα υποστηρίζουν με ορθό λόγο τις επιστημονικές απόψεις (εν προκειμένω, για οικολογικά και συχνά επίμαχου περιεχομένου θέματα) και στ) θα έχουν εισαχθεί στη συγγραφή πρωτότυπης επιστημονικής εργασίας (εν προκειμένω, οικολογικού περιεχομένου).
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Θεωρία: Στόχοι και βασικές έννοιες της επιστήμης της οικολογίας. Μέθοδοι και εργαλεία οικολογικής έρευνας. Εισαγωγή στη δυναμική πληθυσμών: πληθυσμιακή αύξηση και ρύθμιση, πίνακες ζωής, ενδοειδικός ανταγωνισμός. Τροφικές αλυσίδες και παραγωγικότητα. Βιογεωχημικοί κύκλοι και υδρολογικός κύκλος. Έδαφος, θερμοκρασία, φως και οργανισμοί. Ανάλυση βιοκοινοτήτων. Ενδιαίτημα και οικοθέση. Θήρευση, σαπροβίωση, παρασιτισμός, ανταγωνισμός, συνεργασία. Oικολογικός ρόλος δευτερογενών μεταβολιτών. Σταθερότητα, πολυπλοκότητα και διαταραχές. Oικολογική διαδοχή. Νησιωτική βιογεωγραφία. Βιοποικιλότητα σε επίπεδο ειδών και συστημάτων. Αρχές περιβαλλοντικής διαχείρισης.
Εργαστηριακές ασκήσεις: Φροντιστήριο επί του τρόπου συγγραφής επιστημονικών εργασιών και άλλων επιστημονικών κειμένων. Εκτίμηση αφθονίας και ιστάμενης βιομάζας φωτοσυνθετικών οργανισμών στο υδάτινο περιβάλλον -αναγνώριση και καταμέτρηση φυτοπλαγκτού. Πρότυπα μεταβολής δημογραφικών χαρακτηριστικών, οικοσυστημικές υπηρεσίες και οικολογικό αποτύπωμα των σύγχρονων κοινωνιών, περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τρόπους χρήσης των φυσικών πόρων.
Υπαίθριες ασκήσεις: Προσδιορισμός κατάλληλου δειγματοληπτικού μεγέθους για αντιπροσωπευτική απεικόνιση: εφαρμογή στην εκτίμηση της μεταβολής της βιομάζας των ποωδών φυτών σε Μεσογειακό οικοσύστημα. Φαινολογία άνθησης και ανθικοί χαρακτήρες. Εκτίμηση ταχύτητας αποικοδόμησης: χρήση διαφορετικών υλικών, εξέταση διαφορετικών περιοχών.
Λέξεις Κλειδιά
Οικολογία, Πληθυσμός, Βιοκοινότητα, Οικοσύστημα, Μεγαδιάπλαση, Βιοποικιλότητα, Νησιωτική Βιογεωγραφία, Βιοτικοί πόροι
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Διαφάνειες
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρήση PowerPoint στη διδασκαλία
Χρήση υπολογιστικών φύλλων Excel στην εργαστηριακή εκπαίδευση
Χρήση e-learning και της ιστοσελίδας του Τμήματος Βιολογίας στην επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 45 | 1,8 | ✓ | ||
Εργαστηριακή Άσκηση | 18 | 0,7 | ✓ | ||
Άσκηση Πεδίου | 15 | 0,6 | ✓ | ||
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 66 | 2,6 | |||
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 28 | 1,1 | ✓ | ✓ | |
Εξετάσεις | 3 | 0,1 | ✓ | ✓ | |
Σύνολο | 175 | 7 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή εξέταση. Βαθμολόγηση ασκήσεων με βάση την ανταπόκριση στις οδηγίες, τόσο διεξαγωγής όσο και γραπτής παρουσίασής τους.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
- Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βώκου Δ. (2008). ΓΕΝΙΚΗ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ. UNIVERSITY STUDIO PRESS. ΘΕΣΣΑΛΟ ΝΙΚΗ
Netwig, W. S. Bacher, R. Brandl (2011). ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΟΙΚΟΛΟΓΙΑΣ (Mετάφραση Β. Δέτσης) ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ. ΑΘΗΝΑ
Τελευταία Επικαιροποίηση
19-01-2021