Τίτλος | ΛΙΜΝΟΠΟΤΑΜΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ / RIVER AND LAKE ECOSYSTEMS |
Κωδικός | ΖΟ.ENB.6.23 |
Σχολή | Θετικών Επιστημών |
Τμήμα | Βιολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Εαρινή |
Υπεύθυνος/η | Δήμητρα Μπόμπορη |
Κοινό | Όχι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 40001678 |
Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Βιολογίας (2017-σήμερα)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 42
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
Μοριακή Βιολογία, Γενετική και Βιοτεχνολογία | Επιλογής | 6 | 3 | 7 |
Περιβαλλοντική Βιολογία | Επιλογής Α | 6 | 3 | 7 |
Γενική | Επιλογής | 6 | 3 | 7 |
Τίτλος | ΛΙΜΝΟΠΟΤΑΜΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2019 – 2020 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 7 |
Ώρες Συνολικά | 81 |
Class ID | 600148465
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Βιολογίας |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Ι2 (208) |
Ημερολόγιο | Τετάρτη 12:00 έως 14:00 |
Κτίριο | Βιολογίας |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Ι2 (208) |
Ημερολόγιο | Παρασκευή 11:00 έως 13:00 |
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Επιστημονικής Περιοχής
- Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
- Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600148465
- Στον ιστοχώρο του Τμήματος: http://www.bio.auth.gr/content/limnopotamio-periballon-kai-organismoi
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Απόκτηση γνώσης της δομής και λειτουργίας των λιμνοποτάμιων οικοσυστημάτων εστιάζοντας στα υδρομορφολογικά, φυσικο-χημικά και ιδιαίτερα στα βιολογικά στοιχεία και την εκτίμηση και παρακολούθηση της οικολογικής ποιότητας των επιφανειακών υδάτων σύμφωνα με την Οδηγία (2000/60/ΕΚ) που έχει ως στόχο την προστασία και ολοκληρωμένη διαχείριση των υδάτων. Ευαισθητοποίηση σε θέματα προστασίας και διαχείρισης των υδάτινων οικοσυστημάτων των εσωτερικών νερών. Απόκτηση ικανότητας χρήσης οργάνων μετρήσεων πεδίου, πραγματοποίησης δειγματοληψιών, αναγνώρισης φυτοπλαγκτικών και ζωοπλαγκτικών οργανισμών καθώς και βενθικων μακροασπονδύλων, ψαριών, χρήσης βιοτικών δεικτών και εξειδικευμένου λογισμικού για στατιστική επεξεργασία. Απόκτηση ευχέρειας στην πρόσβαση της ηλεκτρονικής βιβλιοθήκης του Α.Π.Θ. και στη χρήση ξένης βιβλιογραφίας, επεξεργασίας, συγγραφής και παρουσίασης διάφορων σχετικών με το αντικείμενο θεμάτων αυτενεργώντας μεμονωμένα ή/και σε επίπεδο ομάδων.
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Προέλευση λιμνών και ποταμών. Γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά και τυπολογία. Φυσικά χαρακτηριστικά του νερού (φως, θερμοκρασία, παροχή, ταχύτητα κλπ.). Χημικά συστατικά του νερού (O2, CO2, ιόντα, pH, θρεπτικά, θείο, αγωγιμότητα, TDS, TSS, αλατότητα). Oργανισμοί (βένθος, πλαγκτό, νηκτό, ανώτερα φυτά) και μέθοδοι συλλογής τους. Τροφικά πλέγματα. Παραγωγικότητα. Ρύπανση, βιοπαρακολούθηση, βιοδείκτες. Διαχείριση. Νομοθεσία. Αποκατάσταση.
Εργαστηριακές ασκήσεις:
1. Αναγνώριση φυτοπλαγκτού, 2. Αναγνώριση ζωοπλαγκτού, 3. Δειγματοληψία πλαγκτού-εξέταση ζωντανού υλικού. 4. Αναγνώριση βενθικών μακροασπονδύλων, 5. Χρήση βιοτικών δεικτών, 6. Αναγνώριση ψαριών.
Υπαίθριες ασκήσεις:
Δειγματοληψίες βενθικών μακροσπονδύλων, ψαριών σε ποτάμια συστήματα, καταγραφή υδρομορφολογικών, φυσικών και χημικών χαρακτηριστικών – εκτίμηση πιέσεων.
Λέξεις Κλειδιά
Λίμνες, ποτάμια
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Διαφάνειες
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Παρουσιάσεις σε Power point και αυτοαξιολόγηση μέσω moodle καθώς και ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές.
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 60 | 2,4 | ✓ | ||
Εργαστηριακή Άσκηση | 18 | 0,7 | ✓ | ✓ | |
Άσκηση Πεδίου | 8 | 0,3 | ✓ | ||
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 40 | 1,6 | ✓ | ||
Εκπόνηση μελέτης (project) | 36 | 1,4 | ✓ | ||
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 10 | 0,4 | ✓ | ||
Εξετάσεις | 3 | 0,1 | ✓ | ||
Σύνολο | 175 | 7 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή Εξέταση, Προφορική εξέταση, Γραπτές Εργασίες, αυτοαξιολόγηση με τη βοήθεια υπολογιστή.
1. Κάθε εργαστηριακή άσκηση εξετάζεται προφορικά. Η εξέταση κάθε εργαστηριακού αντικειμένου πρέπει να είναι επιτυχής. Ο μέσος όρος από το βαθμό των εργαστηριακών ασκήσεων λαμβάνεται 25% υπόψη στη συνολική βαθμολογία.
2. Μέρος της εξεταστέας ύλης καλύπτεται με ατομική εργασία και προφορική εξέταση.
3. H τελική εξέταση του μαθήματος γίνεται ηλεκτρονικά με δοκιμασία πολλαπλών επιλογών (20% της βαθμολογίας) μέσω moodle. Ζητείται επίσης και ανάπτυξη ερωτήσεων με σύντομες ή εκτενείς απαντήσεις (55% της τελικής βαθμολογίας).
Οπότε για τον τελικό βαθμό συνυπολογίζεται κατά 25% η απόδοση στα εργαστήρια, 20% η βαθμολογία από το moodle και 55% η τελική εξέταση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
- Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Wetzel, R. G. 2006. Λιμνολογία. Λιμναία και ποτάμια οκοσυστήματα. Επιμέλεια Ελληνικής Έκδοσης Α. Οικονόμου-Αμίλλη, Εκδόσεις Κωσταράκη
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Κάθε χρόνο δίνονται καινούργια άρθρα επίκαιρα, από επιστημονικά περιοδικά και εφημερίδες τα οποία και αναλύονται.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-12-2020