Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΑρχαία Ελληνική Ιστοριογραφία / Ancient Greek Historiography
ΚωδικόςΑΕΦ117
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΤριανταφυλλιά Γιάννου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018172

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 462
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικόΧειμερινό/Εαρινό-5

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΑρχαία Ελληνική Ιστοριογραφία
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600148897

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 106 (125)
ΗμερολόγιοΤρίτη 13:30 έως 16:00
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Επιθυμητοί μαθησιακοί στόχοι είναι να διευρύνουν οι φοιτητές/φοιτήτριες την αρχαιογλωσσία και αρχαιογνωσία τους. Ειδικότερα: (α) Να γνωρίσουν το είδος της Αρχαίας Ελληνικής Ιστοριογραφίας: τα βασικά χαρακτηριστικά του και τους κύριους εκπροσώπους του. (β) Να παρακολουθήσουν την πορεία του αρχαίου ελληνικού κόσμου από τον μύθο στον λόγο. (γ) Να εξοικειωθούν με το έργο του Ηροδότου και του Θουκυδίδη μέσα από αποσπάσματα που μας επιτρέπουν να προσεγγίσουμε τη μέθοδο του κάθε ιστορικού. (δ) Να διακρίνουν την τεκμηριωμένη πολεμική εξιστόρηση από τη δεξιοτεχνική ανθρωποκεντρική αφήγηση καθώς και τον βαθμό συγκερασμού τους στο έργο του Ηροδότου και του Θουκυδίδη. (ε) Να κατανοήσουν τον διαχρονικό χαρακτήρα της Αρχαίας Ελληνικής Ιστοριογραφίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Επιλέγονται αποσπάσματα από το έργο του Ηροδότου και του Θουκυδίδη, που μας επιτρέπουν να προσεγγίσουμε την αρχαιοελληνική ιστοριογραφία, όπως διαμορφώθηκε στον 5ο αιώνα π.Χ. Έμφαση δίνεται στη μέθοδο του κάθε ιστορικού καθώς και στον συγκερασμό πολεμικής εξιστόρησης και λογοτεχνικής αφήγησης, που επιτρέπει να διαφανεί ο βαθύτατα ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας του έργου τους.
Λέξεις Κλειδιά
Αρχαία Ελληνική Ιστοριογραφία, Ηρόδοτος, θουκυδίδης Ιστορική μέθοδος, Αφήγηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων120,5
Εξετάσεις743,0
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- David Asheri, Aldo Corcella, Alan Lloyd, 2019, Ηροδότου «Ιστορίαι», 2η έκδ. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. [Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77118809] - ΗΡΟΔΟΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΑΙ, ΚΛΕΙΩ, Τόμος Α΄, Αθήνα: Γκοβόστης, 1964. [Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 3994] - Egbert J. Bakker, Irene J. F. de Jong, Hans van Wees, 2007, Εγχειρίδιο Ηροδότειων σπουδών, Αθήνα: Μεταίχμιο. [Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 24044] - Jacqueline de Romilly, 1991, Ιστορία και λόγος στον Θουκυδίδη, Αθήνα: Μ.Ι.Ε.Τ. [Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 44072]
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Bakker, E.J. – I.J.F. de Jong – H. van Wees (επιμ.), Εγχειρίδιο Ηροδότειων Σπουδών, μετ. Κ. Δημοπούλου, Αθήνα: Μεταίχμιο, 2005. -Bichler, R. – R. Rolinger, Ηρόδοτος. Εισαγωγή στο Έργο του, μετ. Μ. Καίσαρ, Αθήνα: Καρδαμίτσα, 2006. Dewald, C. – J. Marincola (επιμ.), Cambridge Companion to Herodotus, Cambridge: University Press, 2006. -Marincola, J. (επιμ.), A Companion to Greek and Roman Historiography, Οξφόρδη: Blackwell, 2007. -Μελίστα, Α. – Γ. Σωτηροπούλου (επιμ.), Ιστορίη. Ηρόδοτος. Δεκατέσσερα μελετήματα, Αθήνα: Σμίλη, 2004. -Μαρωνίτης, Δ.Ν., Οκτώ νουβέλες και τέσσερα ανέκδοτα. Εισαγωγή, μετάφραση και πέντε δοκίμια, 2η έκδ. Αθήνα: Άγρα, 2001. -Ρεγκάκος, Α., Επινοώντας το παρελθόν: Γέννηση και ακμή της ιστοριογραφικής αφήγησης στην κλασική αρχαιότητα, / Αθήνα: Gutenberg, 2009.
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-02-2020