Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΓνώση και διακυβέρνηση στα σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και εκπαιδευτικής πολιτικής / Knowledge and governance in conteporary learning enviroments and educational policy making
ΚωδικόςΠ3015
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΑντιγόνη Σαρακινιώτη
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014891

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 53
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΦιλοσοφίαΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΥποχρ. Κατ΄ Επιλογήν ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΓνώση και διακυβέρνηση στα σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης και εκπαιδευτικής πολιτικής
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600149047

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 113 (112)
ΗμερολόγιοΤρίτη 13:30 έως 16:00
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
• Να κατανοούν τη σημασία των ευρωπαϊκών πολιτικών για την εκπαίδευση και την εξέλιξή τους την περίοδο μετά το 2000 ως ένα κομβικό πυλώνα διαμόρφωσης του ρόλου και των λειτουργιών της σύγχρονης εκπαίδευσης. • Να θεμελιώσουν βασικές γνώσεις και ικανότητες εφαρμογής των κύριων προσεγγίσεων ανάλυσης λόγου για τη διατύπωση ερωτημάτων και για την ανάπτυξη κριτικής επιχειρηματολογίας σχετικά με τις αλλαγές που οι ευρωπαϊκές εκπαιδευτικές πολιτικές επιφέρουν στις συνθήκες άσκησης της εκπαιδευτικής διακυβέρνησης σήμερα. • Να διακρίνουν τα σημαντικά θέματα και τις κρίσιμες εξελίξεις στην εκπαίδευση σε σχέση με τις διαδικασίες διαμόρφωσης και εφαρμογής των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών πολιτικών. • Να εμβαθύνουν στην κριτική ανάλυση των διαδικασιών διαμόρφωσης, διάχυσης και εφαρμογής εργαλείων και μεθοδολογιών για την προώθηση εκπαιδευτικών αλλαγών σε ευρωπαϊκό, παγκόσμιο και εθνικό/ τοπικό επίπεδο με αναφορά στα ειδικά θέματα μελέτης του μαθήματος. • Να επιδεικνύουν βασικές ικανότητες εντοπισμού πρωτογενών πηγών ανάλυσης γύρω από επίμαχα ζητήματα εκπαιδευτικής πολιτικής και πρακτικής. • Να διακρίνουν και να χειρίζονται με επάρκεια τη βασική βιβλιογραφία του συγκεκριμένου πεδίου προκειμένου να θεμελιώσουν γνώσεις και ικανότητες για ερευνητικούς ή/και επαγγελματικούς σκοπούς στον τομέα της εκπαίδευσης.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα προσεγγίζει την εκπαιδευτική πολιτική ως αντικείμενο κοινωνιολογικής ανάλυσης. Σκοπό έχει να εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στη μελέτη των πολιτικών για την εκπαίδευση και τη δια βίου μάθηση εστιάζοντας στην κριτική ανάλυση των κυρίαρχων λόγων (discourses) που συγκροτούν τα υπερεθνικά δίκτυα άσκησης πολιτικής, και των συναρθρώσεων τους στο εθνικό επίπεδο των συστημάτων και των διαδικασιών προώθησης αλλαγών στα εκπαιδευτικά συστήματα. Το περιεχόμενο αναπτύσσεται με άξονα την θεωρητική οπτική της εκπαιδευτικής διακυβέρνησης και πεδίο ανάλυσης την ατζέντα των ευρωπαϊκών πολιτικών για την εκπαίδευση. Σκοπός είναι η ανάδειξη και η ανάλυση της σχέσης των στόχων της κοινωνικής ενσωμάτωσης, της απασχόλησης/απασχολησιμότητας και της ρήξης του κύκλου της φτώχειας με το ρόλο και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων και της δια βίου μάθησης. Το μάθημα θέτει και συζητά ως κομβικό σημείο της σχέσης αυτής την προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και άλλων σημαντικών υπερεθνικών οργανισμών εκπαιδευτικής πολιτικής (π.χ. ΟΟΣΑ, Διαδικασία της Μπολόνια), για την προώθηση αλλαγών στο εθνικό και ιδρυματικό επίπεδο, οι οποίες στοχεύουν και ωθούν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των συστημάτων και στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Έμφαση δίνεται στη σημασία ανάπτυξης αναλυτικών εργαλείων για την ανάδειξη της πολυπλοκότητας των διαδικασιών μέσα από τις οποίες τα κράτη και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα ανταποκρίνονται στις πολιτικές αυτές και στα συχνά αντικρουόμενα νοήματά τους, με σκοπό την κατανόηση των κυριότερων μετασχηματισμών της εκπαίδευσης και του ρόλου της για τις σύγχρονες κοινωνίες και τα άτομα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Εξ αποστάσεως υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ανάρτησης του υλικού του μαθήματος στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του πανεπιστημίου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις251
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων582,3
Εκπόνηση μελέτης (project)502
Εξετάσεις30,1
Παρουσιάσεις 140,6
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Συμμετοχή στο μάθημα και παρουσιάσεις σε ομάδες επιλεγμένων θεμάτων στις προγραμματισμένες ημερομηνίες του μαθήματος (30%) Γραπτές Εξετάσεις (70% του τελικού βαθμού)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. ΣΟΦΙΑ ΑΠ. ΜΠΟΥΤΣΙΟΥΚΗ (2017). ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ ΛΙΣΑΒΟΝΑΣ ΣΤΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ "ΕΥΡΩΠΗ 2020" Εκδ. Μ. ΑΝΤ. ΣΤΑΜΟΥΛΗ ISBN 978-618-5306-06-9 Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68377723 2. Παπαδάκης, Ν. (2016). Η Ανέκκλητη Ειμαρμένη. Αθήνα: I. Σιδέρης. ISBN: 978-960-08-0742-4 Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 59394875
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Γκόβαρης, Χ. & Ρουσσάκης, Ι. (2008). Ευρωπαϊκή ένωση. Πολιτικές στην Εκπαίδευση. Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Ανοιχτό στο διαδίκτυο) Ζμας, Α. (2007). Παγκοσμιοποίηση και εκπαιδευτική πολιτική. Αθήνα: Μεταίχμιο. Howarth D. (2008), Η έννοια του λόγου, Αθήνα: Πολύτροπον. Κιουπκιολής, Α., Κοσμά, Υβ., Πεχτελίδης, Γ. (2015), Θεωρία του λόγου: Δημιουργικές εφαρμογές - Αθήνα: Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός. Δοξιάδης, Κ. (2008), Ανάλυση Λόγου. Κοινωνικό-φιλοσοφική Θεμελίωση. Αθήνα: Πλέθρον. Σταμέλος, Γ. & Βασιλόπουλος, Α. (2014). Πολιτικές δια βίου μάθησης στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής διακυβέρνησης. ISBN: 978-960-6619-74-8 Σταμέλος, Γ. & Βασιλόπουλος, Α. (2004). Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική: Συγκρότηση, Θεματολογία, Μεθοδολογία υλοποίησης, Επιδράσεις στην ελληνική εκπαίδευση και κατάρτιση, Αθήνα: Μεταίχμιο. Σταμέλος, Γ., Βασιλόπουλος, Α. & Καβασακάλης, Α. (2015). Εισαγωγή στις Εκπαιδευτικές πολιτικές. Ηλεκτρονικό Σύγγραμμα. ISBN: 978-618-82124-9-7 (Διαθέσιμο στο www.kallipos.gr) Παπαδάκης, Ν. (2003). Εκπαιδευτική πολιτική. Η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική; Αθήνα: Gutenberg. Γουβιάς Δ., Θεριανός Κ., (2014), Εκπαιδευτική Πολιτική. Gutenberg: Αθήνα. Lawn, M. & Grek, S. (2012). Europeanizing Education: governing a new policy space. Oxford: Symposium Books. Παπαδάκης, Ν. (2006), Προς την «Κοινωνία των Δεξιοτήτων»; Τα όρια της υπερεθνικότητας, το διακύβευμα της απασχολησιμότητας και οι πολιτικές κατάρτισης, Αθήνα: Σάκκουλα & Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου. Πασιάς, Γ. (2006). Ευρωπαϊκή Ένωση και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg. Foucault, M. (2011), Ιστορία της σεξουαλικότητας, τόμος 1. Η βούληση για γνώση. Αθήνα: Πλέθρον (μέθοδος, σελ. 108-120). Phillips, L. & Jorgensen, M.W. (2009). Ανάλυση λόγου. Αθήνα: Παπαζήση. ISBN: 978-960-02-2357-6 Σαρακινιώτη, Α. & Τσατσαρώνη, Α. (2011), Πειθαρχία και γνώση στην κοινωνία των ικανοτήτων. Στο Γ Σταμέλος, (Επιμ.), Για μια ποιητική του εκπαιδευτικού τοπίου, Δέκα χρόνια μετά…χαριστήριο στον Ιωσήφ Σολομών, Τόμος Ι (σελ. 240-267). Αθήνα: Αλεξάνδεια. Στα Αγγλικά Arnesen, A-L., (2011). International politics and national reforms: The dynamics between “competence” and the “inclusive school” in Norwegian education policies. Education Inquiry. 2 (2): 193–206. Ball, S.J. (1993), What is policy? Texts, trajectories and toolboxes. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 13 (2): 10-17. Ball, S.J. (2015), What is policy? 21 years later: reflections on the possibilities of policy research. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 36(3), 306-313, DOI: 10.1080/01596306.2015.1015279 Ball. S.J. (2013), Foucault, Power and Education. London: Routledge. Ball, S. (2009), Lifelong learning, subjectivity and the totally pedagogised society in M. Peters, A.C. Besley, M. Olssen, S. Maurer, & S. Weber (eds) Governmentality Studies in Education. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers, (p. 201-216). Bansel, P. (2007), Subjects of choice and Lifelong learning. International Journal of Qualitative Studies in Education, 20 (3): 283–300. Lawn, M. & Grek, S. (2012). Europeanizing Education: governing a new policy space. Oxford: Symposium Books (εισαγωγή). Landri, P. (2012). Governing by Standards The Fabrication of Austerity in the Italian Education System. Education Inquiry. 5 (1): 25 41. Maguire, M., Hoskins, K., Ball, S & Braun, A. (2011), Policy discourses in school texts. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 32:4, 597-609, DOI: 10.1080/01596306.2011.601556 Ozga, J. (2012). Assessing PISA. Special Issue On PISA, European Educational Research Journal, 11 (2): 166-171. Simola, H. 2005. “The Finnish Miracle of PISA: Historical and Sociological Remarks on Teaching and Teacher Education.” Comparative Education 41 (4): 455–470. Zambeta, E. (2002). Modernisation of Educational Governance in Greece: from state control to state steering. European Educational Research Journal. 1(4): 637-654. Σημαντικές ιστοσελίδες European Commission, Europe 2020. URL: http://ec.europa.eu/europe2020/index_en.htm European Commission, Youth on the Move. A Europe 2020 initiative. URL: http://ec.europa.eu/youthonthemove/ OECD, Education GPS. URL: http://gpseducation.oecd.org/ Tuning Educational Structures in Europe. URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/ CEDEFOP. URL: http://www.cedefop.europa.eu/ Σημαντική επιστημονικά περιοδικά (ενημερωτικά): • Journal of Education Policy (JEP) • Globalisation, Societies and Education (GSE) • European Education research Journal (EERJ)
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-04-2020