Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΝεοπλατωνικές ερμηνείες του πλατωνικού "Παρμενίδη" / Neoplatonic interpretations of Plato's 'Parmenides'
ΚωδικόςΦΙΜ 143
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΠαντελής Γκολίτσης
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018281

Πρόγραμμα Σπουδών: 2014 Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών Φιλοσοφίας

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Ιστορία της ΦιλοσοφίαςΚατ' Επιλογήν ΥποχρεωτικάΧειμερινό/Εαρινό-10
Συστηματική ΦιλοσοφίαΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-10

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΝεοπλατωνικές ερμηνείες του πλατωνικού "Παρμενίδη"
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600149601
Κατηγορία Μαθήματος
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
  • Γερμανικά (Εξέταση)
  • Ιταλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται μέσω του μεταπτυχιακού σεμιναρίου: - να γνωρίσουν εις βάθος τη θεολογική σκέψη (δηλ. τη φιλοσοφία για τις πρώτες αρχές του παντός) των ελλήνων φιλοσόφων του τέλους της Αρχαιότητας· - να ασκηθούν στην εκπόνηση και συγγραφή επιστημονικού δοκιμίου με θέμα από την περιοχή της αρχαίας Φιλοσοφίας.
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ο διάλογος "Παρμενίδης" διαβάζεται σήμερα κυρίως ως έργο απορητικό και ίσως ανατρεπτικό, στο οποίο ο Πλάτων συνειδητοποιεί και εκθέτει τα προβλήματα που προκύπτουν από τη διδασκαλία του για τις Ιδέες. Εντελώς διαφορετική υπήρξε η ερμηνεία του "Παρμενίδη" στην αρχαιότητα. Ιδωμένος αρχικά ως διάλογος «ελεγκτικός» ή «λογικός», δηλ. είτε ως λογική άσκηση στην οποία ελέγχεται ο Ζήνων ο Ελεάτης στο δικό του πεδίο είτε ως γνήσιο παράδειγμα πλατωνικής διαλεκτικής, ο "Παρμενίδης" ερμηνεύθηκε από τους νεοπλατωνικούς φιλοσόφους, αρχής γενομένης με τον Πλωτίνο, ως περιέχων στο δεύτερο μέρος του (135d 6 κεξ.) ένα θεολογικό σύστημα, στο οποίο περιγράφονται οι αναβαθμοί της πραγματικότητας όπως προκύπτουν από την απόλυτη αρχή του παντός. Κομβική υπήρξε εδώ η ερμηνεία του Πλωτίνου ("Εννεάδες", Ε΄ 1, 8), σύμφωνα με την οποία οι τρεις πρώτες «υποθέσεις» του δεύτερου μέρους του διαλόγου (εν, εν πολλά, εν και πολλά) αντιστοιχούν στις τρεις αρχικές υποστάσεις, δηλ. στο Εν, στον Νου και στην Ψυχή. Σηματοδοτείται έτσι η μετάβαση από τον Μεσοπλατωνισμό στον Νεοπλατωνισμό (σύμφωνα με τις καθιερωμένες στην ιστορία της φιλοσοφίας ονομασίες), καθώς ο "Παρμενίδης" αντικαθιστά τον "Τίμαιο" ως προς την κανονικότητα, γίνεται δηλ. ο διάλογος από τον οποίο πρέπει να εκκινεί η ερμηνεία οποιουδήποτε άλλου διαλόγου του πλατωνικού έργου. Το μεταπτυχιακό σεμινάριο, το οποίο έχει σκοπό να διερευνήσει την κορυφαία αυτή στιγμή της ελληνικής φιλοσοφίας (η οποία συμπίπτει με το τέλος της), θα βασιστεί κυρίως σε επιλεγμένα χωρία από τα έργα "Περί της κατά Πλάτωνα θεολογίας" και "Υπόμνημα εις τον Πλάτωνος Παρμενίδην" του Πρόκλου, καθώς και από την πραγματεία "Περί των πρώτων αρχών" και το "Υπόμνημα εις τον Πλάτωνος Παρμενίδην" του Δαμασκίου. Οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες στο σεμινάριο θα αναλάβουν να παρουσιάσουν και να συζητήσουν αφενός τα επιχειρήματα με βάση τα οποία οι νεοπλατωνικοί εξηγητές διακρίνουν τις διαφορετικές υποθέσεις στο δεύτερο μέρος του διαλόγου και αφετέρου τις διαφορετικές ερμηνείες τους σχετικά με την αντιστοίχιση των υποθέσεων στους αναβαθμούς της πραγματικότητας.
Λέξεις Κλειδιά
Νεοπλατωνισμός, Ελληνική θεολογία, Πρώτες Αρχές
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Σεμινάρια391,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων522,1
Συγγραφή εργασίας / εργασιών1596,4
Σύνολο25010
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
John D. Turner and Kevin Corrigan (eds.), Plato's Parmenides and its Heritage, 2 vols., Atlanta: Society of Biblical Literature, 2010. Frédéric Fauquier, Le Parménide au miroir des platonismes: logique, ontologie, théologie, Paris: Les Belles Lettres, 2018.
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-07-2019