Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤΥΠΟΛΟΓΙΑ ΓΛΩΣΣΩΝ: ΣΥΓΧΡΟΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΕΣ ΟΨΕΙΣ / LANGUAGE TYPOLOGY: SYNCHRONIC AND DIACHRONIC VIEWS
ΚωδικόςΓλ2-396
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΑγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013405

Πρόγραμμα Σπουδών: 2018-2019

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤΥΠΟΛΟΓΙΑ ΓΛΩΣΣΩΝ: ΣΥΓΧΡΟΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΕΣ ΟΨΕΙΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600154595

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΣχολείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 112 (111)
ΗμερολόγιοΤετάρτη 16:00 έως 18:30
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτήτριες/τες θα πρέπει: - να γνωρίζουν τις βασικές αρχές, τα εργαλεία και τη μεθοδολογία της γλωσσικής τυπολογίας - να είναι σε θέση να εκτιμήσουν τη γλωσσική πολυμορφία - να έχουν εξοικειωθεί με πολλά φαινόμενα από διαφορετικά γλωσσικά επίπεδα (μορφολογία, σύνταξη, φωνολογία) - να έχουν αναπτύξει την ικανότητά τους να συνθέτουν πληροφορίες - να έχουν βελτιώσει τις δεξιότητές τους ως προς την ανάλυση και την επίλυση προβλημάτων
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αυτό θα παρουσιάσει συνοπτικά την τεράστια ποικιλομορφία που εμφανίζουν οι περίπου 7000 γλώσσες που μιλιούνται στον κόσμο σήμερα σε επίπεδο φωνολογίας, μορφολογίας και σύνταξης. Ταυτόχρονα, θα προσφέρει μια εισαγωγή στον κλάδο της Τυπολογίας, της ταξινόμησης δηλαδή των γλωσσών με βάση τα κοινά τους χαρακτηριστικά και την προσπάθεια εξήγησης γιατί κάποιες δομές είναι πιο συχνές από άλλες, καθώς και γιατί κάποιες δομές είναι διαγλωσσικά αδύνατες. Στο μάθημα θα εξεταστούν διαφορετικές θεωρητικές προσεγγίσεις (π.χ. γενετική εναντίον λειτουργική) τόσο από συγχρονική όσο και διαχρονική σκοπιά. Θα συζητηθούν επίσης θέματα μεθοδολογίας και κατασκευής δειγμάτων, θα διευκρινιστούν έννοιες όπως οι γλωσσικές οικογένειες και τα γλωσσικά καθολικά, ενώ θα εξερευνηθούν θέματα μορφολογικής τυπολογίας (σχέση μορφημάτων-λέξης-πρότασης, είδη προσφυματοποίησης και συχνότητα), συντακτικής τυπολογίας (σειρά όρων στην πρόταση, συστήματα εργαστικής-απόλυτης) και φωνολογικής τυπολογίας (προτιμώμενοι φθόγγοι, συλλαβική δομή, δυναμικός και μουσικός τόνος). Ερωτήματα που θα απαντηθούν στην πορεία του μαθήματος είναι: (α) γιατί τα Ελληνικά είναι γενετικά πιο κοντά στα Ιρανικά απ’ό,τι στα Ουγγρικά, (β) γιατί τα Αγγλικά είναι (φωνολογικά) εξωτική γλώσσα, (γ) γιατί υπάρχουν γλώσσες που όταν λένε «η Μαρία χαστούκισε τον Γιάννη και έφυγε», δεν είναι η Μαρία που φεύγει αλλά ο Γιάννης, και πολλά ακόμα.
Λέξεις Κλειδιά
γλωσσικές οικογένειες, καθολικά, δείγματα, φορμαλισμός, λειτουργισμός, γλωσσολογικά φαινόμενα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1174,7
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,8
Εξετάσεις30,1
Κουίζ100,4
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Τελική εξέταση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bickel, B. & J. Nichols. 2007. Inflectional Morphology. In T. Shopen (ed.), Language Typology and Syntactic Description, Voll. III, pp. 169-240. Cambridge: Cambridge University Press. Comrie, B. 1981/1989. Language Universals and Linguistic Typology. Syntax and Morphology. Oxford: Blackwell. Croft, W. 1995. Typology and Universals. Cambridge: Cambridge University Press. Dixon, R.M.W. 1994. Ergativity. Cambridge: Cambridge University Press. Greenberg, J. 1966a. Some Universals of Language with particular reference to the order of meaningful elements. In J. Greenberg (ed.), Universals of Language. 2nd. Edition. Cambridge MA: MIT Press. Greenberg, J. 1966b. Chapter 3, Grammar and Lexicon. In J. Greenberg (ed.), Language universals with special reference to feature hierarchies. The Hague: Mouton. Greenberg, J. 1978, Some generalizations concerning initial and final consonant clusters. In J. Greenberg, C. A. Haspelmath, M., M. Dryer, D. Gil, and B. Comrie (eds.) 2005. The World Atlas of Language Structures. Oxford: Oxford University Press [N.B: abbreviated as WALS] Hayes, B. 1995. Metrical Stress Theory. Chicago and London: The University of Chicago Press Lieber, R. 2009. Introducing Morphology. Cambridge: Cambridge University Press. Linguistic Typology 11. 2007 (Various papers in this issue by Bickel, Nichols, Polinsky, etc.) Moravcsik. E. 2013. Introducing Language Typology. Cambridge: Cambridge University Press. Pereltsvaig, A. 2012. Languages of the World: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Song, J.J. 2018. Linguistic Typology. Oxford: Oxford University Press. Velupillai, V. 2012. An Introduction to Linguistic Typology. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins. Whaley, L. 1997. An Introduction to Language Typology: The Unity and Diversity of Language. Sage Publications.
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-12-2019