Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ / AVANT GARD CINEMA
Κωδικός6ΣΘ3
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΚινηματογράφου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΠερικλής Χούρσογλου
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014940

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήμα Κινηματογράφου (2009-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 102
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΕπιλογής Υποχρεωτικό635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600154896
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Αν και δεν τίθεται ως προαπαιτούμενο κάποιο μάθημα, στο μέλλον προϋπόθεση για να παρακολουθήσει κάποιος φοιτητής/τρια το μάθημα αυτό, θα είναι η γνώση του "Αφηγηματικού" κινηματογράφου, δηλαδή η τεκμηριωμένη επιτυχής παρακολούθηση των εργαστηρίων 1ΕΣΘ1,2ΕΣΘ1,3ΕΣΘ1,4ΕΣΘ1.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορούν να: 1. αναγνωρίζουν διαφορετικά χαρακτηριστικά, ρεύματα και ιδεολογίες. 2. εφαρμόζουν τα δικά τους «πειράματα» σε προσωπικές υφολογικές ασκήσεις.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Μελέτη και ανάλυση ταινιών που ανήκουν στο ευρύτερο πεδίου του παγκόσμιου πειραματικού κινηματογράφου. Πρακτική πειραματική εφαρμογή σε προσωπικές υφολογικές ασκήσεις. Εισαγωγή στη σκηνοθετική πρακτική καλλιτεχνών που χρησιμοποιούν το μέσο για να διερευνήσουν αισθητικά ζητήματα, συνδεμένα με μοντερνιστικές και μετά-μοντερνιστικές αξίες. Αφαίρεση, κολάζ, γραφιστικό σχέδιο, έλλειψη, χρώμα, κάδρο, παραμόρφωση, πλαστικότητα, επανάληψη κτλ. Αναλύοντας τη δομή των πειραματικών έργων εξετάζουμε τρόπους που παραποιούν τη φύση της αφήγησης. Κάθε έργο είναι μοναδική περίπτωση μελέτης καθώς κάθε καλλιτέχνης κινητοποιείται από διαφορετικά ιδεολογικά, πολιτικά και αισθητικά πρότυπα. Φεμινισμός, ντανταϊσμός, σουρεαλισμός, δομισμός, queer theory, φορμαλισμός, νέο-φορμαλισμός, σουρεαλισμός, υποκουλτούρα, αυτοαναφορικότητα, κ.α. ασκούν την θεωρητική τους επίδραση στις σκηνοθετικές επιλογές. Οι φοιτητές μαθαίνουν να αναγνωρίζουν διαφορετικά χαρακτηριστικά, ρεύματα και ιδεολογίες και εφαρμόζουν τα δικά τους «πειράματα» σε προσωπικές υφολογικές ασκήσεις. Ενδεικτικά θα αναφερθούμε στο έργο των: Stan Brakhage, Michael Snow, Jonas Mekas, Κώστας Σφήκας, Αντουανέττα Αγγελίδη, Norman McLaren, Hans Richter, Barbara Hammer Isidore Isou, Jean Luc Godard, Guy Debord, James Broughton, Lotte Reiniger, Luis Buñuel, Maya Deren, Germaine Dulac, Peter Greenaway, Paul Sharits, Ernie Gehr, Hollis Frampton, Peter Gidal, Peter Kubelka, Raúl Ruiz, Denis Côté, Ken Jacob, Pedro Costa, Kenneth Anger, Andy Warhol, Γκρεγκορι Μαρκόπουλος, κ.α.
Λέξεις Κλειδιά
Πειραματικός κινηματογράφος, Αβαν γκαρντ, Κριτική πρακτική, Μοντερνισμός, Μετά-μοντερνισμός, Ύφος, Μη-αφηγηματικός κινηματογράφος, Σημειολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Για την καλύτερη παρακολούθηση και απόδοση του μαθήματος υιοθετούνται οι εξής τεχνικές διδασκαλίας: 1. Παρουσιάζονται αποσπάσματα ή ολόκληρες ταινίες που λειτουργούν ως εφαρμοσμένα παραδείγματα και βοηθούν τους φοιτητές/-τριες να αναγνωρίσουν στοιχεία από την θεωρία στην πράξη. 2. Γίνεται χρήση οπτικό-ακουστικών μέσων - power point, επισκέψεις ιστοτόπων στο διαδίκτυο και προβολή video-essays. 3. Οι φοιτητές/-τριες εμπλέκονται σε συζήτηση και ανάλυση, όπου μπορούν να παρουσιάσουν δικά τους παραδείγματα, να διαφωνήσουν ή να προσθέσουν επιπλέον στοιχεία τα οποία ενσωματώνονται σύμφωνα με την κρίση του διδασκάλου. 4. Οι φοιτητές/-τριες επεξεργάζονται τα στοιχεία των θεωρητικών ερωτημάτων και μέσα από την πρακτική εφαρμογή διερευνούν το προσωπικό τους σκηνοθετικό ύφος. 5. Οι φοιτητές/-τριες αποκτούν την εμπειρία της διάλεξης παρουσιάζοντας και αναλύοντας δημόσια την κινηματογραφική τους εργασία μέσα στο μάθημα.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις180,6
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο1274,2
Συγγραφή εργασίας / εργασιών50,2
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές / -τριες καλούνται να παρακολουθήσουν τουλάχιστον τις 7 απο τις 14 θεματικές ενότητες, που θα συζητηθούν στα πλαίσια του μαθήματος. Προσθέτοντας στοιχεία από τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα, θα πρέπει να δημιουργήσουν μια πειραματική κινηματογραφική άσκηση μικρού μήκους (διάρκειας το ελάχιστο 3 λεπτά και μέγιστο 15 λεπτά), όπου θα εφαρμόζουν πρακτικά στοιχεία των θεματικών του μαθήματος. Η αξιολόγηση των φοιτητών/-τριών θα γίνει κατά 60% από την πρακτική εργασία, κατα 20% απο την προφορική παρουσίαση και κατά 20% από την παρουσία τους στο εξάμηνο.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- Ακτσόγλου, Μπάμπης, Παπαλά, Χρυσάνθη (επιμ.), Ζαν Λυκ Γκονταρ, Κείμενα και Συνεντεύξεις, μτφ. Σκανδάμη Θάλεια, Τραγουστή Νέλλη, εκδ. Αιγόκερως, Αθήνα, 1992 - Αντωνόπουλος, Τάκης, Κινηματογράφος, επιστήμη, ιδεολογία, εκδ. Αντίλογος, Αθήνα, 1972 - Hayard Susan, Οι βασικές έννοιες του κινηματογράφου, μτφρ. Ριτα Κολαϊτη, Επιμ. Κατερ. Κακλαμάνη, υπεύθ. σειράς Εύα Σταφανή, εκδ. Πατάκη. - Bresson, Robert, Σημειώσεις για τον Κινηματογράφο, μτφ. Βουτσαδάκη Αντωνία, εκδ. Καθρέφτης, Αθήνα, 2000 - Burger, Peter, Θεωρία της Πρωτοπορίας, μτφ. Σαγκριώτης Γιώργος, Νεφέλη, Αθήνα, 2010 - Δημητρίου, Σωτήρης, Μύθος, Κινηματογράφος, Κρίση της Αισθητικής, εκδ. Άλμα, Αθήνα, 1973 - Δημητρίου, Σωτήρης, Ο κινηματογράφος σήμερα, ανθρωπολογικές, πολιτικές και σημειωτικές διαστάσεις, εκδ. Σαββάλας, 2011 - Comolli, Jean Louis, Τεχνική και Ιδεολογία, ζητήματα αισθητικής και σημειωτικής, μτφ. Ευαγγελάτος Φοίβος, εκδ. Θεωρία, Αθήνα, 1985 - Θοδωράκη, Στέλλα, Κινηματογραφικές Πρωτοπορίες, Αφηρημένη τέχνη, νταντά, κυβισμός, σουρεαλισμός, εκδ. Νεφέλη, Αθήνα, 1990 - Jacobs, Lewis, Τα εκφραστικά μέσα του κινηματογράφου, Η κίνηση, Η γωνία λήψης, Ο χώρος και ο χρόνος, Το τέμπο και η ένταση, Το χρώμα, Λόγος, ήχος, μουσική, Η πλαστική σύνθεση και η φόρμα, μτφ. Ρουμπή, Στεφανία, επιμ. Μωραΐτης Μάκης, εκδ. Καθρέφτης, Αθήνα, 1990 - Wollen, Peter, Η σημειολογία του κινηματογράφου, μτφ. Πολυκαρπου, εκδ. Κάλβος, Αθήνα, 1981
Τελευταία Επικαιροποίηση
15-06-2020