Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι / HISTORY OF THE THEATRE I
ΚωδικόςΣΤ0101
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΙουλία Πιπινιά
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000531

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 80
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΥποχρεωτικό115

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600156794
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Το μάθημα προσφέρεται στο πρώτο εξάμηνο του πρώτου έτους, επομένως δεν έχει προαπαιτήσεις.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Είναι το πρώτο από μια σειρά τριών εισαγωγικών μαθημάτων στην Ιστορία του θεάτρου που εξετάζουν τις εξελίξεις στη θεατρική τέχνη από τον Μεσαίωνα ως τις μέρες μας. Το συγκεκριμένο μάθημα εστιάζει στις θεατρικές κατακτήσεις και τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα λαών και παραδόσεων κυρίως της Ευρώπης και της Ασίας έως και την εποχή της ύστερης Αναγέννησης, του Μπαρόκ και του Νεοκλασικισμού (17ος αι.). Οι παραδόσεις ξεκινούν με μια σύντομη εισαγωγή στον αντικείμενο της ιστορίας του θεάτρου και στις μεθόδους της θεατρικής ιστοριογραφίας που αξιοποιούνται στο σύνολο των συναντήσεων. Στη συνέχεια εξετάζονται ο ευρωπαϊκός Μεσαίωνας, όψεις του θρησκευτικού θεάτρου κυρίως στην Ιαπωνία, οι κατακτήσεις της δραματικής θεωρίας, γραφής και σκηνής στα χρόνια της Αναγέννησης και του Νεοκλασικισμού σε Ιταλία, Αγγλία, Ισπανία και Αγγλία. Το μάθημα στηρίζεται αφενός στον σχολιασμό αντιπροσωπευτικών δραματικών κειμένων (Μακιαβέλι, Ζεαμί, Μάρλοου, Σαίξπηρ, Ρακίνας, Μολιέρος κ.ά.) και αφετέρου στη μελέτη της τέχνης του θεάτρου ως καλλιτεχνικής δημιουργίας και κοινωνικού φαινομένου.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το συγκεκριμένο μάθημα εστιάζει στις θεατρικές κατακτήσεις και τα καλλιτεχνικά επιτεύγματα λαών και παραδόσεων κυρίως της Ευρώπης και της Ιαπωνίας. Οι παραδόσεις ξεκινούν με μια σύντομη εισαγωγή στον αντικείμενο της ιστορίας του θεάτρου και στις μεθόδους της θεατρικής ιστοριογραφίας που αξιοποιούνται στο σύνολο των συναντήσεων. Στη συνέχεια εξετάζονται όψεις του θεάτρου στην Ιαπωνία, ο ευρωπαϊκός Μεσαίωνας και οι κατακτήσεις της δραματικής θεωρίας, γραφής και σκηνής στα χρόνια της Αναγέννησης και του Μπαρόκ. Το μάθημα στηρίζεται αφενός στο σχολιασμό αντιπροσωπευτικών δραματικών κειμένων ( Μακιαβέλι, Ζεαμί, Μάρλοου, Σαίξπηρ, Ρακίνας, Μολιέρος κ.ά.) και αφετέρου στη μελέτη της τέχνης του θεάτρου ως καλλιτεχνικής δημιουργίας και κοινωνικού φαινομένου. • • ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ (Ζητήματα ιστορίας, ιστοριογραφίας και περιοδολόγησης, πηγές της θεατρικής ιστορίας, τεκμήρια και έρευνα, ιστορία και ερμηνεία) • ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΚΟΣΜΟ, Ι (προφορικές παραδόσεις, θρησκευτικές τελετουργίες και παράσταση, απαρχές του θεάτρου και το θέατρο στην αρχαία Ελλάδα: θρησκεία, ιστορία και πολιτική, η θεατρικότητα στον ελληνιστικό κόσμο) • ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΚΟΣΜΟ, ΙΙ: νέα κωμωδία – ρωμαϊκό θέατρο (Δράμα, σκηνικές συμβάσεις, ελληνιστικά και ρωμαϊκά θέατρα, μίμοι, ‘λαϊκά’ θεάματα) Έργα: Πλαύτος, Αμφιτρύων • ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΠΩ ΑΝΑΤΟΛΗΣ: ΙΝΔΙΑ-ΙΑΠΩΝΙΑ (Σανσκριτικό δράμα και παράσταση, Είδη και σκηνικές πρακτικές του παραδοσιακού θεάτρου της Ιαπωνίας) Έργα: Ζεαμί Μοτοκίγιο, Το Φιλιατρό του Πηγαδιού • ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΣ ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ (Λειτουργικό δράμα, υπαίθριες παραστάσεις, θρησκευτικό και κοσμικό δράμα, το θέατρο στο Βυζάντιο) Έργο: Ο καθένας • ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ, 15ος -17ος αιώνας (Ο Ουμανισμός στις ευρωπαϊκές χώρες: το νεοκλασικό ιδεώδες, τα δραματικά είδη, νέες σκηνικές πρακτικές, εξελίξεις στην αρχιτεκτονική του θεάτρου, Κομέντια ντελ’ άρτε) Έργα: Νικολό Μακιαβέλλι, Ο Μανδραγόρας • Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΑ: ελισαβετιανή σκηνή (Επαγγελματική σκηνή, θίασοι, ελισαβετιανή δραματουργία: είδη και σκηνικές πρακτικές, θέατρο και πολιτική) Έργα: Κρίστοφερ Μάρλοου, Η Σφαγή των Παρισίων Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Οθέλλος
Λέξεις Κλειδιά
Ιστορία θέατρου, απαρχές, ιαπωνικό θέατρο, Μεσαίωνας, Αναγέννηση, Μπαρόκ.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
  • Επιλογή άρθρων
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση powerpoint και διαδικτυακού υλικού στα μαθήματα, υλικό και αξιοποίηση των βοηθημάτων του elearning.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων602,4
Εξετάσεις251
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτή εξέταση Οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα κληθούν να απαντήσουν σε τόσο σε ερωτήσεις σύντομης απάντησης όσο και σε ερωτήσεις σύγκρισης και ανάλυσης πάνω στα θεατρικά κείμενα που έχουν να μελετήσουν ως πηγές της ιστορίας. Και στις δύο κατηγορίες υπάρχει επιλογή. Ταυτόχρονα, θα ληφθεί υπόψη και η παρακολούθηση, η προετοιμασία για το μάθημα (διάβασμα των έργων για το μάθημα) καθώς και η συμμετοχή στη συζήτηση στην τάξη. Οι πληροφορίες αυτές μοιράζονται σε φυλλάδιο στο πρώτο μάθημα, αναρτώνται στο σάιτ του Τμήματος (πληροφορίες για το μάθημα) και στο e-learning του μαθήματος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Α. ΒΑΣΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ (ΒΙΒΛΙΑ ΣΤΟΝ ΕΥΔΟΞΟ) 1. Oscar Brockett και Franklin J. Hildy, Ιστορία του θεάτρου, τμ. 1, μτφ. Μ. Βιτεντζάκης, Α. Γαϊτάνα, Α. Κεχαγιάς, Μ. Χατζηεμμανουήλ, ΚΟΑΝ, Αθήνα 2013. 2. Erika Fischer-Lichte, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τ. 1: Από την αρχαιότητα στους γερμανούς κλασικούς, μτφ. Γιάννης Καλλιφατίδης, Πλέθρον, Αθήνα 2012. 3. Phyllis Hartnoll, Ιστορία του θεάτρου, μτφ. Ρούλα Πατεράκη, Υποδομή, Αθήνα 1980. 4. Thomas Postlewait, Εισαγωγή στην ιστοριογραφία του θεάτρου, μτφ. Αθηνά Χρήστου, Αμολγός, Αθήνα 2018. 5. Ζεαμί - Κανάμι, Μια παράσταση του θεάτρου Νο, μτφ. Δημοσθένης Κορδοπάτης, Δωδώνη, Αθήνα 2012. 6. William Shakespeare, Οθέλλος, μτφ. Δημήτρης Δημητριάδης, Νεφέλη, Αθήνα 2019.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Θεατρικά κείμενα (στη βιβλιοθήκη του Τμήματος Θεάτρου) 1. Ο Καθένας (Everyman), μτφ. Αθανάσιος Δ. Οικονόμου, Οδός Πανός, Αθήνα 2014 2. Zeami Motokiyo, Το φιλιατρό του πηγαδιού, μτφ. Ερρίκος Σοφράς, Το Ροδακιό, Αθήνα 1992 3. Nicollo Machiavelli, Ο Μανδραγόρας 4. Christopher Marlowe, H Σφαγή των Παρισίων, εισαγ.-μτφ. Σεραφείμ Βελέντζας, Άγρα, Αθήνα 1995 5. William Shakespeare, Οθέλλος (σε πολλές μεταφράσεις και εκδόσεις) 6. William Shakespeare, Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας(σε πολλές μεταφράσεις και εκδόσεις) 7. Ben Jonson, Βολπόνε η αλεπού, μτφ. Άγγελος Τερζάκης, Εταιρεία Σπουδών Σχολής Μωραΐτη, Αθήνα 1973 (PR2622.A64T4 1973) 8. John Webster, Η δούκισσα του Μάλφι 9. Lope de Vega, Φουέντε Οβεχούνα, μτφ. Καίτη Κάστρο, Δωδώνη, Αθήνα 1977 10. Pedro Calderón de la Barca, Η ζωή είναι όνειρο, μτφ. Παντελής Πρεβελάκης, Εταιρεία Σπουδών Σχολής Μωραΐτη, Αθήνα 1975 11. Molière, Σχολείο γυναικών, μτφ. Χρύσα Προκοπάκη στο πρόγραμμα παράστασης: Λευτέρης Βογιατζής – Θέατρο Οδού Κυκλάδων, Αθήνα 2004 12. Molière, Μισάνθρωπος, μτφ. Χρύσα Προκοπάκη στο πρόγραμμα παράστασης: Λευτέρης Βογιατζής – Θέατρο Οδού Κυκλάδων, Αθήνα 1996 & ΜΙΕΤ, Αθήνα 2018 13. Jean Racine, Φαίδρα, μτφ. Στρατής Πασχάλης, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Αθήνα 1998 ΕΠΙΛΟΓΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ Το θέατρο στην Ιαπωνία • «Μορφές του Παραδοσιακού Θεάτρου της Ιαπωνίας», Θεατρικά Τετράδια 4 (Οκτώβριος 1980), σ. 3-10. • Κλαίρη Παπαπαύλου, Νο. Το κλασικό θέατρο της Ιαπωνίας, Παπαζήσης, Αθήνα 2013, σ. 19-34 • ―, «Ζεαμί» (Αφιέρωμα στο ιαπωνικό θέατρο Νο), Ανακύκληση 11 (Σεπτ. – Οκτ. 1987), σ. 161-163. • Μπάμπης Δερμιτζάκης, Εισαγωγή στο θέατρο της Ιαπωνίας και της Κίνας, ΑΛΔΕ Εκδόσεις, Κέρκυρα 2010, «Άλλα θεατρικά είδη- kabuki», σ. 58-72. Αναγέννηση-Μπαρόκ-Νεοκλασικισμός • Monroe C. Beardsley, Ιστορία των αισθητικών θεωριών, μτφ. Δημοσθένης Κούρτοβικ – Παύλος Χριστoδουλίδης, Νεφέλη, Αθήνα 1989, σ. 126-128. • Έφη Βαφειάδη, «Νικολό Μακιαβέλλι, 1969-1527» και «Ο Μακιαβέλλι και το θέατρο» (3 σσ.) και «Το θέατρο και το δράμα στην Αγγλία από το 1485 μέχρι το 1660» (22 σσ.). • Frank Kermode, Όλος ο κόσμος μια σκηνή. Η εποχή του Σαίξπηρ, μτφ. Λήδα Φιλιπποπούλου, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2011, σ. 89-127. • Τίνα Κροντήρη, Ο Σαίξπηρ, η Αναγέννηση κι εμείς, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2002, σ. 103-122. • Βασιλική Πετρίδου και Όλγα Ζιρώ, Τέχνες και αρχιτεκτονική από την αναγέννηση έως τον 21ο αιώνα [ηλεκτρ. βιβλ.], Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών, Αθήνα 2015, κεφ. 2 «Η τέχνη του Μπαρόκ». Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/3543 .
Τελευταία Επικαιροποίηση
06-04-2020