Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΑ ΧΩΡΟΥ - ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2 / Theory of Space and History of Architecture II
ΚωδικόςΥΘΘΧ2
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΕικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΘάλεια Μαντοπούλου-Παναγιωτοπούλου
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΠΠΔΕ 2
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280006755

Πρόγραμμα Σπουδών: Νέο ΠΠΣ Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (2014-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 255
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΘεωρητικό212

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΘΕΩΡΙΑ ΧΩΡΟΥ - ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία2
Ώρες Συνολικά26
Class ID
600157742
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Υποβάθρου
  • Γενικών Γνώσεων
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΥΘΘΧ1 ΘΕΩΡΙΑ ΧΩΡΟΥ - ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 1
Γενικές Προαπαιτήσεις
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα: Κατανοήσουν την έννοια της αρχιτεκτονικής και γενικότερα του δομημένου περιβάλλοντος, καθώς και την έννοια του χώρου και της αντίληψής του στις διάφορες εποχές Διευρύνουν την ανθρωπιστική τους παιδεία Κατανοήσουν και θα εκτιμήσουν τα μνημεία του παρελθόντος, απώτερου και πλέον πρόσφατου, και θα ευαισθητοποιηθούν σε θέματα αρχιτεκτονικής κληρονομιάς Κατανοήσουν την σχέση της αρχιτεκτονικής με τις εικαστικές και τις εφαρμοσμένες τέχνες Εξασκηθούν στην παρατήρηση και ερμηνεία του δομημένου περιβάλλοντος και θα βελτιώσουν τις εκφραστικές τους ικανότητες στο καλλιτεχνικό τους πεδίο Αποκτήσουν διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια Γνωρίσουν και θα μάθουν τα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα του Βυζαντίου και της Ευρώπης κατά τον Μεσαίωνα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα: Κατανοήσουν την έννοια της αρχιτεκτονικής και γενικότερα του δομημένου περιβάλλοντος, καθώς και την έννοια του χώρου και της αντίληψής του στις διάφορες εποχές Διευρύνουν την ανθρωπιστική τους παιδεία Κατανοήσουν και θα εκτιμήσουν τα μνημεία του παρελθόντος, απώτερου και πλέον πρόσφατου, και θα ευαισθητοποιηθούν σε θέματα αρχιτεκτονικής κληρονομιάς Κατανοήσουν την σχέση της αρχιτεκτονικής με τις εικαστικές και τις εφαρμοσμένες τέχνες Εξασκηθούν στην παρατήρηση και ερμηνεία του δομημένου περιβάλλοντος και θα βελτιώσουν τις εκφραστικές τους ικανότητες στο καλλιτεχνικό τους πεδίο Αποκτήσουν διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια Aποκτήσουν γνώσεις καθώς και μεθοδολογικά παιδαγωγικά εργαλεία για να διδάξουν τις γνώσεις που αποκτούν στην αισθητική στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Γνωρίσουν και θα μάθουν τα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα του Βυζαντίου και της Ευρώπης κατά τον Μεσαίωνα
Γενικές Ικανότητες
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Παλαιοχριστιανική αρχιτεκτονική. 2. Bυζαντινή αρχιτεκτονική στα χρόνια του Ιουστινιανού. Η Αγία Σοφία. 3. Η εξέλιξη της αρχιτεκτονικής κατά τη μέση βυζαντινή περίοδο. 4. Ύστερη βυζαντινή αρχιτεκτονική. Κοσμική αρχιτεκτονική στο Βυζάντιο. 5. Τα βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης 1. Περιήγηση. 6. Τα βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης 2. Περιήγηση. 7. Η ακτινοβολία της βυζαντινής αρχιτεκτονικής (Αρμενία, Ρωσία, Σερβία, Σικελία, Γαλλία, Βενετία). 8. Iσλαμική αρχιτεκτονική – Οθωμανική αρχιτεκτονική. 9. Καρολίγγεια αναγέννηση - Pωμανική αρχιτεκτονική στην Ευρώπη. Ο θεσμός των προσκυνημάτων και οι ναοί του. 10. Γοτθική αρχιτεκτονική. Η γέννηση της γοτθικής αρχιτεκτονικής στη Γαλλία. Η ώριμη γοτθική αρχιτεκτονική. Ο αχτιδοβόλος ρυθμός. Ο φλογόμορφος ρυθμός. 11. Η γοτθική αρχιτεκτονική στην Αγγλία. Ο διακοσμημένος και ο κατακόρυφος ρυθμός. 12. Η γοτθική αρχιτεκτονική στη Γερμανία, στην Ιταλία, στην Ισπανία και στην Πορτογαλία. 13. Η αρχιτεκτονική στην Eλλάδα κατά το διάστημα της ξένης επικυριαρχίας. Παραδοσιακή αρχιτεκτονική στην Ελλάδα. Τα μεταβυζαντινά και τα οθωμανικά μνημεία της Θεσσαλονίκης.
Λέξεις Κλειδιά
Παλαιοχριστιανική αρχιτεκτονική, Βυζαντινή αρχιτεκτονική, Ισλαμική αρχιτεκτονική, Ρωμανική αρχιτεκτονική, Γοτθική αρχιτεκτονική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρησιμοποίηση Power Point για τις παρουσιάσεις στα μαθήματα Χρησιμοποίηση του προγράμματος Moodle για την επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις401,3
Συγγραφή εργασίας / εργασιών100,3
Καλλιτεχνική δημιουργία100,3
Σύνολο602
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές εξετάσεις με κλιαμακούμενης δυσκολίας ερωτήσεις σε θέματα μνήμης, κατανόησης και κριτικής ανάλυσης. Αξιολόγηση της εργασίας (καλλιτεχνική παρουσίαση μνημείου της Θεσσαλονίκης)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Χ. Μπούρας, Μαθήματα Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής, Τόμος Β’, Αθήνα 1994. Χ. Μπούρας, Βυζαντινή και μεταβυζαντινή αρχιτεκτονική στην Ελλάδα, Αθήνα, 2001.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
D. Watkin (μετάφραση Κ. Κουρεμένος), Ιστορία της Δυτικής Αρχιτεκτονικής, Αθήνα 2007, σ. 87-211. J. Gympel (μετάφραση Α. Χατζηανδρέου), Ιστορία της Αρχιτεκτονικής. Από την αρχαιότητα έως σήμερα, εκδ. Κöneman, 2006, σ. 13-41. R. Furneau-Jordan (μετάφραση Δ. Ηλίας), Ιστορία της Αρχιτεκτονικής, Αθήνα, 1981, 94-218. E. Gombrich (μετάφραση Λ. Κάσδαγλη), Το χρονικό της τέχνης, Αθήνα, 1998. Α. Τάντσης, Η αρχιτεκτονική σύνθεση στο Βυζάντιο, Θεσσαλονίκη, 2012.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-11-2020