Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ / PSYCHOLOGY APPLICATIONS IN SPECIAL EDUCATION
ΚωδικόςΨΥ-837
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΨυχολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013569

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Ψυχολογίας (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 129
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής845

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600158776

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΦιλοσοφική (Νέα)
ΌροφοςΌροφος 1
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ 108 (127)
ΗμερολόγιοΤρίτη 18:30 έως 21:00
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν προαπαιτήσεις για το μάθημα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να: (α)γνωρίζουν τη σημασία της ειδικής αγωγής τόσο από ιστορική σκοπιά όσο και με βάση τη σύγχρονη οπτική, (β)αναγνωρίζουν τις σύγχρονες τάσεις και τα κριτικά ζητήματα στο χώρο της ειδικής αγωγής, (γ)απομυθοποιήσουν το στίγμα που περιβάλλει τη διαφορετικότητα και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, (δ)αναγνωρίζουν τον ρόλο και τις ευθύνες των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής και να διαμορφώνουν λειτουργικά πλαίσια συνεργασίας μαζί τους, (ε)υποστηρίζουν τους/τις μαθητές/ήτριες με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τις οικογένειές τους, (στ)χρησιμοποιούν τον αναστοχασμό ως εργαλείο για την ανάπτυξη της προσωπικής και επαγγελματικής τους ταυτότητας.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές/τριες τις βασικές έννοιες και θεωρητικές προσεγγίσεις της ειδικής αγωγής και να γνωρίσουν τα πεδία εφαρμογής της επιστήμης της ψυχολογίας στην ειδική αγωγή. Πιο συγκεκριμένα, στο εισαγωγικό θεωρητικό μέρος του μαθήματος αναλύονται ζητήματα ορισμών της ειδικής αγωγής και οι επιδιώξεις της. Επίσης, θίγεται το θέμα της κατανόησης της αναπηρίας και της κατηγοριοποίησης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Στο δε εφαρμοσμένο μέρος του μαθήματος οι φοιτητές/τριες καλούνται να εξοικειωθούν με τη διαγνωστική μεθοδολογία στην ειδική αγωγή, το ρόλο της συμβουλευτικής ψυχολογίας στην ειδική αγωγή, την εφαρμογή προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης και πρόληψης και τη σύνταξη εξατομικευμένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Τέλος, εξετάζονται συγκεκριμένες περιπτώσεις παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και παρουσιάζονται ερευνητικά τεκμηριωμένες ψυχοπαιδαγωγικές παρεμβάσεις με βάση τα ειδικά χαρακτηριστικά τους.
Λέξεις Κλειδιά
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εκπαιδευτικές παρεμβάσεις, υποστήριξη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
  • Eπιστημονικά άρθρα
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση οπτικοακουστικού υλικού Χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1144,4
Εργαστηριακή Άσκηση130,5
Εξετάσεις30,1
Σύνολο1305
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές/τριες θα αξιολογηθούν με βάση την επίδοσή τους στην τελική γραπτή εξέταση.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Πολυχρονοπούλου, Στ. (2017). Παιδιά και έφηβοι με ειδικές ανάγκες και δυνατότητες. Αθήνα: Διάδραση
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Αθανασιάδου, Χ. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στο σχολικό πλαίσιο. Hellenic Journal of Psychology, 8(3), 289-308. Βλάχου-Μπαλαφούτη, Α. (2012). Εννοιολογικές προσεγγίσεις της αναπηρίας και οι επιπτώσεις τους στην εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία. Στο Ζώνιου-Σιδέρη.,Ε. Ντεροπούλου-Ντέρου και Α. Βλάχου-Μπαλαφούτη, Αναπηρία και εκπαιδευτική πολιτική. Αθήνα: Πεδίο. Βλάχου, Α., Καϊλα, Μ. & Στρογγυλός, Β. (2006) (Επιμ.). Παιδιά με ειδικές ανάγκες: Οικογένεια και σχολείο. Αθήνα: Ατραπός. Brearley, G. (1994). Counseling children with special needs. Oxford: Blackwell Science. Calias M. (1994). Δουλεύοντας με γονείς παιδιών με ειδικές ανάγκες. Στο Μ. Καϊλα, Ν. Πολεμικός, Γ. Φιλίππου. Άτομα με ειδικές ανάγκες, Τόμος Α΄( σσ. 140-149)Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Heward, W. L. (2011). Παιδιά με ειδικές ανάγκες, Μια εισαγωγή στην ειδική εκπαίδευση.(Επιμ.: Α. Δαβάζογλου, Κ. Κόκκινος, Μτφρ.: Χ. Λυμπεροπούλου). Κορνηλάκη, Α.Ν., Κυπριωτάκη, Μ. & Μανωλίτσης, Γ. (2010). Πρώιμη παρέμβαση. Διεπιστημονική θεώρηση. Αθήνα:Πεδίο Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (2002). Εφαρμογές της συμβουλευτικής ψυχολογίας σε ειδικές κοινωνικές ομάδες. Στο Ν. Πολεμικός, Μ. Καΐλα & Φ. Καλαβάσης(Επιμ.), Εκπαιδευτική, οικογενειακή και πολιτική ψυχοπαθολογία: Θέματα ψυχοπαθολογίας σε παιδιά και εφήβους, Τόμος Α΄. (σσ. 342-365). Αθήνα: Ατραπός. Συριοπούλου-Δελλή, Χ. (2005). Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Ειδική Αγωγή. Αθήνα:εκδόσεις Γρηγόρη. Χατζηχρήστου, Χ.(2011). Σχολική Ψυχολογία. Αθήνα: Τυπωθήτω. Χατζηχρήστου, Χ. (2014). Συμβουλευτική στη Σχολική Κοινότητα. Αθήνα: Gutenberg.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-02-2020