Τίτλος | ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΥΡΗΝΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ / Nuclear Physics Laboratory |
Κωδικός | ΠΣΥ501 |
Σχολή | Θετικών Επιστημών |
Τμήμα | Φυσικής |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Χειμερινή/Εαρινή |
Υπεύθυνος/η | Κωνσταντίνος Κορδάς |
Γνωστικό Αντικείμενο | ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ - ΣΤΟΙΧΕΙΩΔΗ ΣΩΜΑΤΙΑ |
Χαρακτηρισμός Μαθήματος | Μαθήματα Τμήματος |
Κοινό | Όχι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 40003016 |
Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ-Τμήμα Φυσικής (2012-σήμερα)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 205
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
Κορμός | Υποχρεωτικό | 6 | 3 | 4 |
Τίτλος | ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΥΡΗΝΙΚΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2019 – 2020 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ |
|
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 2 |
Class ID | 600159906
|
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600159906
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές που έρχονται στο εργαστήριο υποτίθεται ότι έχουν κάποια βασική εργαστηριακή εμπειρία, επομένως οι στόχοι του εργαστηρίου Πυρηνικής Φυσικής Ι δεν είναι γενικοί, αλλά εξειδικευμένοι και σχετικοί με το αντικείμενο της Πυρηνικής Φυσικής, ως εξής:
1. Να δούν τί μορφή μπορεί να έχει μια ραδιενεργός πηγή για εκπαιδευτικούς ή ερευνητικούς σκοπούς. Να πληροφορηθούν πώς και από τί είναι κατασκευασμένη μία πηγή και γιατί.
2. Να διαπιστώσουν πειραματικά την ύπαρξη ακτινοβολίας από τα ραδιενεργά ισότοπα.
3. Να δούν ότι μπορούμε να παράγουμε ραδιενεργά υλικά (άσκηση ενεργοποίησης In).
4. Να κατανοήσουν τον τρόπο αλληλεπίδρασης των ακτινοβολιών με την ύλη.
5. Να κατανοήσουν ότι η αλληλεπίδραση αυτή μπορεί, με κατάλληλο τρόπο, να παράγει “σήμα” που μπορεί να αποκαλύψει την ύπαρξη και τις ιδιότητες των “αόρατων” αυτών ακτινοβολιών.
6. Να εξοικειωθούν με τις σχετικά πολύπλοκες διατάξεις ανίχνευσης ακτινοβολιών από ραδιενεργά ισότοπα.
7. Να κατανοήσουν τί είναι η βαθμονόμηση μιας πειραματικής διάταξης.
8. Να μελετήσουν βασικούς νόμους, όπως ο νόμος των ραδιενεργών διασπάσεων και ο νόμος απορρόφησης της ακτινοβολίας γάμμα.
9. Να κατανοήσουν έννοιες όπως, ρυθμός καταμέτρησης, νεκρός χρόνος ανιχνευτικής διάταξης, παράγων γεωμετρίας, απόδοση ανιχνευτή, ενεργός διατομή αλληλεπίδρασης, ενεργοποίηση, μέση ελεύθερη διαδρομή, πάχος υλικού (σε g/cm2).
10. Να μάθουν τους βασικούς κανόνες ασφαλείας κατά τη χρήση ραδιενεργών πηγών.
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
Περιεχόμενο Μαθήματος
ΡΑΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ και ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΕΣ, ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΥΛΗ, ΒΑΣΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΚΤΙΝΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΕ ΑΝΙΧΝΕΥΤΕΣ ΑΕΡΙΟΥ ΓΕΜΙΣΜΑΤΟΣ
1. Εύρεση των χαρακτηριστικών του Aπαριθμητή Geiger-Μüller
2. Μέτρηση του νεκρού χρόνου και της απόδοσης του Aπαριθμητή Geiger-Μüller
3. Μελέτη του νόμου των ραδιενεργών διασπάσεων
ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΜΕ ΑΝΙΧΝΕΥΤΕΣ ΣΠΙΝΘΗΡΙΣΜΩΝ
4. Φασματοσκοπία ακτίνων γάμμα
5. Ενεργειακή βαθμολογία και διακριτική ικανότητα συστήματος Απαριθμητή Σπινθηρισμών
6. Απορρόφηση ακτινοβολίας γάμμα
Λέξεις Κλειδιά
ΡΑΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ, ΑΚΤΙΝΟΠΡΟΣΤΑΣΙΑ, ΑΝΙΧΝΕΥΤΗΣ ΑΕΡΙΟΥ ΓΕΜΙΣΜΑΤΟΣ, ΑΠΑΡΙΘΜΗΤΗΣ ΣΠΙΝΘΗΡΙΣΜΩΝ, ΑΠΑΡΙΘΜΗΤΗΣ Geiger-Μüller, ΝΟΜΟΣ ΡΑΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑΣ, ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑΣ, ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ ΓΑΜΜΑ, ΦΑΣΜΑΤΟΣΚΟΠΙΑ ΓΑΜΜΑ
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Βιντεοδιαλέξεις
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Λήψη και επεξεργασία πειραματικών δεδομένων. Επικοινωνία μέσω e-mail.
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Εργαστηριακή Άσκηση | 78 | 2,6 | ✓ | ||
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 39 | 1,3 | |||
Εξετάσεις | 3 | 0,1 | |||
Σύνολο | 120 | 4 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορική εξέταση, γραπτή εξέταση, βαθμολόγηση εργαστηριακής αναφοράς.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
- Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
"ΠΥΡΗΝΙΚΗ ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ-ΦΟΙΤΗΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ" των Χ. ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΗΣ κ.ά., εκδ. COPYCITY, Θεσσαλονίκη 2012
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
"Techniques for Nuclear and Particle Physics Experiments" του W.R. Leo, Springer-Verlag, 1994
Τελευταία Επικαιροποίηση
10-06-2016