Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ VI / ACTING VI
ΚωδικόςΥΑ0284
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΘεάτρου
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΜιχαήλ Μαρμαρινός
Γνωστικό ΑντικείμενοΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗΣ
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID120000882

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Θεάτρου (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Δραματολογία-ΠαραστασιολογίαΕπιλογής Κατεύθυνσης635
ΥποκριτικήΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης635
Σκηνογραφία-ΕνδυματολογίαΕπιλογής Κατεύθυνσης635
ΣκηνοθεσίαΕπιλογής Κατεύθυνσης635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ VI
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600160181
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
  • ΥΣ0107 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ (ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟ)
  • ΥΑ0279 ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ Ι
  • ΥΑ0280 ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ ΙΙ
  • ΥΑ0281 ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ ΙΙΙ
  • ΥΑ0282 ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ IV
  • ΥΑ0283 ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ V
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μαθησιακοί Στόχοι: - μελέτη των σύγχρονων δραματουργικών και υποκριτικών εξελίξεων στον τομέα του θεάτρου και της περφόρμανς - γνωριμία με την έννοια της μινιμαλιστικής επιτελεστικής υποκριτικής και της υποκριτικής στηριγμένης σε κανόνες παιχνιδιού (task-based performing) και πρακτική εφαρμογή τους - γνωριμία με την έννοια της καλλιτεχνικής έρευνας και πρακτική εφαρμογή των μεθόδων εργασίας της από τον ηθοποιό ως αυτόνομο δημιουργό - γνωριμία με την έννοια της σκηνικής παρτιτούρας (performance score) και πρακτική εφαρμογή των διαδικασιών της από τον ηθοποιό ως αυτόνομο δημιουργό Χωρισμένοι σε ομάδες οι φοιτητές και φοιτήτριες του μαθήματος θα επιλέξουν οι ίδιοι το θέμα της έρευνάς τους, με την προϋπόθεση αυτό να σχετίζεται με κάποια από τις λειτουργίες της υποκριτικής διαδικασίας. Παραδείγματα θεματικών αποτελούν π.χ. οι έννοιες της παρουσίας/ύπαρξης του ηθοποιού επί σκηνής, της δημόσιας έκθεσης του ηθοποιού, της μνήμης ως απαραίτητο εργαλείο του κ.α. Ως δομικό πλαίσιο για την υποκριτική τους εξερεύνηση θα τους δοθεί αυτό της σκηνικής παρτιτούρας (performance score) και του ‘task-based performing’, ένα είδος μινιμαλιστικής υποκριτικής που αφορά στη δημιουργία οδηγιών και κανόνων τις οποίες ο ηθοποιός ακολουθεί ζωντανά επί σκηνής προκειμένου να δημιουργήσει το σκηνικό γεγονός. Μέσα από δομές που θυμίζουν (επιτραπέζια) παιχνίδια, οι συμμετέχοντες του μαθήματος ερευνούν σε ζωντανό χρόνο τον εφήμερο, ευάλωτο οργανισμό που αποτελεί το θέατρο. Η πρακτική δουλειά του μαθήματος, συνεπώς, λαμβάνει χώρα σε δύο επίπεδα: το θεματικό και το δομικό. Η Υποκριτική VI αποτελεί εργαστηριακό μάθημα με δύο τρίωρες συναντήσεις τη βδομάδα. Η πρώτη συνάντηση κάθε βδομάδα θα αποτελείται: α. από μελέτη βιβλιογραφίας σχετικής με την καλλιτεχνική έρευνα, την περφόρμανς και την υποκριτική της, την έννοια και την πρακτική της σκηνικής παρτιτούρας. Η μελέτη θα περιλαμβάνει εργασία σε ομάδες και ατομικά καθώς και συζητήσεις κριτικής προσέγγισης των παραπάνω εννοιών β. από ατομικές και ομαδικές ασκήσεις ‘task-based performing’ όπου οι φοιτητές και φοιτήτριες θα έρχονται σε επαφή με τις απαιτήσεις και τις διαδικασίες του συγκεκριμένου τρόπου σκηνικής ύπαρξης Η δεύτερη συνάντηση κάθε βδομάδα θα απολείται από τις work-in-progress παρουσιάσεις των σκηνικών δομών κάθε ομάδας και από ανατροφοδότηση που θα δίνεται σε κάθεμια από αυτές από το σύνολο της τάξης. Στόχος είναι οι ομάδες εργασίας να φτάσουν βήμα-βήμα σε μια εικοσάλεπτη παρουσιάσιμη σκηνική παρτιτούρα στο τέλος του εξαμήνου, την οποία θα μοιραστούν ζωντανά με το κοινό στο πλαίσιο ανοιχτής παρουσίασης. Μέθοδοι Διδασκαλίας: - διαλέξεις για τη θεωρία της περφόρμανς και των πειραματικών σκηνικών πρακτικών - ομαδική εργασία κριτικού αναστοχασμού πάνω στις σύγχρονες εξελίξεις του μεταδραματικού θεάτρου και της περφόρμανς - ατομικές και ομαδικές ασκήσεις δημιουργικής γραφής - υποκριτικές ασκήσεις task-based performing - ομαδική καλλιτεχνική έρευνα και δημιουργία σκηνικής παρτιτούρας - δημιουργικές μέθοδοι ανατροφοδότησης (μέθοδος feedback της σχολής Das Theatre του Amsterdam University of the Arts)
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Αναλυτικός χρονικός προγραμματισμός του μαθήματος σε επίπεδο εβδομάδας: Βδομάδα 1 συνάντηση 1: εισαγωγή στις σκηνικές και υποκριτικές εξελίξεις του μεταδραματικού θεάτρου και της περφόρμανς συνάντηση 2: εισαγωγή στην έννοια της καλλιτεχνικής έρευνας και των διαδικασιών της Βδομάδα 2 συνάντηση 1: εργαστήριο για την εύρεση θεματικής των ομάδων: ομαδική και ατομική χαρτογράφηση της υποκριτικής σκέψης και προσέγγισης των μαθητών μέσα από ασκήσεις δημιουργικής γραφής (μέρος 1) συνάντηση 2: εργαστήριο για την εύρεση θεματικής των ομάδων: ομαδική και ατομική χαρτογράφηση της υποκριτικής σκέψης και προσέγγισης των μαθητών μέσα από ασκήσεις δημιουργικής γραφής (μέρος 2) Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες εργασίας Βδομάδα 3 συνάντηση 1: εργασία σε ομάδες πάνω στην ερευνητική πρόταση κάθε ομάδας συνάντηση 2: παρουσίαση της ερευνητικής πρότασης κάθε ομάδας και ανατροφοδότηση Βδομάδα 4 συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα συνάντηση 2: πρώτη παρουσίαση work-in-progress διάρκειας 5 λεπτών όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση Βδομάδα 5 συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση Βδομάδα 6 συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση Βδομάδα 7 συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση Βδομάδα 8 συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση Βδομάδα 9 συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση Βδομάδα 10 συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση Βδομάδα 11 συνάντηση 1: ομαδικό ζέσταμα, ατομικές και ομαδικές ασκήσεις υποκριτικής task-based performing βασισμένες στη θεματική κάθε ομάδας, καθοδηγούμενες από τη διδάσκουσα συνάντηση 2: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση Βδομάδα 12 συνάντηση 1: παρουσίαση των περφόρμανς όλων των ομάδων και ανατροφοδότηση συνάντηση 2: δημιουργία ομαδικής χαρτογράφησης της συνολικής διαδικασίας καλλιτεχνικής έρευνας των ομάδων από την αρχή του εξαμήνου μέχρι το τελικό αποτέλεσμα (θέμα, υλικά, ερωτήματα, υποκριτικές διαδικασίες, σκηνοθετικές διαδικασίες) Βδομάδα 13 συνάντηση 1: τελική πρόβα των ομαδικών περφόρμανς και ανατροφοδότηση συνάντηση 2: ανοιχτή παρουσίαση στο κοινό (εξετάσεις μαθήματος)
Λέξεις Κλειδιά
επιτέλεση, μινιμαλιστική υποκριτική, υποκριτική με τη δομή παιχνιδιού, παρτιτούρα σκηνικής σύνθεσης, καλλιτεχνική έρευνα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Εργαστηριακή Άσκηση150,6
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων100,4
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο251
Εκπόνηση μελέτης (project)251
Καλλιτεχνική δημιουργία251
Εξετάσεις251
Σύνολο1255
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Μέθοδοι αξιολόγησης: - Αξιολόγηση πρακτικής δουλειάς (υποκριτική και δημιουργία παρτιτούρας) σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο κατά τη διάρκεια του εξαμήνου και στο πλαίσιο της τελικής παρουσίασης - Αξιολόγηση ατομικής χαρτογράφησης και αυτο-αναστοχασμού της ερευνητικής διαδικασίας της κάθε ομάδας κατά τη διάρκεια του εξαμηνού με τη μορφή δημιουργικής γραφής/χάρτη και γραπτής μελέτης. - Αξιολόγηση ατομικής προφορικής εξέτασης όπου θα εξεταστεί η θεωρητική κατανόηση βασικών εννοιών και διαδικασιών του μαθήματος καθώς και η κριτική σκέψη των φοιτητών σχετικά με την ατομική και ομαδική τους πορεία στο πλαίσιο του μαθήματος
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Βιβλίο [22769308]: Fischer-Lichte E., Θέατρο και Μεταμόρφωση: Προς μια νέα αισθητική του επιτελεστικού, Πατάκης, Αθήνα 2013.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Burrows, J., A Choreographer’s Handbook, Routledge, Oxon 2010 “Everybody’s Tool Box - Scores and Description”, http://everybodystoolbox.net/index.php?title=SCORES_%26_DESCRIPTION Ethells, T., Certain Fragments, Routledge, London 1999 Oral Sites Publication ‘What’s the Score’, http://olga0.oralsite.be/oralsite/pages/What's_the_Score_Publication Protopapa, E., “Choreographic Practice and the State of Questioning”, Dance Theatre Journal, Ιούλιος 2004, σ. 6-8.
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-04-2020