Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΙΙ:ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΩΣ / ADULT EDUCATION II: THE FORMATION OF THE FIELD IN GREECE, EUROPEAN UNION AND INTERNATIONAL
ΚωδικόςΕΜ111
ΣχολήΠαιδαγωγική
ΤμήμαΠαιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΛαμπρίνα Γιώτη
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018959

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης (2019-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογής634

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΙΙ:ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΩΣ
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Ώρες Συνολικά39
Class ID
600161355
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές και φοιτήτριες στο πλαίσιο του μαθήματος θα γνωρίσουν και θα μελετήσουν κριτικά τη διαμόρφωση της εκπαίδευσης ενηλίκων ως κοινωνική, ιδεολογική, παιδαγωγική και κρατική πρακτική διεθνώς με έμφαση στις αναπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες και στην Ελλάδα. Ειδικότερα: • Θα ερμηνεύουν κριτικά τη διαμόρφωση του πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων ως συνισταμένη της δυναμικής αλληλεπίδρασης των ευρύτερων οικονομικών, πολιτικών και κοινωνικών διεργασιών και συσχετισμών στο ιστορικό πλαίσιο κάθε εποχής. • Θα διακρίνουν, θα συγκρίνουν και θα συσχετίσουν την αλληλεπίδραση μεταξύ διεθνών θεσμών και πολιτικών, κινημάτων και παιδαγωγικών πρακτικών στην ανάπτυξη και εξέλιξη της εκπαίδευσης ενηλίκων ως ακαδημαϊκού και επαγγελματικού πεδίου στην Ελλάδα. • Θα διερωτηθούν και θα παροτρυνθούν να εντοπίσουν τις αντιφάσεις μεταξύ διακηρυγμένων πολιτικών και θεσμικών λειτουργιών, καθώς και μεταξύ παιδαγωγικών θεωριών και εφαρμοζόμενων πρακτικών σε κρατικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο. • Θα εκτιμήσουν τις επιδράσεις των μεταβολών αφενός στο περιεχόμενο και τις χρήσεις του όρου εκπαίδευση ενηλίκων, όπως και άλλων ταυτόσημων ή/και συναφών όρων, αφετέρου στη συνδιαμόρφωση των παιδαγωγικών θεωριών και πρακτικών στο πεδίο. • Θα καλλιεργήσουν την ικανότητα του κριτικού αναστοχασμού και της διαλεκτικής σκέψης. Γενικές Ικανότητες
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο πλαίσιο του μαθήματος μελετώνται η ιστορική εξέλιξη της διαμόρφωσης του πεδίου της εκπαίδευσης ενηλίκων από τη μεταπολεμική περίοδο έως και σήμερα ως κοινωνική, ιδεολογική, παιδαγωγική και κρατική πρακτική διεθνώς με έμφαση στις αναπτυγμένες καπιταλιστικές χώρες και στην Ελλάδα. Η μελέτη της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα συναρτάται άμεσα με τη διεθνή ανάπτυξη και εξέλιξή της και αποτελεί σε κάθε εποχή συνισταμένη της δυναμικής αλληλεπίδρασης των ευρύτερων οικονομικών, πολιτικών και κοινωνικών διεργασιών και συσχετισμών. Διακρίνονται τέσσερις θεματικές ενότητες που αντιστοιχούν σε ισάριθμες ιστορικές περιόδους μελέτης 1). Μεταπολεμική περίοδος έως τη μεταπολίτευση, 2). Μεταπολίτευση και ένταξη στην ΕΟΚ έως 1991, 3). Συνθήκη του Μάαστριχτ 1992 έως 2000 και 4). Συνθήκη της Λισαβόνας 2000 έως σήμερα. Σε κάθε ενότητα γίνεται επισκόπηση των σημαντικότερων κοινωνικοπολιτικών γεγονότων και εξελίξεων που διαμορφώνουν και καθορίζουν τις πολιτικές, τους θεσμούς και την ανάπτυξη της εκπαίδευσης ενηλίκων ως ακαδημαϊκού και επαγγελματικού πεδίου και ως κινητήριας δύναμης κοινωνικών κινημάτων. Επίσης, μελετώνται οι επιδράσεις των μεταβολών αυτών στο περιεχόμενο και τις χρήσεις της έννοιας, όπως και άλλων ταυτόσημων ή/και συναφών εννοιών, καθώς και στη συνδιαμόρφωση των παιδαγωγικών θεωριών και πρακτικών στο πεδίο. Επιμέρους θέματα και ζητήματα που μελετώνται είναι: • Η εκπαίδευση ενηλίκων ως απελευθερωτικό κίνημα και ως κίνημα χειραφέτησης • Οι πολιτικές των διεθνών οργανισμών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εκπαίδευση και κατάρτιση ενηλίκων • Η επικράτηση της δια βίου μάθησης και η επαγγελματοποίηση και τεχνοκρατικοποίηση της εκπαίδευσης ενηλίκων • Τυπική –Μη τυπική –Άτυπη μάθηση και εκπαίδευση ενηλίκων – Γενική, κοινοτική και επαγγελματική εκπαίδευση ενηλίκων - Προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη έναντι προσωπικής ενδυνάμωσης και πολιτικής χειραφέτησης • Ο νεοαποικισμός και η εμπορευματοποίηση της διά βίου μάθησης: Οι οικονομίες και οι κοινωνίες της γνώσης - Οι ευρωπαϊκές πολιτικές της διά βίου μάθησης και απασχόλησης στον βωμό της νεοφιλελεύθερης μακροοικονομικής ανάπτυξης • Η λογική του ανθρώπινου κεφαλαίου και η εργασιακή επισφάλεια ως παράγοντες δημιουργίας μίας νέας εργασιακής ηθικής και νέων μορφών πειθαρχίας και λογοδοσίας • Σύγχρονες τάσεις και προοπτικές στις παιδαγωγικές θεωρίες και πρακτικές στην εκπαίδευση ενηλίκων: μετασχηματίζουσα μάθηση, κριτική-χειραφετητική μάθηση, αυτοκατευθυνόμενη μάθηση, βιωματική μάθηση, δια βίου μάθηση: μαθαίνω πώς να μαθαίνω και η κοινωνία των πολιτών • Οι διεθνείς τάσεις και στρατηγικές τη νέα χιλιετία και επίδρασή τους στις κρατικές πολιτικές διαφορετικών χωρών - Σύγχρονα κινήματα, διεθνείς οργανισμοί και θεσμοί εκπαίδευσης ενηλίκων • Η ανάπτυξη της εκπαίδευση ενηλίκων ως ακαδημαϊκού, επιστημονικού και επαγγελματικού πεδίου στην Ελλάδα - Φορείς, χρηματοδότηση, δομές κατάρτισης και εκπαίδευσης ενηλίκων - Βασικά Χαρακτηριστικά αρχικής και συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης • Το δίπολο υποεκπαίδευση-υπερεκπαίδευση και οι κοινωνικές ανισότητες στην εκπαίδευση ενηλίκων - Ανισότητες και αποκλεισμός, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες • Η εκπαίδευση ενηλίκων στην Ελλάδα σήμερα: Ιδιωτικοποίηση, εμπορευματοποίηση και διαπιστευτισμός. • Το πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων ως μία εναλλακτική δημοκρατική δημόσια σφαίρα
Λέξεις Κλειδιά
Εκπαίδευση ενηλίκων, πολιτικές δια βίου μάθησης και εκπαίδευσης, συνεχιζόμενη επαγγελματική εκπαίδευση, θεωρία και πρακτική στην εκπαίδευση ενηλίκων, Ευρωπαϊκές πολιτικές διεθνείς οργανισμοί και θεσμοί εκπαίδευσης ενηλίκων, νεοφιλελεύθερη ιδεολογία, κοινωνικά κινήματα, πολιτική χειραφέτηση, κριτική και μετασχηματίζουσα μάθηση ενηλίκων
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις301
Σεμινάρια200,7
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων200,7
Συγγραφή εργασίας / εργασιών250,8
Εξετάσεις250,8
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση είναι διαμορφωτική, αλλά και συμπερασματική. Η διαμορφωτική θα συντελείται καθόλη τη διάρκεια του μαθήματος μέσω δοκιμασιών σύντομης απάντησης, ατομικών και ομαδικών (έως 5 ατόμων) ασκήσεων με κριτήριο την οργάνωση, την ποιότητα και την πρωτοτυπία των ισχυρισμών και των ερωτημάτων καθώς και τη συμβολή τους στην προώθηση του κριτικού στοχασμού και της διαλεκτικής σκέψης (με ποσοστό 30% της τελικής βαθμολογίας). Η συμπερασματική αξιολόγηση θα πραγματοποιείται με γραπτή τελική εξέταση (ποσοστό 70% της τελικής βαθμολογίας) που περιλαμβάνει ερωτήσεις κρίσης είτε σύντομης απάντησης είτε ανάπτυξης δοκιμίων (απόφανσης, σύγκρισης και αποτίμησης).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
ID EUDOXUS 77116979 Γιώτη Λ. (2018). Η Διαμόρφωση του Πεδίου της Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Πολιτικές, Παιδαγωγικές Θεωρίες και Πρακτικές.Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Brookfield, S. (2012). Critical Theory and Transformative Learning. In E.W. Taylor & P. Cranton (eds.), The handbook of transformative learning: Theory, research, and practice (pp. 131-146). San Francisco: John Wiley & Sons. Brookfield, S. (2009). The concept of critical reflection: promises and contradictions. European Journal of Social Work, 12(3), 293-304. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13691450902945215. Brookfield, S. (1993). Self-directed learning, political clarity, and the critical practice of adult education. Adult Education Quarterly, 43(4), 227-242. Brookfield, S. D., & Holst, J. D. (2010). Radicalizing learning: Adult education for a just world. San Francisco: John Wiley & Sons. Casey, C. (2012). Lifelong Learning: Innovation, Policy and Institutions. In D. N. Aspin, J. D. Chapman, K. Evans & R.Bagnall (eds.), Second international handbook of lifelong learning (pp. 321-335). Dordrecht: Springer Science & Business Media. Cox, W. R. (1999). Civil Society at the Turn of the Millenium: Prospects for an Alternative World Order. Review of International Studies, 25(1), 3-28. http://socialeconomyaz.org/wp-content/uploads/2011/01/Cox-civil-society-at-the-millennium.pdf. Karalis, T. & Vergidis, D. (2004). Lifelong education in Greece: recent developments and current trends. International Journal of Lifelong Education, 23(2), 179-89. Knoll, J. (2014). The History of the UNESCO International Conferences on Adult Education – From Helsingör (1949) to Hamburg (1997): international education policy through people and programmes. In Adult Education in Retrospective: 60 Years of CONFINTEA (pp. 13-28). Brasilia: UNESCO. http://icae.global/en/2017/10/adult-education-in-retrospective-book-about-60-years-of-confintea/. Livingstone, W. D. (2012). Lifelong Learning and Life-Wide Work in Precarious Times: Reversing Policy-Making Optics. In D. N. Aspin, J. D. Chapman, K. Evans & R. Bagnall (eds.), Second international handbook of lifelong learning (pp. 269-286). Dordrecht: Springer Science & Business Media. McLaren, P. (1995). Critical Pedagogy and Predatory Culture. London; New York: Routledge. Mezirow J. & Associates, (2000). Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. Milana, M. & Holford, J. (eds.), (2014). Adult Education Policy and the European Union. Roterdam; Boston; Taipei: Sense Publishers, ESREA. Milana, M., & Nesbit, T. (eds.) (2015). Global Perspectives on Adult Education and Learning Policy. Hampshire: Palgrave Macmillan. Murphy, M. (1997). Capital, class and adult education: the international political economy of lifelong learning in the European Union. Northern Illinois University. Tuijnman, A., & Boström, A. K. (2002). Changing notions of lifelong education and lifelong learning. International Review of Education, 48(1-2), 93-110. Welton, M. R. (Ed.). (1995). In defense of the lifeworld: Critical perspectives on adult learning. New York: SUNY Press. Βεργίδης, Δ. (2014). Δια βίου μάθηση και εκπαιδευτικές ανισότητες. Στο Α. Κυρίδης, (επιμ.), Ευπαθείς κοινωνικές ομάδες και δια βίου μάθηση (σσ. 121-150). Αθήνα: Gutenberg. Βεργίδης Δ. & Κόκκος Α. (επιμ.), (2010). Εκπαίδευση ενηλίκων. Διεθνείς προσεγγίσεις και ελληνικές διαδρομές (σσ. 17-42). Αθήνα: Μεταίχμιο. Γρόλλιος, Γ. (1999). Ιδεολογία, Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Πολιτική. Λόγος και Πράξη των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων για την Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg. Γρόλλιος, Γ. & Γούναρη, Π. (2016). Απελευθερωτική και Κριτική Παιδαγωγική στην Ελλάδα. Αθήνα: Gutenberg. Καραλής, Θ., (2008). Εκπαίδευση Ενηλίκων και δια βίου μάθηση: Απόπειρα χαρτογράφησης των ερευνητικών τάσεων. Εκπαίδευση Ενηλίκων, 14, 24-29. Λιντζέρης, Π. (2013). Εκπαίδευση, δια βίου μάθηση, πιστοποίηση προσόντων. Αθήνα: ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ. Φρέιρε, Π. (1977β). Πολιτιστική Δράση για την Κατάκτηση της Ελευθερίας.(μτφρ. Σ. Τσάμης). Αθήνα: Καστανιώτης.
Τελευταία Επικαιροποίηση
19-11-2020