Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΠροβλήματα Φιλοσοφίας της Επιστήμης / Problems in Philosophy of Science
ΚωδικόςΦ405
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600014246

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 2
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΦιλοσοφίαΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΠαιδαγωγικήΕλεύθερη ΕπιλογήΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΠροβλήματα Φιλοσοφίας της Επιστήμης
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600163116
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
  • Γαλλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση: - να κατανοούν τις βασικές έννοιες, αρχές και θεωρίες, καθώς και τα ειδικά προβλήματα της Φιλοσοφίας της Επιστήμης. - να εμβαθύνουν στην έρευνα επιμέρους πτυχών της Φιλοσοφίας της επιστήμης με την κατάλληλη μεθοδολογία. - να αξιοποιούν μαθησιακά και ερευνητικά τη σχετική ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα αποτελεί μία εισαγωγή στη φιλοσοφική θεώρηση της επιστήμης, με έμφαση στη φιλοσοφία των επιστημών της φύσης. Οι παραδόσεις οργανώνονται με βάση τους ακόλουθους θεματικούς άξονες: - Η αριστοτελική επιστήμη και η πρόσληψή της στον Δυτικό Μεσαίωνα. Αριστοτελική και μεσαιωνική κοσμολογία. Το πρόβλημα της κίνησης, του κενού και της μοναδικότητας του κόσμου. Πίστη και Λόγος: η έννοια της «διπλής αλήθειας». - Η αμφισβήτηση της μεσαιωνικής επιστήμης στην περίοδο της Αναγέννησης: Νεοπλατωνισμός και Ουμανισμός. - Οι φιλοσοφικές προϋποθέσεις της συγκρότησης του νέου ηλιοκεντρικού κοσμοειδώλου στην αυγή της Νεωτερικότητας: Κοπέρνικος και Γαλιλαίος. - Ορθολογισμός και Εμπειρισμός. Το πρόβλημα της μεθόδου και η φιλοσοφική θεμελίωση των νόμων της φύσης στον Καρτέσιο και στον Λοκ. - Η νευτώνεια επαγωγή και η έννοια του Συστήματος του κόσμου στον Νεύτωνα και στον Λαπλάς. Η διαμάχη μεταξύ του Λάιμπνιτς και του Κλαρκ. - Η αμφισβήτηση της κλασικής επιστήμης: η κριτική της αιτιότητας και το πρόβλημα της επαγωγής στον Χιουμ. - Η καντιανή σύνθεση: χώρος, χρόνος, αιτιότητα. - Η έννοια και ο ρόλος της επιστήμης στον Θετικισμό του Α. Κοντ. - Από τον Λογικό θετικισμό στην Κρίση των ευρωπαϊκών επιστημών του Χούσερλ. - Η έννοια του «Παραδείγματος» στον Kuhn και η αμφισβήτηση της επιστημονικής μεθόδου στον Feyerabend. - Η ηπειρωτική φιλοσοφία της επιστήμης: Bachelard, Cavaillès, Canguilhem, Foucault.
Λέξεις Κλειδιά
Φιλοσοφία, Επιστήμη (αρχαία, νεότερη, σύγχρονη), μέθοδος, φυσικοί νόμοι, επιστημονική πρόοδος, συνέχεια, ασυνέχεια
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Αξιοποίηση των εκπαιδευτικών δυνατοτήτων του elearning.auth, επικοινωνία με τους φοιτητές μέσω διαδικτύου.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις1004
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων502
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου. Προαιρετική γραπτή εργασία.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
J. Ladyman, Τι είναι η Φιλοσοφία της Επιστήμης, μτφρ. Γ. Μαραγκός, Ηράκλειο, Π.Ε.Κ., 2015 [Κωδ. Ευδόξου: 50657110]. D. C. Lindberg, Οι απαρχές της Δυτικής Επιστήμης. Η φιλοσοφική, θρησκευτική και θεσμική θεώρηση της ευρωπαϊκής επιστημονικής παράδοσης, 600 π.Χ. - 1450 μ.Χ., μτφρ. Η. Μαρκολέφας, Αθήνα, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Ε.Μ.Π., 1997 [Κωδ. Ευδόξου: 19971].
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Bowler P. J., Morus I. R., Η ιστορία της Νεότερης Επιστήμης. Μια επισκόπηση, μτφρ. Β. Σπυροπούλου, επιστ. επιμ. Θ. Αραμπατζής, Φ. Παπανελοπούλου, Ηράκλειο, Π.Ε.Κ., 2014. Butterfield H., Η καταγωγή της σύγχρονης επιστήμης (1300-1800), μτφρ. Ι Αρζόγλου, Α. Χριστοδουλίδης, Αθήνα, Μ.Ι.Ε.Τ., 2010. Chalmers A. F., Τι είναι αυτό που το λέμε επιστήμη;, μτφρ. Γ. Φουρτούνης, επιστ. επιμ. Α. Μπαλτάς, Ηράκλειο, Π.Ε.Κ., 2009. Cohen B. I., Η γέννηση μιας νέας φυσικής, μτφρ. Μ. Καρτσωνάκης, επιμ. Ν. Αποστολόπουλος, Ι. Παπαδόγγονας, Ηράκλειο, Π.Ε.Κ., 2017. Gillispie C. C., Στην κόψη της αλήθειας: η εξέλιξη των επιστημονικών ιδεών από τον Γαλιλαίο ως τον Einstein, μτφρ. Δ. Κούρτοβικ, Αθήνα, Μ.Ι.Ε.Τ., 1986. Grant E., Οι φυσικές επιστήμες τον Μεσαίωνα, μτφρ. Ζ. Σαρίκας, επιστ. επιμ. Β. Κάλφας, Π. Δήτσας, Ηράκλειο, Π.Ε.Κ., 2013. Hankins T., Επιστήμη και Διαφωτισμός, μτφρ. Γ. Γκουνταρούλης, επιστ. επιμ. Κ. Γαβρόγλου, Ηράκλειο, Π.Ε.Κ., 1998. Κοϋρέ Α., Από τον κλειστό κόσμο στο άπειρο σύμπαν, Αθήνα, Ευρύαλος, 1989. Kraft V., Ο Κύκλος της Βιέννης και η γένεση του Νεοθετικισμού (Σλικ, Βιτγκενστάιν, Κάρναπ, Πόππερ), μτφρ. Γ. Μανακού, Αθήνα, Γνώση, 1986. Kuhn T. S., Η δομή των επιστημονικών επαναστάσεων, μτφρ. Γ. Γεωργακόπουλος, Β. Κάλφας, εισαγωγή - επιμέλεια, Β. Κάλφας, Θεσσαλονίκη, Σύγχρονα Θέματα, 1981· 2η έκδ., 1987. Lloyd G. E. R., Αρχαία ελληνική επιστήμη, μτφρ. Π. Καρλέτσα, επιστ. επιμ. Γιάννης Χριστιανίδης, Ηράκλειο, Π.Ε.Κ., 2014. Macherey P., Κοντ: Η φιλοσοφία και οι επιστήμες, μτφρ. Δ. Αθανασάκης, Αθήνα, Πατάκης, 2002. ― Από τον Κανγκιλέμ στον Φουκώ. Η δύναμη των κανόνων, μτφρ. Τ. Μπέτζελος, Αθήνα, Πλέθρον, 2010. Μπαλτάς Α., Στεργιόπουλος Κ. (επιμ. - εισαγ.), Φιλοσοφία και επιστήμες στον εικοστό αιώνα, Ηράκλειο, Π.Ε.Κ., 2013. Στείρης Γ., Φιλοσοφία και Κόσμος. Κοσμολογικές αντιλήψεις κατά τους Μέσους Χρόνους και την Αναγέννηση, Αθήνα, Καρδαμίτσας, 2010. Westfall R. S., Η συγκρότηση της σύγχρονης επιστήμης. Μηχανισμοί και μηχανικοί, μτφρ. Κ. Ζήση, Ηράκλειο, Π.Ε.Κ., 2013. Laugier S., Wagner P. (dir.), Philosophie des sciences, Paris, Vrin, 2004, 2 vol. (Vol. I: Expériences, théories et méthodes. Vol. II: Naturalismes et réalismes). Wagner P. (dir.), Les philosophes et la science, Paris, Gallimard, 2002.
Τελευταία Επικαιροποίηση
30-07-2017