Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ / The teaching of philosophy
ΚωδικόςΦ374
ΣχολήΦιλοσοφική
ΤμήμαΦιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή/Εαρινή
Υπεύθυνος/ηΓεώργιος Ζωγραφίδης
Γνωστικό ΑντικείμενοΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
Χαρακτηρισμός ΜαθήματοςΜαθήματα Φιλοσοφικής σχολής
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID280009513

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (2011-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚορμόςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6
ΦιλοσοφίαΥποχρεωτικό Κατ' Επιλ. ΚατεύθυνσηςΧειμερινό/Εαρινό-6

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΗ διδασκαλία της φιλοσοφίας
Ακαδημαϊκό Έτος2019 – 2020
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600163447
Τύπος Μαθήματος
  • Επιστημονικής Περιοχής
  • Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Κατηγορία Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
- γνωρίσουν και αξιολογήσουν τις απαντήσεις στο ερώτημα εάν η φιλοσοφία είναι διδακτή, με πλαίσιο αναφοράς συγκεκριμένες φιλοσοφικές θεωρίες - κατανοήσουν τη στενή σχέση της ανάπτυξης της φιλοσοφίας και της παρουσίας της στην εκπαίδευση - γνωρίσουν την ιστορία της διδασκαλίας της φιλοσοφίας - οργανώνουν τη διδασκαλία μίας συγκεκριμένης φιλοσοφικής θεωρίας ή ενός φιλοσοφικού προβλήματος - προτείνουν τη σύνταξη ενός προγράμματος φιλοσοφικών σπουδών και να ασκούν κριτική στα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών, τόσο στη δευτεροβάθμια όσο και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός της παράδοσης είναι η φιλοσοφική και ιστορικο-φιλοσοφική κατανόηση του ζητήματος της διδασκαλίας της φιλοσοφίας, και όχι κατ’ αρχήν η πρόταση μιας ειδικής ‘διδακτικής’. Στην προοπτική αυτή: (α) θα συζητηθεί το ευρύτερο ερώτημα αν είναι διδακτή η φιλοσοφία, με αναφορά στην προβληματική που ανέπτυξαν ορισμένοι φιλόσοφοι και παραδόσεις, (β) θα γίνει ιστορική επισκόπηση της διδασκαλίας της φιλοσοφίας (το πώς, πότε, από ποιους έχει διδαχθεί), επισκόπηση που προϋποθέτει –και προχωρεί παράλληλα με– την ίδια την ιστορία της φιλοσοφίας, και (γ) θα προταθούν και θα παρουσιαστούν πιθανοί τρόποι διδασκαλίας της φιλοσοφίας (θεματοκεντρικοί και κειμενοκεντρικοί). Θεματικές του μαθήματος: (1) Είναι η φιλοσοφία διδακτή; ένα φιλοσοφικό πρόβλημα. (2) Η ιστορία της διδασκαλίας της φιλοσοφίας: αρχαιότητα: οι παραδειγματικοί βίοι και οι πρώτες φιλοσοφικές σχολές, μεσαίωνας: ο σχολαστικισμός & η γέννηση των Πανεπιστημίων, νεότεροι χρόνοι: η εξωθεσμική φιλοσοφία & η ιδρυματοποίησή της (Γερμανία), η “φιλοσοφία των καθηγητών”. (3) Η φιλοσοφία στη Μέση Εκπαίδευση: Ελλάδα: (α) από τη λογική στη θεματική προσέγγιση, (β) η διδασκαλία της αρχαίας φιλοσοφίας – Γαλλία: τα θέματα, τα κείμενα και το baccalaurιat. (4) Η φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο: Ελλάδα: (α) η θέση της φιλοσοφίας, (β) προγράμματα φιλοσοφικών σπουδών – Το αγγλοσαξωνικό μοντέλο: ΗΠΑ, Βρετανία – Ευρωπαϊκά παραδείγματα: Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία. (5) Διδάσκοντας φιλοσοφία σήμερα, Ι: εισαγωγή στη φιλοσοφία, ιστορία της φιλοσοφίας (6) Διδάσκοντας φιλοσοφία σήμερα, ΙΙ: φιλοσοφικά κείμενα (κειμενοκεντρική διδασκαλία), κριτικό σκέπτεσθαι: προβλήματα, επιχειρήματα & ασκήσεις, εγχειρίδια και ανθολόγια, φιλοσοφική γραφή: επιχειρηματολογία, έκθεση, εξήγηση/‘υπόμνημα’ (7) Η διδασκαλία της φιλοσοφίας εκτός ακαδημαϊκών θεσμών: η pop φιλοσοφία, ‘ένα καφέ για τον Σωκράτη’
Λέξεις Κλειδιά
Διδασκαλία της φιλοσοφίας, Διδακτική της φιλοσοφίας, Φιλοσοφία και εκπαίδευση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις502
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων502
Εξετάσεις502
Σύνολο1506
Αξιολόγηση Φοιτητών
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Γ. Τζαβάρας, Εγχειρίδιο φιλοσοφίας. Αθήνα: Τυπωθήτω, 2006. Μ. Βενέτη, Η διδασκαλία της φιλοσοφίας. Αθήνα: Παπαδήμας, 2001. Ε.-Α. Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Διδάσκοντας φιλοσοφία σε μη φιλοσό-φους. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη, 2012.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Γενικά έργα Canguilhem, G. (επιμ.), The Teaching of Philosophy. Παρίσι: Unesco, 1953. Derrida, J., Du droit à la philosophie. Παρίσι: Galilée, 1990. Fey, E. (επιμ.), Beiträge zum Philosophie-Unterricht in europäischen Ländern. Münster: Aschendorff, 1978. Hamlyn, D.W., Being a Philosopher. Λονδίνο: Routledge, 1992. Kasachkoff, T. (επιμ.), In the Socratic Tradition: Essays on Teaching Philosophy. Λονδίνο: Rowman & Littlefield, 1998. Lipman, M., Philosophy goes to school. Φιλαδέλφεια: Temple UP, 1988. Tozzi, M. κά., Apprendre à philosopher dans les lycées d’aujourd’hui. Παρίσι: Hachette, 1992. Ειδικά περιοδικά: Φιλοσοφία και παιδεία, Teaching Philosophy, Zeitschrift für die Didaktik der Philosophie und Ethik, L’enseignement philosophique Ιστορία της διδασκαλίας της φιλοσοφίας Γιαννικόπουλος, Α., Ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης, 1-2. Αθήνα: Γρηγόρης, 1988, 1992. Goff, J. Le., Οι διανοούμενοι στο Μεσαίωνα. Αθήνα: Κέδρος, 2002. Βώκος, Γ., Φιλοσοφία και εκπαιδευτική πολιτική. Αθήνα: Λωτός, 1987. Poucet, Β., Enseigner la philosophie. Παρίσι: CNRS, 2002. Η φιλοσοφία στη νεοελληνική εκπαίδευση Αντωνίου, Δ., Τα προγράμματα της Μέσης Εκπαίδευσης (1833-1929), 3 τόμ. Αθήνα : ΓΓΝΓ, 1987-89. Βενέτη, Μ., Αντιλήψεις για το έργο και τη διδασκαλία της φιλοσοφίας κατά την περίοδο του νεοελληνικού Διαφωτισμού. Αθήνα, 2002. Γλυκοφρύδη-Λεοντσίνη, Α., «Η διδασκαλία της φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κατά τον 19ο αιώνα», στο: Η φιλοσοφία στα Βαλκάνια σήμερα. Αθήνα: Καρδαμίτσα, 1994, 191-206 Δημητράκος, Γ., Η φιλοσοφία στη Μέση Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg, 1993. Ζωγραφίδης, Γ., «Το μάθημα της φιλοσοφίας στη Μέση Εκπαίδευση», Θαλλώ 13 (2002) 113-134. Μοσχονάς, Σ., Τα φιλοσοφικά μαθήματα στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Αθήνα 1993. Φιλοσοφία. Θεσσαλονίκη: Φιλόλογος (Βιβλιοθήκη του "Φιλόλογου"), 2000.
Τελευταία Επικαιροποίηση
08-05-2020