Τίτλος | Κατηχητική και Χριστιανική Παιδαγωγική [ΠΠΔΕ] / Catechism and Christian Education |
Κωδικός | 704 |
Σχολή | Θεολογική |
Τμήμα | Θεολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Χειμερινή |
Υπεύθυνος/η | Μαρία Ράντζου |
Κοινό | Όχι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 60000294 |
Πρόγραμμα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Τμήματος Θεολογίας (2023-2024)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 21
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Υποχρεωτικό | 7 | 4 | 6 |
Τίτλος | Κατηχητική και Χριστιανική Παιδαγωγική [ΠΠΔΕ] |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2020 – 2021 |
Περίοδος Τάξης | Χειμερινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 5 |
Class ID | 600165160
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Θεολογική |
Όροφος | Όροφος 2 |
Αίθουσα | ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ Β (97) |
Ημερολόγιο | Πέμπτη 10:00 έως 13:00 |
Κτίριο | Θεολογική |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ (92) |
Ημερολόγιο | Δευτέρα 09:00 έως 11:00 |
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600165160
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το πέρας των παραδόσεων οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- καταγράφουν συνοπτικά την ιστορική εξέλιξη της Κατηχητικής και Χριστιανικής Παιδαγωγικής,
- αξιοποιούν αποτελεσματικά τις ιδιαιτερότητες των αναπτυξιακών σταδίων των παιδιών και των εφήβων στη διαχείριση των συμπεριφορών τους
- διατυπώνουν κριτικές θέσεις για την αντιμετώπιση των σύγχρονων παιδαγωγικών και κοινωνικών προβλημάτων της εποχής από άποψη χριστιανική
- αναπτύσσουν σχέδια μαθημάτων για τις κατηχητικές συνάξεις εφαρμόζοντας βιωματικές δραστηριότητες
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αυτόνομη εργασία
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει θεωρία και πρακτική άσκηση. Στο θεωρητικό μέρος του μαθήματος προτάσσεται η προσέγγιση και τεκμηρίωση της Κατηχητικής και Χριστιανικής Παιδαγωγικής ως επιστημονικού κλάδου, οι σχέσεις τους με παρεμφερείς επιστημονικούς κλάδους, καθώς και όλο το πλαίσιο προβληματισμών γύρω από το θέμα. Στη συνέχεια επιχειρείται μια ιστορική ανασκόπηση της Κατηχητικής και της Χριστιανικής Αγωγής από τον βιβλικό ακόμη χώρο μέχρι και τις σημαντικές εκφράσεις τους μέσα στο Χριστιανισμό, σε Δύση και Ανατολή, με ιδιαίτερη έμφαση στον ελλαδικό χώρο. Η μεθοδολογία στην έρευνα, ο σκοπός, το περιεχόμενο, τα μέσα και τα σύγχρονα προβλήματα της επιστήμης -με σαφείς αναφορές στο υποκείμενό της, στους φορείς αλλά και στους θεσμούς που την υπηρετούν- θα συμπληρώσουν τη σαφή εικόνα του αντικειμένου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των αναπτυξιακών σταδίων των παιδιών και των εφήβων και πώς επηρεάζουν την κατανόηση του θρησκευτικού φαινομένου. Τέλος, η σύνδεση της Χριστιανικής αγωγής με νέα δεδομένα της κοινωνικής πραγματικότητας, όπως τα μέσα ενημέρωσης, με άλλους τομείς της αγωγής, όπως η διαπολιτισμική αγωγή, η διαθρησκειακή αγωγή, η ειδική αγωγή, σκοπό έχουν να συνθέσουν την ολοκληρωμένη και πραγματική διάστασή της, αλλά και τις προοπτικές και τις δυνατότητες προσφοράς στο σύγχρονο παιδαγωγό.
Στην πρακτική άσκηση προσφέρεται αρχικά μια θεωρητική προσέγγιση του διδακτικού σχεδιασμού των κατηχητικών συνάξεων και στη συνέχεια η εφαρμογή της σε πατερικά, βιβλικά, λειτουργικά κείμενα, καθώς και κείμενα σύγχρονων θεολόγων, δίνοντας έμφαση σε βιωματικές δράσεις.
Λέξεις Κλειδιά
χριστιανική παιδαγωγική, παιδί, έφηβος, οικογένεια, θρησκευτική ανάπτυξη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Διαφάνειες
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
α) χρήση του υπολογιστή και του προβολέα για την παρουσίαση μικρών ταινιών, τραγουδιών και ανακοινώσεων που αφορούν τις υποενότητες του μαθήματος
β) χρήση διαδικτύου και αναζήτηση θεμάτων που αφορούν τις ενότητες του μαθήματος
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 65 | 2,6 | ✓ | ✓ | ✓ |
Εργαστηριακή Άσκηση | 37 | 1,5 | ✓ | ✓ | ✓ |
Άσκηση Πεδίου | 10 | 0,4 | ✓ | ✓ | ✓ |
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 36 | 1,4 | ✓ | ✓ | |
Εξετάσεις | 2 | 0,1 | ✓ | ✓ | |
Σύνολο | 150 | 6 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Προφορική εξέταση και γραπτή εξέταση
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Ιωάννης Κογκούλης, Κατηχητική και Χριστιανική Παιδαγωγική, Δ. Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2014.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
2. Κων. Φράγκος, Εισαγωγή στην Κατηχητική και Χριστιανική Παιδαγωγική, Τόμος Α, εκδόσεις Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2005.
Τελευταία Επικαιροποίηση
11-10-2020