Τίτλος | Σύγχρονη επιστήμη και Ορθόδοξη θεολογία / Modern Science and Orthodox Theology |
Κωδικός | 2200 |
Σχολή | Θεολογική |
Τμήμα | Θεολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Χειμερινή |
Υπεύθυνος/η | Κλεανθης Νιζαμης |
Κοινό | Ναι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 600014676 |
Πρόγραμμα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Τμήματος Θεολογίας (2023-2024)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Επιλογής | Χειμερινή | - | 3 |
Τίτλος | Σύγχρονη επιστήμη και Ορθόδοξη θεολογία |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2020 – 2021 |
Περίοδος Τάξης | Χειμερινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ | |
Ώρες Εβδομαδιαία | 3 |
Class ID | 600165204
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Θεολογική |
Όροφος | Όροφος 4 |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ Ε (102) |
Ημερολόγιο | Τρίτη 17:00 έως 20:00 |
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600165204
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων, ο φοιτητής/ η φοιτήτρια θα είναι σε θέση:
- αναλύει τις βασικούς άξονες των σχέσεων Ορθόδοξης Θεολογίας και σύγχρονης επιστήμης
- εμβαθύνει στις θρησκευτικές διαστάσεις που φέρουν ορισμένες πλευρές των επιστημονικών προτάσεων
- διακρίνει τους λόγους με τους οποίους Εκκλησία και επιστήμη συγκρούστηκαν στο παρελθόν, αλλά και τις προοπτικές του μεταξύ τους διαλόγου
- αξιολογεί τα διαφορετικά συστήματα των σχέσεων Εκκλησίας-επιστήμης στην Ελλάδα και το εξωτερικό
- προσεγγίζει την έννοια του διαλόγου θρησκείας και επιστήμης
- προσδιορίζει γενικά το ρόλο της θρησκείας στην επιστημονική ανάπτυξη
- αναλύει τα κυριότερα αίτια των εκκλησιαστικών ή θρησκευτικών εντάσεων με την επιστήμη
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται οι σχέσεις της επιστημονικής σκέψης με τη θεολογία και οι θρησκευτικές διαστάσεις που φέρουν ορισμένες πλευρές των επιστημονικών προτάσεων (Ευφυής Σχεδιασμός, Βιοηθική κ.ά.). Αναδεικνύεται επίσης το σχετικά πρόσφατο ενδιαφέρον για το λόγο της Ορθόδοξης Χριστιανικής Παράδοσης αναφορικά με την επιστημονική θέαση του κόσμου, καθώς και οι νέες βάσεις που αποκτά ο διάλογος θεολογίας και επιστήμης, από φιλοσοφική, ηθική και ιστορική πλευρά. Ακόμη, μελετώνται οι σχέσεις των δύο «οδών γνώσης», η ετερότητα και οι συγκλίσεις τους και εξετάζεται ο «θρησκευτικός» ρόλος της σύγχρονης επιστήμης και οι αλληλεπιδράσεις της με τη θεολογία. Διερευνώνται ακόμη οι προοπτικές που διανοίγονται στο πεδίο της ηθικής των τεχνολογικών εφαρμογών. Τέλος, παρουσιάζονται οι τρόποι με τους οποίους οι διάφορες θρησκευτικές παραδόσεις προσεγγίζουν την επιστημονική ανάπτυξη και η δυναμική των προτάσεων της Ορθόδοξης Θεολογίας στο διάλογο αυτόν.
Λέξεις Κλειδιά
θρησκεία και επιστήμη, διάλογος θεολογίας και επιστήμης, παράδοση, επιστήμη
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Πολυμεσικό υλικό
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση power point, προβολή ταινιών
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 39 | 1,6 | ✓ | ✓ | |
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 12 | 0,5 | ✓ | ✓ | |
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων | 10 | 0,4 | ✓ | ✓ | |
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 12 | 0,5 | ✓ | ✓ | |
Εξετάσεις | 2 | 0,1 | ✓ | ✓ | |
Σύνολο | 75 | 3 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
H συνολική παρουσία των φοιτητών στην τάξη, και συγκεκριμένα η έκταση της συμμετοχής τους στη συζήτηση, τις ερωτήσεις, ή τις παρατηρήσεις τους αποτελεί κεντρικό δείκτη του ενδιαφέροντος του φοιτητή/της φοιτήτριας και συνυπολογίζεται στα αποτελέσματα των εξετάσεων. Οι εξετάσεις είναι προφορικές ή σε μορφή εργασιών.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
- Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Peter Harrison, Η Πτώση και η ανάδυση της Επιστήμης, μετάφρ. Κ. Τάκης, Ροπή, Θεσσαλονίκη 2016
2. Πέτρος Παναγιωτόπουλος, Τομές και Ασυμβατότητες. Φυσικές Επιστήμες και Θεολογία, Ροπή, Θεσσαλονίκη 2019
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
1. Αργύρη Νικολαϊδη (επιμ.), Ο Κόσμος στην Επιστήμη και τη Θρησκεία. Διάλογος ανάμεσα στη σύγχρονη Επιστήμη και την Ορθόδοξη Παράδοση, Αφοι Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2018
2. Edward Grant, Tα θεμέλια της σύγχρονης επιστήμης στο Μεσαίωνα. Το θρησκευτικό, θεσμικό και πνευματικό τους πλαίσιο, μετάφρ. Σ. Παπαδάκη, Ροπή, Θεσσαλονίκη 2017
Τελευταία Επικαιροποίηση
13-10-2020