Τίτλος | Μεταξύ πολεμικής και διαλόγου. Χριστιανισμός και Ισλάμ / Between Polemics and Dialogue. Christianity and Islam |
Κωδικός | 2233 |
Σχολή | Θεολογική |
Τμήμα | Θεολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Εαρινή |
Υπεύθυνος/η | Αγγελική Ζιάκα |
Κοινό | Ναι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 600019342 |
Πρόγραμμα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Τμήματος Θεολογίας (2023-2024)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 1
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Επιλογής | Εαρινό | - | 3 |
Τίτλος | Μεταξύ πολεμικής και διαλόγου. Χριστιανισμός και Ισλάμ |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2020 – 2021 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 3 |
Class ID | 600165240
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | |
Όροφος | - |
Αίθουσα | Εξ αποστάσεως (900) |
Ημερολόγιο | Τετάρτη 18:00 έως 21:00 |
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600165240
- Στον ιστοχώρο του Τμήματος:
- eLearning:
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές είναι σε θέση να:
-Προσδιορίζουν βασικές πτυχές της αντιρρητικής κατά του Ισλάμ ελληνόγλωσση γραμματεία κατά τη βυζαντινή και μεταβυζαντινή περίοδο
-Αναλύουν τα στάδια εξέλιξης της αντιρρητικής κατά του Ισλάμ γραμματείας
-Διακρίνουν μεταξύ αντιρρητικής γραμματείας και διαλόγου
-Εκτιμούν την ιστορία και τα πνευματικά αγαθά αλλά και τον αντίκτυπο της γραμματείας αυτής στον χριστιανικό και μουσουλμανικό κόσμο
Γενικές Ικανότητες
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Αυτόνομη εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Περιεχόμενο Μαθήματος
Ο ελληνικός κόσμος, όπως και ο ανατολικός Χριστιανισμός, συναντήθηκαν με το Ισλάμ από τις πρώτες ήδη δεκαετίες εμφάνισης του τελευταίου, σε μία ποικιλία μορφών πολεμικής και σκληρής αντιπαράθεσης, αλλά και διαλόγου και πολιτιστικής επικοινωνίας. Η συνάντηση αυτή, η οποία εξελίχθηκε σε μία πολιτικά και κοινωνικά διαφόρων αποχρώσεων συνύπαρξη, συμβίωση και αντιπαλότητα αιώνων, από τον 7ο έως τον 19ο αιώνα, όταν ο ελληνικός κόσμος αυτονομήθηκε από την οθωμανική αυτοκρατορία, συχνά εκφράστηκε στο διανοητικό πεδίο με μία συγκεκριμένη μορφή θεολογικών διαλόγων και αντιρρητικών συγγραφών, που καθόρισαν τις διαφορές και τις θέσεις των δύο θρησκειών.
Στην παρόν μάθημα αφενός μεν εξετάζουμε την βυζαντινή και μεταβυζαντινή γραμματεία για το Ισλάμ, που αναπτύχθηκε κατά τους μακρούς αιώνες συνάντησης του ελληνικού και χριστιανικού κόσμου της Ανατολής με τον μουσουλμανικό κόσμο, αφετέρου δε στρεφόμαστε προς τις πηγές, την ιστορία και τον πολιτισμό του Ισλάμ με μία νέα αντικειμενική και πηγαία οπτική της θρησκείας αυτής, σύμφωνα με τις απαιτήσεις της σύγχρονης έρευνας.
Το μάθημα παρουσιάζει την εμπειρία μιας ολόκληρης ζωής του ελληνόφωνου χριστιανικού κόσμου της Ανατολής από την σχέση και συμβίωσή του με τον κόσμο του Ισλάμ, και δίνει στον αναγνώστη μία κατατοπιστική εικόνα για τις ποικίλες κατανοήσεις του Ισλάμ στο πέρασμα του χρόνου.
Λέξεις Κλειδιά
Βυζάντιο, Οθωμανική Αυτοκρατορία, αντιρρητική γραμματεία, Ισλάμ, Εσχατολογία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Βιντεοδιαλέξεις
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης χρησιμοποιείται η εφαρμογή "Power Point". Επίσης, αξιοποιείται η μέθοδος της εξ' αποστάσεως διδασκαλίας
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 40 | 1,6 | ✓ | ||
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 15 | 0,6 | ✓ | ||
Εξετάσεις | 20 | 0,8 | ✓ | ||
Σύνολο | 75 | 3 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Τίθενται στους φοιτητές, γραπτά και προφορικά, ερωτήσεις αναφορικά με τις θεματικές που αναπτύχθηκαν στο μάθημα. Αξιολογείται εάν αποδίδουν με σαφήνεια τις απαντήσεις τους και εάν μπορούν να αναπτύξουν προσωπική κριτική στάση απέναντι στα όσα έχουν μελετήσει.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Aγγελική Ζιάκα, ΤΟ ΙΣΛΑΜ ΣΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ, ΜΕΤΑΒΥΖΑΝΤΝΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ
ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΛΟΓΟΣ, εκδ. ΠΑΜΑΚ, θεσσαλονίκη, 2016
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
EL-CHEIKH NADIA-MARIA, ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΟΠΩΣ ΤΟ ΕΙΔΑΝ ΟΙ ΑΡΑΒΕΣ, ΕΝΑΛΑΚΤΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ, Αθήνα, 2013
Τελευταία Επικαιροποίηση
14-10-2020