Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤα Θρησκευτικά στο Δημόσιο Σχολείο ως Μάθημα Παιδείας, Πολιτισμού και Έμπνευσης / Religious Education at State School as a Subject of Formation, Culture and Inspiration
Κωδικός2223
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΘεολογίας
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
Υπεύθυνος/ηΑθανάσιος Στογιαννίδης
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018365

Πρόγραμμα Σπουδών: Μερικής

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινή-3

Πρόγραμμα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Τμήματος Θεολογίας (2023-2024)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 7
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
ΚΟΡΜΟΣΕπιλογήςΧειμερινή-3

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤα Θρησκευτικά στο Δημόσιο Σχολείο ως Μάθημα Παιδείας, Πολιτισμού και Έμπνευσης
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600165398

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοTheology
ΌροφοςFloor 4
ΑίθουσαΑΙΘΟΥΣΑ Ε (102)
ΗμερολόγιοThursdsay 15:00 to 18:00
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Γερμανικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Κατά το τέλος της φοίτησης στο εν λόγω μάθημα οι φοιτητές: (Γνώσεις) -Αναλύουν τους λόγους για τους οποίους το Μάθημα των Θρησκευτικών αποτελεί μάθημα Γενικής Παιδείας στο Δημόσιο Σχολείο (Δεξιότητες) -Με κριτικό πνεύμα εντοπίζουν σε έργα τέχνης στοιχεία θεολογικού προβληματισμού, και τα αξιοποιούν αποτελεσματικά στη διδασκαλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών, με σκοπό το μάθημα να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τους μαθητές και μαθήτριες -Στο πλαίσιο του Μαθήματος των Θρησκευτικών αναπτύσσουν διδακτικές προτάσεις με τις οποίες επιχειρείται η σύνδεση πολιτισμού και θεολογίας (Ικανότητες) -Αντιλαμβάνονται το γεγονός πως η θεολογία συνδέεται με τον πολιτισμό, και εκτιμούν τη σημασία που έχει η σχέση αυτή για το Μάθημα των Θρησκευτικών
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Σκοπός της διδασκαλίας είναι η προσέγγιση του Μαθήματος των Θρησκευτικών μέσα από τρεις διαστάσεις που έχουν παιδαγωγικό ενδιαφέρον. Αυτές είναι: α. η παιδεία, β. ο πολιτισμός, και γ. η έμπνευση και η δημιουργικότητα. Η πραγμάτευση του θέματος διαρθρώνεται σε δύο μέρη. Στο Α’ Μέρος διερευνώνται σε θεωρητικό επίπεδο οι τρεις παραπάνω διαστάσεις. Συγκεκριμένα: -Ως προς τη διάσταση της παιδείας εξετάζονται οι λόγοι για τους οποίους η παρουσία του Μαθήματος των Θρησκευτικών στη Δημόσια Εκπαίδευση είναι υπόθεση που αφορά στη γενική παιδεία των μαθητών. -Ως προς τη διάσταση του πολιτισμού, αναλύεται η σχέση του Μαθήματος των Θρησκευτικών με τον πολιτισμό, ενώ παράλληλα καθίσταται αντικείμενο διερεύνησης η σημασία που έχει το οικείο πολιτισμικό περιβάλλον των μαθητών ως πηγή νοήματος για τη ζωή τους, αλλά και ως εφαλτήριο ανάπτυξης της κριτικής τους σκέψης. -Ως προς τη διάσταση της έμπνευσης και της δημιουργικότητας, τίθεται ερώτημα, με ποιον τρόπο το Μάθημα των Θρησκευτικών μπορεί να προσφέρει στους μαθητές και μαθήτριες, όχι μόνο τη δυνατότητα κατάκτησης ορισμένων γνώσεων, αλλά συνάμα και έναν ορίζοντα πνευματικού προσανατολισμού. Με άλλα λόγια, εξετάζεται, εάν το μάθημα αυτό έχει τη δυνατότητα να εμπνέει τους νέους ανθρώπους. Στο Β’ Μέρος Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες συγγράφουν εργασίες και τις παρουσιάζουν κατά τη διδασκαλία του μαθήματος. Αντικείμενο των εργασιών τους είναι να εντοπίσουν θεολογικά στοιχεία σε έργα τέχνης (π.χ. μουσικής, ζωγραφικής, λογοτεχνίας κ.λπ.), τα οποία επιλέγουν οι ίδιοι· στη συνέχεια καταθέτουν τις δικές τους προτάσεις αναφορικά με τη διδακτική μεθοδολογία που θα πρέπει να εφαρμοστεί, προκειμένου τα έργα αυτά να αξιοποιηθούν στο Μάθημα των Θρησκευτικών.
Λέξεις Κλειδιά
Μάθημα των Θρησκευτικών, Δημόσια Εκπαίδευση, Παιδεία, Πολιτισμός
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Κατά τη διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης χρησιμοποιείται η εφαρμογή "Power Point". Επίσης, αξιοποιείται η μέθοδος της εξ' αποστάσεως διδασκαλίας.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις30
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων10
Συγγραφή εργασίας / εργασιών15
Εξετάσεις20
Σύνολο75
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Τίθενται στους φοιτητές, γραπτά και προφορικά, ερωτήσεις αναφορικά με τις θεματικές που αναπτύχθηκαν στο μάθημα. Αξιολογείται εάν αποδίδουν με σαφήνεια τις απαντήσεις τους και εάν μπορούν να αναπτύξουν προσωπική κριτική στάση απέναντι στα όσα έχουν μελετήσει.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Στογιαννίδης, Αθ. (Επιμέλεια, Εισαγωγή, Μετάφραση, Σχόλια) (2018). Μάθημα Παιδείας, Πολιτισμού και Έμπνευσης. Ατενίζοντας το Μέλλον της Θρησκευτικής Εκπαίδευσης στην Ευρώπη. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Κυριακίδη.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
-Biesinger, A. / Münch, J. / Schweitzer, F. (2008). Glaubwürdig unterrichten. Biographie - Glaube - Unterricht. Freiburg; Basel; Wien: Herder -Δεληκωνσταντής, Κ. (2009). Η Σχολική Θρησκευτική Αγωγή. Μεταξύ Παιδαγωγικής και Θεολογίας. Αθήνα: Έννοια. -Roebben, B. )2016. Wie viel und welche Theologie im Religionsunterricht? Über die Intimität der Theologie in der Öffentlichkeit der Schule. Στο: Theologisch-Praktische Quartalschrift, 164, σσ. 181-191. -Schlag, T. / Suhner, J. (2017). Theologie als Herausforderung religiöser Bildung. Stuttgart: Kohlhammer.
Τελευταία Επικαιροποίηση
16-12-2020