Τίτλος | Στοιχεία αναγεννησιακής αντίστιξης / Elements of modal (Renaissance) counterpoint |
Κωδικός | ΘΑ1003 |
Σχολή | Καλών Τεχνών |
Τμήμα | Μουσικών Σπουδών |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Χειμερινή |
Κοινό | Όχι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 600013900 |
Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 221
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
Μουσικολογία/Μουσικοπαιδαγωγική | Υποχρεωτικό | 3 | 2 | 4 |
Σύνθεση | Υποχρεωτικό | 3 | 2 | 4 |
Τίτλος | Στοιχεία αναγεννησιακής αντίστιξης |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2020 – 2021 |
Περίοδος Τάξης | Χειμερινή |
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 3 |
Class ID | 600167657
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Music Studies (Thermi) |
Όροφος | Unknown |
Αίθουσα | Φουαγιέ (575) |
Ημερολόγιο | Friday 12:00 to 15:00 |
Κτίριο | Music Studies (Thermi) |
Όροφος | Groundfloor |
Αίθουσα | ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 9 (318) |
Ημερολόγιο | Tuesday 15:00 to 18:00 |
Κτίριο | Music Studies (Thermi) |
Όροφος | Groundfloor |
Αίθουσα | ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 9 (318) |
Ημερολόγιο | Tuesday 18:00 to 21:00 |
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
- Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600167657
- eLearning (Moodle): https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=10449
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές έχουν μάθει τους βασικούς κανόνες της φωνητικής πολυφωνίας του 15ου και 16ου αιώνα και κυρίως του στυλ Palestrina. Οι φοιτητές εφαρμόζουν σε γραπτές ασκήσεις τις τεχνικές μίμησης, τους τρόπους χειρισμού της διαφωνίας, τη σύνθεση κανόνων κυρίως μεταξύ δύο φωνών και τη σύνθεση δίφωνης φωνητικής φούγκας.
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αυτόνομη εργασία
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο εργαστηριακό αυτό μάθημα γίνεται η συνθετική προσέγγιση των βασικών αρχών της φωνητικής πολυφωνίας του 16ου αιώνα (ευρωπαϊκή Αναγέννηση). Ειδικά εξετάζονται με μορφή ασκήσεων τα εξής: θεωρία των αναγεννησιακών τρόπων, βασικές αρχές σύνθεσης μονοφωνικής μελωδίας, τα 5 είδη αντίστιξης του Fux προσαρμοσμένα στο ύφος του Palestrina από τον K. Jeppesen, διανθισμένη αντίστιξη, διπλή αντίστιξη, είδη μίμησης και κανόνα, τοποθέτηση κειμένου, φωνητική φούγκα, μοτέτο. Οι ασκήσεις γίνονται κυρίως με δύο φωνές, αλλά στην ύλη του μαθήματος περιλαμβάνονται και οι βασικές αρχές της τρίφωνης αναγεννησιακής αντίστιξης.
Λέξεις Κλειδιά
αντίστιξη, είδη αντίστιξης, φωνητική φούγκα
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Ήχος
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 57 | 1,9 | ✓ | ||
Εργαστηριακή Άσκηση | 13 | 0,4 | ✓ | ||
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 20 | 0,7 | ✓ | ✓ | |
Φροντιστήριο | 6 | 0,2 | ✓ | ||
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 21 | 0,7 | ✓ | ||
Εξετάσεις | 3 | 0,1 | ✓ | ||
Σύνολο | 120 | 4 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Συνεχής αξιολόγηση μέσω εβδομαδιαίων μικρών ασκήσεων. Γραπτή εξέταση σε όλη την ύλη στο τέλος.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
- Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
1. Knud Jeppesen, Αντίστιξη. Ασματική Πολυφωνία, Βιβλιοθήκη συστηματικής μουσικής. Aθήνα: Εκδόσεις Νάσου, 1991.
2. Κώστας Θ. Ευαγγελάτος, Αντίστιξη 16ου αιώνα, Αθήνα: Χ. Νάκας - Κ. Παπαγρηγορίου ΟΕ, 2000.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Jepessen, Knud (1992). Counterpoint-The Polyphonic Vocal Style of the Sixteenth Century. New York: Dover. Fux, Johann Joseph (1971). The Study of Counterpoint (from Gradus ad Parnassum). New York: Norton. Andrews, H.K. (1958). An Introduction to the Technique of Palestrina. London: Novello and Company. Krenek, Ernst (1959). Modal Counterpoint – In the Style of the Sixteenth Century. Los Angeles: Boosey & Hawkes. Schubert, Peter (1992). Modal Counterpoint, Renaissance Style. Oxford: Oxford University Press.
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-03-2022