Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΤεχνικές σύνθεσης της μουσικής του 20ού αιώνα Ι / Compositional techniques of 20th century music I
ΚωδικόςΣΝ1011
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΧειμερινή
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600013946

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 23
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής535
ΣύνθεσηΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης535

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΤεχνικές σύνθεσης της μουσικής του 20ού αιώνα Ι
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΧειμερινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600167667

Πρόγραμμα Τάξης

Κτίριο
Όροφος-
ΑίθουσαΕξ αποστάσεως (900)
ΗμερολόγιοΤρίτη 15:00 έως 18:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του εξαμήνου, ο φοιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση: Να κατανοεί τα θεωρητικά μοντέλα σύνθεσης που αναπτύχθηκαν κατά το πρώτο ήμισυ του 20ου αιώνα, καθώς και την ιστορική αναγκαιότητα που οδήγησε στην υιοθέτησή τους Να κατανοεί τα συνθετικά προβλήματα που προκύπτουν και τις λύσεις που εφαρμόστηκαν από διάφορους συνθέτες. Να μπορεί να εκφέρει σκέψεις, κρίσεις και προβληματισμούς σχετικά με το αντικείμενο χρησιμοποιώντας τη σωστή ορολογία. Να διακρίνει ακουστικά έργα διαφόρων συνθετικών σχολών και αισθητικών κατευθύνσεων.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα διερευνά τις κύριες συνθετικές τεχνικές που αναπτύχθηκαν κατά το πρώτο μισό του 20ου αιώνα, εστιάζοντας στις τεχνικές εκείνες που συνέβαλαν αποφασιστικά στη δημιουργία της νεωτεριστικής μουσικής γλώσσας. Στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση θεωρητικών μοντέλων και εφαρμογών όσον αφορά στην αρμονική γλώσσα, το ρυθμό, τη μελωδία, τη φόρμα, κλπ, αλλά και των αισθητικών και φιλοσοφικών τους καταβολών, που οδήγησαν αρχικά στην «κρίση της τονικότητας» και οδήγησαν στη συνέχεια στην ανάπτυξη της μη-σειραϊκής και σειραϊκής ατονικότητας και του ολοκληρωτικού σειραϊσμού. Οι στόχοι του μαθήματος επιτυγχάνονται μέσω της ισοβαρούς έμφασης σε τρεις παράγοντες: α) βιωματικό στοιχείο (επαναλαμβανόμενη και καθοδηγούμενη κριτική ακρόαση, οπτικοακουστική παρουσίαση), β) αναλυτική προσέγγιση (μελέτη θεωρητικών κειμένων και ανάλυση αντιπροσωπευτικών έργων των Debussy, Mahler, Scriabin, Stravinsky, Ives, Cowell, Varése, Bartok, Schönberg, Berg, Webern, Messiaen, κ.α.) και γ) πρακτική άσκηση (σύνθεση σύντομων ασκήσεων εφαρμογής των υπό συζήτηση τεχνικών). Παράλληλα, το μάθημα προσφέρεται ως Ε.Ε. και για τους φοιτητές της Κατεύθυνσης Μουσικολογίας που επιθυμούν να εμβαθύνουν στις συνθετικές τεχνικές αυτής της μουσικής περιόδου. Για τους φοιτητές που παρακολουθούν το μάθημα ως Υ.Ε ή Ε.Ε. η πρακτική άσκηση, αν και ενθαρρύνεται, δε θεωρείται ως υποχρεωτική Μέθοδος διδασκαλίας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων311,0
Συγγραφή εργασίας / εργασιών501,7
Εξετάσεις301
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Βαθμολόγηση Η επίδοση των φοιτητών θα αξιολογηθεί βάσει των παρακάτω κριτηρίων: Ασκήσεις σύνθεσης 30% Γραπτή εργασία 30% Εξέταση αναγνώρισης τεχνοτροπιών και στιλ βάσει ακουστικών παραδειγμάτων 30% Συμμετοχή στις συζητήσεις στα πλαίσια της τάξης 10% Κριτήρια αξιολόγησης της γραπτής εργασίας Η εργασία θα πρέπει να αποτελείται από 7-10 δακτυλογραφημένες σελίδες και με την ακόλουθη μορφοποίηση κειμένου: • Γραμματοσειρά Times New Roman 12pt • Line Spacing = double space Όσον αφορά το θέμα της εργασίας, υπάρχουν οι παρακάτω επιλογές οι οποίες θα πρέπει να συζητηθούν με τον διδάσκντα: • Ερευνητική εργασία σχετικά με κάποιο θέμα της μουσικής του πρώτου μισού του 20ου αιώνα που σας ενδιαφέρει • Ανάλυση κάποιου έργου του πρώτου μισού του 20ου αιώνα • Κριτική ενός βιβλίου ή άρθρου. Αν επιλέξετε αυτή την επιλογή, θα πρέπει να παρουσιάσετε μία σύνοψη του περιεχομένου και να διατυπώσετε την προσωπική σας γνώμη σχετικά με το περιεχόμενο, καθώς και τη γνώμη άλλων – εφόσον αυτή είναι διαθέσιμη από άλλες βιβλιογραφικές πηγές. Η εργασία σας θα πρέπει να περιέχει: • Εισαγωγική παράγραφο στην οποία παρουσιάζονται το/τα σημείο/α εστίασης της εργασίας. • Κύριο τμήμα, στο οποίο παρουσιάζονται τα κύρια σημεία της εργασίας σας μαζί με υποστηρικτικό υλικό και παραδείγματα που τεκμηριώνουν τις απόψεις σας. Βεβαιωθείτε ότι χρησιμοποείτε σωστά τις παραπομπές όπου αυτό είναι απαραίτητο. • Καταληκτική παράγραφος, στην οποία παρουσιάζετε μία σύνοψη της εργασίας και των συμπερασμάτων σας. • Βιβλιογραφία Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να συντάξετε το περίγραμμα (outline) της εργασίας σας, που θα περιλαμβάνει επιγραμματικά τα κύρια σημεία, επιχειρήματα και αποδεικτικό υλικό και να το συζητήσετε με τον διδάσκοντα. Η αξιολόγηση της εργασίας σας γίνεται με τα ακόλουθα κριτήρια Εστίαση στο θέμα της εργασίας 20% Υποστηρικτικό υλικό 25% Οργάνωση 25% Γραμματική, σύνταξη, λεξιλόγιο και ορθογραφία 10% Ενδιαφέρον κατά την ανάγνωση 10% Σωστή βιβλιογραφική υποστήριξη 10%
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σημειώσεις διδάσκοντος, προτεινόμενη αρθρογραφία, παρτιτούρες
Τελευταία Επικαιροποίηση
29-03-2022