Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΜουσικό θέατρο στη σύγχρονη δημιουργία: Θεωρία και πράξη / Contemporary music theatre: Theory and practice
ΚωδικόςΘΑ2012
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΔημήτριος Παπαγεωργίου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018072

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 52
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής635
ΣύνθεσηΕπιλογής635

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΜουσικό θέατρο στη σύγχρονη δημιουργία: Θεωρία και πράξη
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600168236

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 10 (319)
ΗμερολόγιοΔευτέρα 09:00 έως 12:00
Τύπος Μαθήματος
Ειδικού Υποβάθρου
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
  • Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
  • Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του εξαμήνου, οι φοιτητές και φοιτήτριες θα είναι σε θέση: Να διακρίνουν τα αισθητικά, κοινωνικά και μουσικά χαρακτηριστικά του μουσικού θεάτρου στη σύγχρονη δημιουργία. Να αναπτύξουν αναλυτική και συνθετική σκέψη πάνω σε έννοιες όπως δραματουργία, αφηγηματικότητα, σύνθεση, σωματικότητα, χειρονομία.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
To μάθημα διερευνά το ιστορικό, μουσικό και κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο εμφανίζεται το μουσικό θέατρο στη σύγχρονη δημιουργία. Στο πλαίσιο αυτό, θα μελετηθούν έργα μουσικού θεάτρου τόσο της πρώιμης μεταπολεμικής περιόδου (Kagel, Stockhausen, Goebbels, Aperghis, Cage) όσο και της νεότερης γενιάς (Stehen-Andersen, Walshe, Prins), ως προς το περιεχόμενο, τη συνθετική διαδικασία και τη μουσική σημειογραφία. Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών και φοιτητριών με τον χώρο του μουσικού θεάτρου και βασικές έννοιες όπως δραματουργία, αφηγηματικότητα, σύνθεση, σωματικότητα, χειρονομία, τόσο σε αναλυτικό όσο και σε συνθετικό επίπεδο. Η διαδικασία μέσα από την οποία θα επιτευχθούν οι στόχοι περιλαμβάνει α) πρακτική επαφή με τα εξεταζόμενα αντικείμενα (ακροάσεις/προβολές και συζήτηση), β) εξοικείωση με τη σχετική βιβλιογραφία και γ1) κριτική ανάλυση μέσα από εργασίες ή γ2) δημιουργική εμβάθυνση μέσα από σύντομες συνθέσεις. Το μάθημα απευθύνεται στο σύνολο των φοιτητών και φοιτητριών του ΤΜΣ, αλλά ενθαρρύνεται ιδιαίτερα η παρακολούθηση α) από φοιτητές και φοιτήτριες της κατεύθυνσης της σύνθεσης και β) από φοιτητές και φοιτήτριες του τμήματος Θεάτρου.
Λέξεις Κλειδιά
Σύνθεση, Μουσικό Θέατρο, Ανάλυση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις391,3
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων311,0
Εκπόνηση μελέτης (project)301
Συγγραφή εργασίας / εργασιών501,7
Σύνολο1505
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα μπορούν να κάνουν μια εργασία ή μια σύνθεση μουσικού θεάτρου. Βαθμολόγηση Εργασία/Σύνθεση 60% Παρουσίαση εργασίας 25% Συμμετοχή στις συζητήσεις στο πλαίσιο των μαθημάτων 15% Εργασία Μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα συντάξουν ολιγομελείς ομάδες (2 ατόμων) και στη συνέχεια, έπειτα από συζήτηση με τον διδάσκοντα θα οργανώσουν το περίγραμμα (outline) της εργασίας τους. Η εργασία θα πρέπει να παρουσιάζει αναλυτικά ένα έργο μουσικού θεάτρου ή συνοπτικά το σύνολο της μουσικής δημιουργίας ενός συνθέτη ή μίας συνθέτριας. Έκταση εργασίας: 3000-4000 λέξεις. Βασικά μέρη εργασίας: Εισαγωγική παράγραφος με τα κύρια σημεία της εργασίας. Κύριο τμήμα με αξιοποίηση της σχετικής βιβλιογραφίας και ανάλυση του έργου ή παρουσίαση του συνολικού έργου με βάση τα κριτήρια που έχουν τεθεί στην εισαγωγή Καταληκτική παράγραφος με σύνοψη και συμπεράσματα. Βιβλιογραφία, η οποία θα καταρτιστεί σε συνεργασία με τον διδάσκοντα. Αξιολόγηση εργασίας: Εστίαση στο θέμα της εργασίας, Τεκμηρίωση μέσα από την ανάλυση, Τεκμηρίωση μέσα από την βιβλιογραφία, Οργάνωση και συντακτική ευκρίνεια, Ενδιαφέρον κατά την ανάγνωση. Παρουσίαση της εργασίας Στα τελευταία μαθήματα θα παρουσιαστούν οι εργασίες με powerpoint, κατά τις οποίες θα παρουσιάζονται τα βασικά σημεία εστίασης μέσα από μουσικά παραδείγατα και σύντομα αποσπάσματα της ανάλυσης. Διάρκεια παρουσίασης: 15-20 λεπτά. Σύνθεση Μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες θα συντάξουν ολιγομελείς ομάδες αποτελούμενες από έναν/μία συνθέτη/συνθέτρια και 1-3 εκτελεστές (μουσικούς ή ηθοποιούς). Σε συνεργασία με τον διδάσκοντα, θα διαμορφώσουν ένα σενάριο (concept) και στη συνέχεια θα προχωρήσουν σε συνεργατική σύνθεση ολιγόλεπτου μουσικού έργου. Βασικές έννοιες που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά τη σύνθεση είναι α) η μουσική και σωματική χειρονομία, β) η αφηγηματικότητα, γ) η δραματουργία.
Εκτός από την παρτιτούρα (η οποία μπορεί να είναι σε οποιαδήποτε μορφή), παραδοτέο είναι και ένα συνοδευτικό υπόμνημα 1000 λέξεων που θα εξηγεί τις συνθετικές επιλογές και πρακτικές. Αξιολόγηση σύνθεσης: Αξιοποίηση συνθετικών τεχνικών, συνέπεια ανάμεσα στο σενάριο και το αποτέλεσμα. Παρουσίαση της σύνθεσης Στα τελευταία μαθήματα θα παρουσιαστούν οι συνθέσεις σε ζωντανή εκτέλεση. Για κάθε εκτέλεση θα πρέπει να διανεμηθεί σύντομο programme note (το πολύ 200 λέξεις).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
  • Εργαστηριακή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σημειώσεις διδάσκοντα, προτεινόμενη αρθρογραφία, οπτικοακουστικό υλικό
Τελευταία Επικαιροποίηση
05-04-2022