Τίτλος | Θρησκεία και Πολιτική στα Βαλκάνια του 20ου αι.: το παράδειγμα της Γιουγκοσλαβίας (1918-1990) / Religion and Politics in the Balkans of the 20th Century: the Relations between the Church and the Politics from the Establishment of Yugoslavia (1918 |
Κωδικός | 2211 |
Σχολή | Θεολογική |
Τμήμα | Θεολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό, 2ος / Μεταπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Χειμερινή/Εαρινή |
Υπεύθυνος/η | Αθανάσιος Αθανασιάδης |
Κοινό | Ναι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 600015291 |
Πρόγραμμα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Τμήματος Θεολογίας (2023-2024)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 3
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Επιλογής | Χειμερινή | - | 3 |
Τίτλος | Θρησκεία και Πολιτική στα Βαλκάνια του 20ου αι.: το παράδειγμα της Γιουγκοσλαβίας (1918-1990) |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2020 – 2021 |
Περίοδος Τάξης | Χειμερινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ | |
Ώρες Εβδομαδιαία | 3 |
Class ID | 600179235
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Theology |
Όροφος | Floor 4 |
Αίθουσα | ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΤ (103) |
Ημερολόγιο | Friday 18:00 to 21:00 |
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600179235
- Στον ιστοχώρο του Τμήματος:
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Άλλη / Άλλες (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
- 602 Εκκλησιαστική Γραμματεία των Σλάβων
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές γνωρίζουν το ευρύτερο γεωπολιτικό και ιστορικό περιβάλλον των βαλκανικών χωρών κατά τον 20ο αιώνα και διαμορφώνουν άποψη για τους πρωταγωνιστές των πολιτικών εξελίξεων. Κατανοούν σε βάθος τα ιστορικά φαινόμενα που συνοδεύουν τη δημιουργία της Γ' Γιουγκοσλαβίας το 1990 και εξασκούν την ιστορική κρίση τους μέσα από τα ίδια τα γεγονότα που έχουν χαρακτηρίσει την ταυτότητα των Νοτιοσλαβικών χωρών τόσο στην αυτοτελή ιστορική όσο και στην ευρωπαϊκή τους πορεία.
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα παρουσιάζει την πορεία των σλαβικών λαών στα Βαλκάνια απο τον 6ο αιώνα, την μετεξέλιξη τους πολιτική και πολιτισμική για να δώσει έμφαση στα γεγονότα εκείνα που στιγμάτισαν τους λαούς αυτούς στους νεότερους χρόνους φτάνοντας στον 20ο αιώνα. Κεντρικό πολιτικό γεγονός η δημιουργία της Α' Γιουγκοσλαβίας το 1918 με την ίδρυση του Βασιλείου των Σέρβων Κροατών και Σλοβένων και οι μετεξελίξεις που αυτή γνώρισε και εν τέλει διασπάσθηκε το 1990. Ένας από τους παράγοντες που διαδραμάτισε σημαίνοντα ρόλο στις εξελίξεις αυτές ήταν και ο θρησκευτικός. Εξετάζονται ως εκ τούτου οι κυρίαρχες θρησκευτικές κοινότητες: του Σερβικού Πατριαρχείου, της Ρωμαιοκαθολικής Αρχιεπισκοπής της Κροατίας και της Μουσουλμανικής Κοινότητας στη Βοσνία και Ερζεγοβίνη. Ιδιαίτερη έμφαση δίδεται στην ανάπτυξη των θρησκευτικοπολιτικών σχέσεων της περιόδου του σοσιαλιστικού καθεστώτος του Broz Tito τόσο με τις χριστιανικές ηγεσίες όσο και με την μουσουλμανική.
Λέξεις Κλειδιά
Βασίλειο της Γιουγκοσλαβίας, Γιουγκοσλαβία, Josif Broz Tito, Πατριαρχείο Σερβίας, Αρχιεπισκοπή του Ζάγκρεμπ, Μουσλμανική Κοινότητα της Γιουγκοσλαβίας
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Βιντεοδιαλέξεις
- Ήχος
- Πολυμεσικό υλικό
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Χρησιμοποιείται προβολέας (projector) για την προβολή power point. Φωτογραφικό υλικό, χάρτες της μεσαιωνικής και νεότερης περιόδου και εν γένει ψηφιακό υλικό είναι ορισμένα απο τα θέματα των προβολών. Επίσης προβάλλονται μαγνητοσκοπημένες ταινίες-ντοκιμαντέρ εγκεκριμένων ραδιοτηλεοπτικών προγραμμάτων (BBC κ.α.) και γενικότερα οπτικοακουστικό υλικό.
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 39 | 1,6 | ✓ | ✓ | ✓ |
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 33 | 1,3 | ✓ | ✓ | ✓ |
Εξετάσεις | 3 | 0,1 | ✓ | ✓ | |
Σύνολο | 75 | 3 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές αξιολογούνται στην βάση προφορικών ερωτήσεων που τίθενται τόσο κατά την ώρα της φυσικής τους παρουσίας στη διδασκαλία όσο και κατά την ορισθείσα ώρα εξέτασης. Οφείλουν να έχουν γνώση όλων των ιστορικών, γεωγραφικών, κοινωνικών και θρησκευτικών προϋποθέσεων που ορίζονται από το γνωστικό αντικείμενο.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Αθανάσιος Αθανασιάδης Ο εμφύλιος πόλεμος στη Γιουγκοσλαβία. Πτυχές της ιστορικής και θρησκευτικής του διάστασης. εκδ. Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2008
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Kačavenda P., The Balkans after the Second World War, Beograd, ISI, 1996
Owen D, Balkan Odyssey, Harcourt Brace, 1995
Historija Naroda Jugoslavije Zagreb 1960
Magaš Br Žanić I., Rat u Hrvatskoj i BiH 1991-1995, Zagreb Sarajevo 1999
Bigović R., Crkva i Društvo, Beograd 2000
Bataković D., Nova Istorija Srpskog Naroda, Beograd 2000
Piljević Dj. Jugoslovenska Država 1918-1998, Zbornik radova, ISI, Beograd 1999
Τελευταία Επικαιροποίηση
17-05-2020