Τίτλος | ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1 / Teaching Approach of Art I |
Κωδικός | ΥΘΔΤ7 |
Σχολή | Καλών Τεχνών |
Τμήμα | Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Χειμερινή |
Κοινό | Ναι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 280006783 |
Πρόγραμμα Σπουδών: Νέο ΠΠΣ Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (2014-σήμερα)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 188
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Θεωρητικό | 7 | 4 | 2 |
Τίτλος | ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1 |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2020 – 2021 |
Περίοδος Τάξης | Χειμερινή |
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 2 |
Class ID | 600180465
|
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Υποβάθρου
- Γενικών Γνώσεων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Γενικού Υποβάθρου
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600180465
- Στον ιστοχώρο του Τμήματος:
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Αγγλικά (Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές/τριες αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα
• αποκτήσουν βασικές γνώσεις μεθόδων διδακτικής των εικαστικών στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέσα από εξοικείωση με τα ισχύοντα προγράμματα σπουδών, την σχετική βιβλιογραφία και κυρίως μέσα από βιωματικές διαδικασίες συνδέοντας έτσι θεωρία και διδακτικές πρακτικές.
• κατανοήσουν το θεωρητικό υπόβαθρο και τις διεθνείς τάσεις που αφορούν το πεδίο της διδακτικής της τέχνης και την αλληλένδετη σχέση τους με το χώρο των εικαστικών τεχνών.
• εξοικειωθούν με την δημιουργία διδακτικών σεναρίων και πλάνων μαθήματος, με χρήση σύγχρονων παιδαγωγικών μεθόδων και αντιλήψεων σε σχέση με την διδακτική της τέχνης καθώς και με τον οπτικό γραμματισμό.
• εφαρμόσουν σύγχρονες διδακτικές μεθοδολογικές προσεγγίσεις αιχμής όπως τα εικαστικά σημειωματάρια (art sketchbooks) με βιωματικό τρόπο.
• κατανοήσουν την έννοια της βασισμένης σε εικαστικό έργο παιδαγωγικής έρευνας (Arts-Based Educational Research /ABER).
• αναπτύξουν προσωπικές προσεγγίσεις στην διδακτική της τέχνης συνδέοντας σταδιακά την εικαστική με την εκπαιδευτική τους έρευνα αναγνωρίζοντας την σύγκλιση των πεδίων της διδακτικής της τέχνης με το χώρο των εικαστικών τεχνών.
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Διδασκαλία σύγχρονων μεθόδων διδακτικής της Τέχνης καθώς και τρόποι προσαρμογής διαφόρων μεθόδων στις απαιτήσεις της ελληνικής εκπαίδευσης.
Σχεδιασμός διδακτικών σεναρίων και πλάνων μαθήματος με βάση σύγχρονες μεθοδολογικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις.
Βιωματική εφαρμογή μεθόδων αιχμής στην διδακτική της τέχνης διεθνώς όπως τα εικαστικά σημειωματάρια.
Aνάπτυξη προσωπικών διδακτικών και μεθοδολογικών προσεγγίσεων.
Σύγχρονες μορφές εικαστικής δημιουργίας στην καλλιτεχνική εκπαίδευση.
Θεωρητικό υπόβαθρο σύγχρονων προσεγγίσεων στη διδακτική της τέχνης.
Στοιχεία ποιοτικής εκπαιδευτικής έρευνας με έμφαση στην arts-based έρευνα.
Λέξεις Κλειδιά
Διδακτική της Τέχνης, εκπαίδευση, παιδί, τέχνη.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Πολυμεσικό υλικό
- Διαδραστικές ασκήσεις
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 26 | 0,9 | ✓ | ✓ | |
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 10 | 0,3 | ✓ | ✓ | |
Εκπόνηση μελέτης (project) | 4 | 0,1 | ✓ | ✓ | |
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 12 | 0,4 | ✓ | ✓ | |
Καλλιτεχνική δημιουργία | 8 | 0,3 | ✓ | ✓ | |
Σύνολο | 60 | 2 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτήτριες/τές εκπονούν μελέτη σχεδιάζοντας σειρά μαθημάτων διδακτικής της τέχνης πάνω σε συγκεκριμένο θέμα ή σε σχέση με κάποιο ζήτημα ή έννοια. Τα κριτήρια αξιολόγησης της εργασίας τους βασίζονται στην αιτιολόγηση των επιλογών ως προς τον σχεδιασμό των διδακτικών τους σεναρίων σε επίπεδο θέματος, μαθησιακών στόχων και διδακτικής προσέγγισης. Επιπλέον κριτήριο αποτελεί και η επιτυχής συσχέτιση των πλάνων μαθήματος με τα αναλυτικά προγράμματα διδασκαλίας των μαθημάτων των εικαστικών τεχνών όπως καθορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας.
Βασικό στοιχείο αξιολόγησης είναι η εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων διδακτικής της τέχνης, που έχουν ευρεία χρήση διεθνώς όπως τα εικαστικά σημειωματάρια, με βιωματικό τρόπο, ενθαρρύνοντας τις φοιτήτριες/τους φοιτητές να αντλήσουν έμπνευση και μεθόδους από την εικαστική τους πρακτική, στο πλαίσιο της διδακτικής της τέχνης.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
- Εργαστηριακή Εργασία (Συμπερασματική)
- Άλλη / Άλλες (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
o Βιβλίο [10352]: Η καλλιτεχνική αγωγή στο σχολείο, Ιζαμπέλ Αρντουέν
o Βιβλίο [10349]: Διδακτική της Τέχνης, Λόρα Τσάπμαν
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Σάλλα, Τ. (επιμ.) (2011) Σύγχρονες Προσεγγίσεις στη διδακτική της τέχνης. Αθήνα: Νήσος
Τελευταία Επικαιροποίηση
18-05-2021