Τίτλος | ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1 / History of Art I |
Κωδικός | ΥΘΝΣΤ1 |
Σχολή | Καλών Τεχνών |
Τμήμα | Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Χειμερινή |
Υπεύθυνος/η | Λουίζα Αυγήτα |
Κοινό | Ναι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 600001182 |
Πρόγραμμα Σπουδών: Νέο ΠΠΣ Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (2014-σήμερα)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 237
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Θεωρητικό | 3 | 2 | 3 |
Τίτλος | ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ 1 |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2020 – 2021 |
Περίοδος Τάξης | Χειμερινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ |
|
Διδάσκοντες άλλων Κατηγοριών | |
Ώρες Εβδομαδιαία | 3 |
Class ID | 600180521
|
Τμήμα | Διδάσκοντες |
---|---|
1. Αυγήτα Λουϊζα | Λουίζα Αυγήτα |
2. Παπαγεωργίου |
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600180521
- eLearning (Moodle): https://elearning.auth.gr/course/view.php?id=12151
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Αγγλικά (Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Δεν υπάρχουν γενικές προαπαιτήσεις.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές, με την ολοκλήρωση του μαθήματος, αναμένεται:
* Να αποκτήσουν την ικανότητα να διακρίνουν τα έργα των περιόδων αυτών της Ευρωπαϊκής τέχνης (Αναγέννηση, Μπαρόκ, Ροκοκό) με βάση τα ιδιαίτερα στιλιστικά χαρακτηριστικά τους
* Να εμβαθύνουν στις πολλαπλές πτυχές της σύνδεσης της τέχνης με την κοινωνία και τη ζωή όπως διαμορφώνονται στην αρχή της Νεωτερικότητας
* Να κατανοήσουν τους τρόπους με τους οποίους τα έργα τέχνης συσχετίζονται με τις οικονομικές, πολιτικές και θρησκευτικές δομές, καθώς και τις μορφές και τους θεσμούς της εξουσίας των περιόδων αυτών
* Να οξύνουν την κριτική τους ικανότητα όσον αφορά τους τρόπους που η τέχνη διαμορφώνεται σε σχέση με τις κυρίαρχες ιδεολογικές εκφράσεις και συγκρούσεις της εποχής
* Να αντιληφθούν τους τρόπους που συγκροτείται το υποκείμενο του καλλιτέχνη στην αρχή της Νεωτερικότητας
* Να αποκτήσουν τις βάσεις προκειμένου να κατανοήσουν τις ρήξεις και τους συσχετισμούς που διέπουν την ιστορία της τέχνης από την αρχή της Νεωτερικότητας ως σήμερα
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Το μάθημα επικεντρώνεται στην ευρωπαϊκή τέχνη των περιόδων της Αναγέννησης (14ος-16ος αι.), του Μπαρόκ (17ος αι.) και του Ροκοκό (α΄μισό 18ος αι.) Αναλύονται τα βασικά χαρακτηριστικά των καλλιτεχνικών αυτών περιόδων μέσα από την παρουσίαση έργων ζωγραφικής, γλυπτικής και αρχιτεκτονικής και μέσα από την ανάδειξη της οργανικής τους σύνδεσης με τις κοινωνικές διεργασίες και μεταβολές που ορίζουν και τις διαφοροποιήσεις τους τόσο χρονικά όσο και γεωγραφικά. Στόχος είναι να αναλυθεί η τέχνη της πρώιμης της Νεωτερικότητας και να προσδιοριστούν τα βασικά της χαρακτηριστικά που θεμελιώνουν την αντίληψη για τον καλλιτέχνη και το έργο τέχνης όπως διαμορφώθηκε στον δυτικό κανόνα. Η αντίληψη αυτή αναλύεται σε σχέση με τις νέες προσεγγίσεις και δομές για την εκπαίδευση του καλλιτέχνη, την αυτονόμησή του, τη συσχέτισή του με την αγορά και τις νεοσύστατες καπιταλιστικές δομές κτλ. Συγκεκριμένα, αναλύονται ζητήματα όπως:
* η σχέση των εικαστικών τεχνών με την επιστήμη, την τεχνολογία και τον ευρύτερο χώρο του πολιτισμού
* η έννοια του ουμανισμού
* η σταδιακή αποδέσμευση από τις συντεχνίες και ο ρόλος της πατρωνίας
* οι νέοι τρόποι προσδιορισμού του υποκειμένου του καλλιτέχνη σε σχέση με την αναβαθμισμένη κοινωνική του θέση
* η σχέση της τέχνης με τα συστήματα εξουσίας (πολιτικής, θρησκευτικής κτλ.)
* η θεμελίωση του θεσμού των Ακαδημιών
* τέχνη και νέο αστικό περιβάλλον
Λέξεις Κλειδιά
Αναγέννηση, Μπαρόκ, Ροκοκό, ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική, ουμανισμός, παρωνία
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Βιντεοδιαλέξεις
- Ήχος
- Πολυμεσικό υλικό
- Διαδραστικές ασκήσεις
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Για τη διδασκαλία του μαθήματος απαιτούνται ηλεκτρονικοί υπολογιστές και συστήματα προβολής βίντεο και ήχου, καθώς γίνεται χρήση προγραμμάτων και εφαρμογών παρουσίασης (power point), προβολής βίντεο και ήχου, ίντερνετ, καθώς και της πλατφόρμας e-learning όπου αναρτάται το υλικό του μαθήματος (παρουσιάσεις, βιβλιογραφία, κτλ.). Για την επικοινωνία με τους φοιτητές χρησιμοποιείται το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και η πλατφόρμα του e-learning.
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 30 | 1 | |||
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 30 | 1 | |||
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων | 10 | 0,3 | |||
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 10 | 0,3 | |||
Εξετάσεις | 10 | 0,3 | |||
Σύνολο | 90 | 3 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Για την αξιολόγηση των φοιτητών λαμβάνονται υπόψη τα παρακάτω:
* παρουσία και συμμετοχή στις διαλέξεις του μαθήματος (20%)
* παρουσία και συμμετοχή στις σχετικές προγραμματισμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες (επισκέψεις σε μουσεία, συνέδρια, εκδηλώσεις, κτλ.) (15%)
* συγγραφή/παρουσίαση εργασιών, διεξαγωγή ασκήσεων κτλ. (15%)
* γραπτές ή προφορικές εξετάσεις (50%)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
- Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
- Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Gombrich, Ernst Hans, Το χρονικό της τέχνης, μτφρ. Λίνα Κάσδαγλη, Αθήνα: Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, 1998
Μάρεϋ, Λίντα, Πήτερ Μάρεϋ, Η τέχνη της Αναγέννησης, μτφρ. Ανδρέας Παππάς, Αθήνα: Υποδομή, 1995
Χαραλαμπίδης, Άλκης, Η ιταλική αναγέννηση: Αρχιτεκτονική, γλυπτική, ζωγραφική, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2014
Χαραλαμπίδης, Άλκης, Μπαρόκ: Αρχιτεκτονική, γλυπτική, ζωγραφική, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2017
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Allen Christopher, French Painting in the Golden Age, Λονδίνο και Νέα Υόρκη, Thames and Hudson, 2003
Bazin Germain, Μπαρόκ και ροκοκό, μτφρ. Ανδρέας Παππάς, Αθήνα: Υποδομή, 1995
Burckhardt Jacob, Ο πολιτισμός της Αναγέννησης στην Ιταλία, μτφρ. Μαρία Τοπάλη, Αθήνα: Νεφέλη, 1997
Burke Peter, Culture and society in Renaissance Italy, 1420-1540, Λονδίνο: Batsford, 1972
Calloway Stephen, Baroque, baroque: the culture of excess, London: Phaidon, 1994
Castelli Patrizia, Η αισθητική της αναγέννησης, μτρφ. Καίτη Μαράκα, Αθήνα: Πολύτροπον, 2008
Chamberlin Eric Russell, Η καθημερινή ζωή στην Αναγέννηση, μτφρ. Α. Πέτρου, Αθήνα: Παπαδήμας, 1995
Cole Alison, Προοπτική, Αθήνα: Δεληθανάσης-Ερευνητές, c1993
Cole Alison, Αναγέννηση, μτφρ. Βασιλική Κοσκινιώτη, Αθήνα: Δεληθανάσης - Ερευνητές, 1994
Debus Allen G., Άνθρωπος και φύση στην Αναγέννηση, μτφρ. Τάσος Τσιαντούλας, επιστ. επιμ. Κώστας Γαβρόγλου, Ηράκλειο: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 1997
Elliott Sara, Italian Renaissance painting, Λονδίνο: Phaidon Press, 1993
Ficino Marsilio, Αναγέννηση: επιστολές του Μ. Φιτσίνο, Αθήνα: Λυκαβηττός, 1983
Friedlaender Walter F., Mannerism and anti-mannerism in italian painting, New York: Columbia University Press, 1990
Gamberini Andrea και Isabella Lazzarini (επιμ), The Italian renaissance state, Κέμπριτζ, Νέα Υόρκη: Cambridge University Press, 2012
Goffen Rona, Piety and patronage in Renaissance Venice: Bellini, Titian, and the Franciscans, New Haven, Λονδίνο: Yale University Press, 1986
Goffen Rona, Renaissance rivals: Michelangelo, Leonardo, Raphael, Titian, New Haven: University Press, 2002
Gombrich E. M., Gombrich on the Renaissance, Λονδίνο: Phaidon Press, 1986
Hartt Frederick και David G. Wilkins, History of Italian Renaissance art: painting, sculpture, architecture, Λονδίνο: Thames and Hudson, Νέα Υόρκη: Abrams, 1987
Hauser Arnold, Κοινωνική ιστορία της τέχνης, τ. 2. Αναγέννηση, Μανιερισμός, Μπαρόκ, μτφρ. Τάκη Κονδύλη, Αθήνα: Κάλβος, 1969-1970
Hay Denys και John Law, Italy in the Age of the Renaissance, 1380-1530, Λονδίνο, Νέα Υόρκη: Longman, 1989
Hooper-Greenhill Eilean, Το Μουσείο και οι Πρόδρομοί του, μτφρ. Ανδρέας Παππάς, Αθήνα: Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, 2006
Hopkins Andrew, Italian Architecture from Michelangelo to Borromini, Λονδίνο, Thames and Hurson, 2002
Humfrey Peter, Painting in Renaissance Venice, New Haven, Λονδίνο: Yale University Press, 1995
Kent Dale V., Cosimo deʹ Medici and the Florentine Renaissance: the patronʹs oeuvre, New Haven: Yale University Press, 2006
Kitson Michael, Η εποχή του Μπαρόκ, Αθήνα: Χρυσός Τύπος, 1977
Lewis J. Michael, The Gothic Revival, Λονδίνο, Thames and Hudson, 2002
Luchinat Cristina Acidini (επιμ.), The Medici, Michelangelo and the art of late Renaissance Florence, New Haven, Λονδίνο: Yale University Press σε συνεργασία με το Detroit Institute of Arts, 2002
Martin, Alfred Wilhelm Otto von, Κοινωνιολογία της Αναγέννησης, πρόλ. – επιμ. Βασίλης Φίλιας, μτφρ. Αγγέλα Βερυκοκάκη Αρτεμη, Αθήνα: Λιβάνης & Νέα Σύνορα, 1979
Monfasani John, Greeks and Latins in renaissance Italy: studies on humanism and philosophy in the 15th century, Aldershot, Hampshire, Μεγάλη Βρετανία: Ashgate/Variorum, 2004
Muir Edward, Civic ritual in renaissance Venice, Princeton: Princeton University Press, c1981
Mulgan Catherine, Renaissance monarchies, 1469-1558, Κέμπριτζ, ΗΒ, Νέα Υόρκη, ΗΠΑ: Cambridge University Press, 1998
Panofsky Erwin, Μελέτες εικονολογίας: ουμανιστικά θέματα στην τέχνη της Αναγέννησης, μτφρ. Ανδρέας Παππάς, Αθήνα: Νεφέλη, 1991
Pater Walter, Η Αναγέννηση: μελέτες για την τέχνη και την ποίηση, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2011
Richardson Carol M., Kim W. Woods και Michael W. Franklin (επιμ.), Renaissance art reconsidered: an anthology of primary sources, Μάλντεν, ΗΠΑ, Οξφόρδη, ΗΒ: Blackwell, 2007
Smith Jeffrey Chipps, Η Αναγέννηση στη Βόρεια Ευρώπη, μτφρ. Ιωάννα Βετσοπούλου, Αθήνα: Καστανιώτης, 2005
Strathern Paul, The Medici: godfathers of the Renaissance, Λονδίνο: Vintage Books, 2007
Toman Rolf (επιμ.), Baroque: Architecture, Sculpture, Painting, Κολονία: Ullmann & Konnemann, 1998, 2013
Toman Rolf (επιμ.), Η Τέχνη της Ιταλικής Αναγέννησης: αρχιτεκτονική, γλυπτική, ζωγραφική, σχέδιο, μτφρ. Αγγελική Χατζηγιάννη, Αθήνα: Ελευθερουδάκης, 2008
Turner Richard, Η Αναγέννηση στη Φλωρεντία: Η γένεση μιας νέας τέχνης, μτφρ. Μιχάλης Λυχούνας, επιμ. Γλαύκη Γκότση, Θεσσαλονίκη: University Studio Press, 2011
Vasari Giorgio, Καλλιτέχνες της αναγέννησης, επιλ.-εισ.-μτφρ.-σχ. Στέλιος Λυδάκης, Αθήνα: Κανάκης, 1995
Wolfflin Heinrich, Η κλασική τέχνη: μια εισαγωγή στην ιταλική Αναγέννηση, μτφρ. Στέλιος Λυδάκης, Αθήνα: Κανάκης, 2007
Αλμπέρτι Λέον Μπαττίστα, Περί ζωγραφικής, εισ., μτφρ., σχ. Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα, Αθήνα: Καστανιώτη, 1994
Λαμπράκη-Πλάκα Μαρίνα, Ιταλική αναγέννηση: τέχνη και κοινωνία - τέχνη και αρχαιότητα, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη, 2004
Μουρίκη Ντούλα, Αναγέννηση, Μανιερισμός, Μπαρόκ: Ζωγραφική-Γλυπτική, Αθήνα: [χ.ό], 1975
Τσάμπερλιν Ε. Π., Η καθημερινή ζωή στην Αναγέννηση, μτφρ. Α. Πέτρου, Αθήνα: Παπαδήμας, 1995
Χρήστου Χρύσανθος, Η Ευρωπαϊκή ζωγραφική του 17ου αιώνα: το Μπαρόκ, Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας, 1992
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-02-2021