Τίτλος | ΘΕΩΡΙΑ ΧΩΡΟΥ - ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2 / Theory of Space and History of Architecture II |
Κωδικός | ΥΘΘΧ2 |
Σχολή | Καλών Τεχνών |
Τμήμα | Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Εαρινή |
Υπεύθυνος/η | Θάλεια Μαντοπούλου-Παναγιωτοπούλου |
Κοινό | Ναι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 280006755 |
Πρόγραμμα Σπουδών: Νέο ΠΠΣ Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών (2014-σήμερα)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 226
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Θεωρητικό | 2 | 1 | 2 |
Τίτλος | ΘΕΩΡΙΑ ΧΩΡΟΥ - ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 2 |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2020 – 2021 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ | |
Ώρες Εβδομαδιαία | 2 |
Class ID | 600181532
|
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Υποβάθρου
- Γενικών Γνώσεων
- Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Ειδικού Υποβάθρου / Κορμού
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600181532
- Στον ιστοχώρο του Τμήματος:
- eLearning (Moodle):
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
- ΥΘΘΧ1 ΘΕΩΡΙΑ ΧΩΡΟΥ - ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ 1
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα:
Κατανοήσουν την έννοια της αρχιτεκτονικής και γενικότερα του δομημένου περιβάλλοντος, καθώς και την έννοια του χώρου και της αντίληψής του στις διάφορες εποχές
Διευρύνουν την ανθρωπιστική τους παιδεία
Κατανοήσουν και θα εκτιμήσουν τα μνημεία του παρελθόντος, απώτερου και πλέον πρόσφατου, και θα ευαισθητοποιηθούν σε θέματα αρχιτεκτονικής κληρονομιάς
Κατανοήσουν την σχέση της αρχιτεκτονικής με τις εικαστικές και τις εφαρμοσμένες τέχνες
Εξασκηθούν στην παρατήρηση και ερμηνεία του δομημένου περιβάλλοντος και θα βελτιώσουν τις εκφραστικές τους ικανότητες στο καλλιτεχνικό τους πεδίο
Αποκτήσουν διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια
Aποκτήσουν γνώσεις καθώς και μεθοδολογικά παιδαγωγικά εργαλεία για να διδάξουν τις γνώσεις που αποκτούν στην αισθητική στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Γνωρίσουν και θα μάθουν τα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα του Βυζαντίου και της Ευρώπης κατά τον Μεσαίωνα
Γενικές Ικανότητες
- Αυτόνομη εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Παλαιοχριστιανική αρχιτεκτονική.
2. Bυζαντινή αρχιτεκτονική στα χρόνια του Ιουστινιανού. Η Αγία Σοφία.
3. Η εξέλιξη της αρχιτεκτονικής κατά τη μέση βυζαντινή περίοδο.
4. Ύστερη βυζαντινή αρχιτεκτονική. Κοσμική αρχιτεκτονική στο Βυζάντιο.
5. Τα βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης 1. Περιήγηση.
6. Τα βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης 2. Περιήγηση.
7. Η ακτινοβολία της βυζαντινής αρχιτεκτονικής (Αρμενία, Ρωσία, Σερβία, Σικελία, Γαλλία, Βενετία).
8. Iσλαμική αρχιτεκτονική – Οθωμανική αρχιτεκτονική.
9. Καρολίγγεια αναγέννηση - Pωμανική αρχιτεκτονική στην Ευρώπη. Ο θεσμός των προσκυνημάτων και οι ναοί του.
10. Γοτθική αρχιτεκτονική. Η γέννηση της γοτθικής αρχιτεκτονικής στη Γαλλία. Η ώριμη γοτθική αρχιτεκτονική. Ο αχτιδοβόλος ρυθμός. Ο φλογόμορφος ρυθμός.
11. Η γοτθική αρχιτεκτονική στην Αγγλία. Ο διακοσμημένος και ο κατακόρυφος ρυθμός.
12. Η γοτθική αρχιτεκτονική στη Γερμανία, στην Ιταλία, στην Ισπανία και στην Πορτογαλία.
13. Η αρχιτεκτονική στην Eλλάδα κατά το διάστημα της ξένης επικυριαρχίας. Παραδοσιακή αρχιτεκτονική στην Ελλάδα. Τα μεταβυζαντινά και τα οθωμανικά μνημεία της Θεσσαλονίκης.
Λέξεις Κλειδιά
Παλαιοχριστιανική αρχιτεκτονική, Βυζαντινή αρχιτεκτονική, Ισλαμική αρχιτεκτονική, Ρωμανική αρχιτεκτονική, Γοτθική αρχιτεκτονική
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Πολυμεσικό υλικό
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρησιμοποίηση Power Point για τις παρουσιάσεις στα μαθήματα
Χρησιμοποίηση του προγράμματος Moodle για την επικοινωνία με τους φοιτητές
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 40 | 1,3 | ✓ | ||
Συγγραφή εργασίας / εργασιών | 10 | 0,3 | ✓ | ||
Καλλιτεχνική δημιουργία | 10 | 0,3 | ✓ | ||
Σύνολο | 60 | 2 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές εξετάσεις με κλιαμακούμενης δυσκολίας ερωτήσεις σε θέματα μνήμης, κατανόησης και κριτικής ανάλυσης.
Αξιολόγηση της εργασίας (καλλιτεχνική παρουσίαση μνημείου της Θεσσαλονίκης)
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
- Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Χ. Μπούρας, Μαθήματα Ιστορίας της Αρχιτεκτονικής, Τόμος Β’, Αθήνα 1994.
Χ. Μπούρας, Βυζαντινή και μεταβυζαντινή αρχιτεκτονική στην Ελλάδα, Αθήνα, 2001.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
D. Watkin (μετάφραση Κ. Κουρεμένος), Ιστορία της Δυτικής Αρχιτεκτονικής, Αθήνα 2007, σ. 87-211.
J. Gympel (μετάφραση Α. Χατζηανδρέου), Ιστορία της Αρχιτεκτονικής. Από την αρχαιότητα έως σήμερα, εκδ. Κöneman, 2006, σ. 13-41.
R. Furneau-Jordan (μετάφραση Δ. Ηλίας), Ιστορία της Αρχιτεκτονικής, Αθήνα, 1981, 94-218.
E. Gombrich (μετάφραση Λ. Κάσδαγλη), Το χρονικό της τέχνης, Αθήνα, 1998.
Α. Τάντσης, Η αρχιτεκτονική σύνθεση στο Βυζάντιο, Θεσσαλονίκη, 2012.
Τελευταία Επικαιροποίηση
22-11-2020