Τίτλος | Μουσικοπαιδαγωγικές εφαρμογές της νευροψυχολογίας / Implications of neuroscience findings in music education |
Κωδικός | ΕΘ2004 |
Σχολή | Καλών Τεχνών |
Τμήμα | Μουσικών Σπουδών |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Εαρινή |
Κοινό | Όχι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 600013912 |
Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 98
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
Μουσικολογία/Μουσικοπαιδαγωγική | Επιλογής | 6 | 3 | 4 |
Σύνθεση | Επιλογής | 6 | 3 | 4 |
Τίτλος | Μουσικοπαιδαγωγικές εφαρμογές της νευροψυχολογίας |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2020 – 2021 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ |
|
Ώρες Εβδομαδιαία | 3 |
Class ID | 600183863
|
Πρόγραμμα Τάξης
Κτίριο | Τμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη) |
Όροφος | Ισόγειο |
Αίθουσα | ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 9 (318) |
Ημερολόγιο | Δευτέρα 12:00 έως 15:00 |
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Επιστημονικής Περιοχής
- Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
- Eξ απoστάσεως εκπαίδευση
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600183863
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Το μάθημα αυτό επιχειρεί να φωτίσει τα σημεία στα οποία συναντιούνται δύο εκ πρώτης όψεως ασύνδετοι κόσμοι – αυτός της μουσικής και αυτός των Νευροεπιστημών συνδυάζοντας στοιχεία νευροψυχολογίας, φυσιολογίας και μουσικοπαιδαγωγικής. Οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα έχουν γνώσεις βασικής ορολογίας νευροψυχολογίας, επιστημονικών μελετών λειτουργίας και ανάπτυξης του εγκεφάλου μουσικών και των επιπτώσεων αυτών των ευρημάτων στη μουσική εκπαίδευση.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Περιεχόμενο Μαθήματος
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στον επιστημονικό χώρο μια έντονη ερευνητική δραστηριότητα σε ό,τι αφορά το πώς η μουσική αντίληψη και εκτέλεση επηρεάζει τον ανθρώπινο εγκέφαλο και την ανάπτυξή του. Τα πορίσματα της έρευνας αυτής φανερώνουν την καθοριστική σημασία της έγκαιρης επαφής του παιδιού με τη μουσική. Επίσης καταδεικνύουν μεταξύ άλλων τη διαφορετικότητα της ενασχόλησης με τη μουσική από την ενασχόληση με άλλες πνευματικές δραστηριότητες όπως και τον ουσιώδη ρόλο που μπορεί να παίξει η μουσική εκπαίδευση στην πληρέστερη ανάπτυξη ενός ανθρώπου.
Είτε αναφερόμαστε σε τραγούδι είτε σε μουσικό όργανο, η μουσική εκτέλεση απαιτεί σωματικό έλεγχο και ακρίβεια υψηλού βαθμού. Ο μουσικός καλείται να παίρνει αρκετές αποφάσεις το δευτερόλεπτο και να πράττει βάσει αυτών συνεχώς, για αρκετά μεγάλα χρονικά διαστήματα. Αυτός ο συνδυασμός καθιστά μοναδική τη μουσική και στην εκπαιδευτική πράξη.
Καθώς η εκπαίδευση αποτελεί καθοριστικό παράγοντα στην ανάπτυξη του εγκεφάλου, μπορούμε με επιστημονικά στοιχεία να ισχυριστούμε ότι η μουσική μόρφωση οφείλει να βρίσκεται σε κάθε ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Παρουσιάσεις οπτικοατουστικού υλικού στα πλαίσια των διαλέξεων, ηλεκτρονική επικοινωνία με τους διδασκόμενους
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 39 | 1,3 | ✓ | ||
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 78 | 2,6 | ✓ | ||
Εξετάσεις | 3 | 0,1 | ✓ | ||
Σύνολο | 120 | 4 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ζαφρανάς, Ν., Ζαφρανάς, Α., 2015. Εγκέφαλος, φυσιολογία και μουσική. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/1684
ΠΩΣ ΜΑΘΑΙΝΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ: Εγκέφαλος, νους, εμπειρία και μάθηση στο σχολείο, 2012. Συγγραφέας: ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΕΡΕΥΝΩΝ ΗΠΑ, ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligences. Basic Books, New York
Hallam, S. (2006). Music psychology in education. Bedford Way Papers, London
Harris, M. (2009). Music and the young mind: enhancing brain development and engaging learning. Rowman & Littlefield Education, Lanham
Jensen, E. (2001). Arts with the brain in mind. ASCD, Virginia
Levitin, D. J. (2007). This is your brain on music: the science of a human obsession. Dutton, London
Perez, I. & Zattore, R. J. (eds.) (2003). The cognitive neuroscience of music. Oxford University Press, New York
Patel, A. D. (2008). Music, language and the brain. Oxford University Press, New York
Sloboda, J. (2005). Exploring the musical mind: cognition, emotion, ability, function. Oxford University Press, New York
Τελευταία Επικαιροποίηση
07-03-2021