Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΟ κόσμος των μακάμ. Ιστορία-θεωρία-πράξη / The world of makam. History-theory-practice
ΚωδικόςΕΒ2018
ΣχολήΚαλών Τεχνών
ΤμήμαΜουσικών Σπουδών
Κύκλος / Επίπεδο1ος / Προπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΜαρία Αλεξάνδρου
ΚοινόΌχι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600018019

Πρόγραμμα Σπουδών: ΠΠΣ Τμήματος Μουσικών Σπουδών (2017-σήμερα)

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 47
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Μουσικολογία/ΜουσικοπαιδαγωγικήΕπιλογής634
ΣύνθεσηΕπιλογής634

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΟ κόσμος των μακάμ. Ιστορία-θεωρία-πράξη
Ακαδημαϊκό Έτος2020 – 2021
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600183864

Πρόγραμμα Τάξης

ΚτίριοΤμήμα Μουσικών Σπουδών (Θέρμη)
ΌροφοςΙσόγειο
ΑίθουσαΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 10 (319)
ΗμερολόγιοΠαρασκευή 11:00 έως 14:00
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
  • Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την επιτυχή παρακολούθηση του παρόντος μαθήματος, οι φοιτητές θα 1. αναγνωρίσουν μικροδιαστήματα της ανατολικής μουσικής, βασικά μακάμ τουρκικά και αραβικά 2. κατέχουν βασικές ιστορικές και θεωρητικές γνώσεις σχετικά με την τουρκική και αραβική μουσική 3. έχουν εξοικειωθεί με τους ελληνικούς λαϊκούς δρόμους, σε σχέση με τα μακάμ.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Στο παρόν μάθημα παρουσιάζονται τα μακάμια της τουρκικής και αραβικής μουσικής καθώς και ελληνικοί λαϊκοί δρόμοι, μέσα από μια ιστορική σκοπιά και την διάδοσή τους ανά περιοχή (ιστορικά και γεωγραφικά κριτήρια). Το μάθημα σκοπεύει στην επέκταση της μουσικής αντίληψης μέσα απο την τροπική μονοφωνική παράδοση των μακάμ και την πιο σύγχρονη τροπική -με συγχορδιακή συνοδεία- Ελληνική παράδοση των λαϊκών δρόμων. Πιο συγκεκριμένα, το μάθημα περιλαμβάνει στοιχεία αναφορικά με τη δομή, την ανάπτυξη, τις οικογένειες καθώς και την ανάλυση βασικών μακάμ και δρόμων, μέσα από αυτοσχεδιασμούς, κλασσικές συνθέσεις, ηχογραφήσεις και παρτιτούρες. Τα διάφορα μακάμ προσεγγίζονται ιστορικά και θεωρητικά, καθώς και μέσα από ασκήσεις ντικτέ, σολφέζ και μουσικής εκτέλεσης. Κάποιες υπό εξέταση οικογένεις μακάμ είναι οι εξής: ραστ, ουσάκ, χιτζάζ, μπουσελίκ, κιουρντί, σεγκιάχ.
Λέξεις Κλειδιά
Τουρκικά και αραβικά μακάμ, λαϊκοί δρόμοι ελληνικής μουσικής
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Βιντεοδιαλέξεις
  • Ήχος
  • Πολυμεσικό υλικό
  • Διαδραστικές ασκήσεις
  • Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Περιγραφή
Oι παρουσιάσεις μέσα στα μαθήματα, το υλικό προς μελέτη, καθώς και η επικοινωνία με τους φοιτητές και οι εξετάσεις θα γίνουν με τη βοήθεια ΤΠΕ: powerpoint, αρχεία ήχου και εικόνας, e-mail και άλλα.
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις130,4
Καλλιτεχνικό Εργαστήριο260,9
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων30,1
Εκπόνηση μελέτης (project)240,8
Συγγραφή εργασίας / εργασιών401,3
Καλλιτεχνική δημιουργία80,3
Εξετάσεις60,2
Σύνολο1204
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Για την επιτυχή διεκπεραίωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα εξεταστούν με τον εξής τρόπο: 1. Μια πρόοδος κατά την διάρκεια του εξαμήνου, 2. μια γραπτή εργασία με παρουσίαση στην τάξη και παράδοση τελικού κειμένου στο τέλος του εξαμήνου, 3. συμμετοχή σε ομαδικό project, 4. συμμετοχή στις ασκήσεις στην τάξη - μικρές ασκήσεις από μάθημα σε μάθημα.
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Προφορική Εξέταση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Έκθεση / Αναφορά (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Καλλιτεχνική Ερμηνεία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
- Ε. Βούλγαρης & Β.Βανταράκης, Το Αστικό Λαϊκο Τραγούδι στην Ελλάδα του Μεσοπολέμου (Αθήνα: Faggottobooks, 2006). - Χρίστος Τσιαμούλης, Τα μελωδικά μοτίβα της παράδοσης (Αθήνα: Χ. Νάκας - Κ. Παπαγρηγορίου, 2019).
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Μ. Αϋντεμίρ, Το τουρκικό μακάμ, (Αθήνα: fagottobooks, 2012). Α.Ζαχαριάδου, Maqam/ Makam – Mode App (Θεσσαλονίκη: The Music Fabrica, November 2019). Δ. Μυστακίδης, Λαϊκή Κιθάρα, (ψηφιακή έκδοση - ελεύθερη διάθεση, 2010). Μ. Μαυροειδής, Οι μουσικοί τρόποι στην Ανατολική μεσόγειο: Ο βυζαντινός ήχος - Το αραβικό μακάμ - Το τούρκικο μακαμ, (Αθήνα: fagottobooks,1999). Χ. Παγιάτης, Λαϊκοί Δρόμοι (Αθήνα: Fagottobooks, 1992). Χ.Τουμά, Η Μουσική των Αράβων (Αθήνα: fagottobooks, 2007). C. Forster, Musical Mathematics: On the Art and Science of Acoustic Instruments, (San Fransisco: Chronicle Books, 2010). I.H. Ozkan, Turk Musikisi Nazariyati Ve Usulleri: Kudum Velveleleri, (Istanbul: Otuken Nesriyat, 1984).
Τελευταία Επικαιροποίηση
01-04-2022