Πληροφορίες Μαθήματος
ΤίτλοςΣύγχρονα θέματα Ποιμαντικής Διακονίας, Κανονικού Δικαίου και Θείας Λατρείας. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις (Σεμινάριο). / Contemporaty issues in Pastoral Ministry, Canon Law and Worship. Interdisciplinary Approaches (Seminar).
ΚωδικόςΠΜ17
ΣχολήΘεολογική
ΤμήμαΚοινωνικής Θεολογίας και Χριστιανικού Πολιτισμού
Κύκλος / Επίπεδο2ος / Μεταπτυχιακό
Περίοδος ΔιδασκαλίαςΕαρινή
Υπεύθυνος/ηΘεόδωρος Γιάγκου
ΚοινόΝαι
ΚατάστασηΕνεργό
Course ID600015753

Πρόγραμμα Σπουδών: Ορθόδοξη Θεολογία και Χριστιανικός Πολιτισμός

Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
ΚατεύθυνσηΤύπος ΠαρακολούθησηςΕξάμηνοΈτοςECTS
Βιβλικών, Πατερικών, Αγιολογικών και Θρησκειολογικών ΣπουδώνΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν2110
Ιστορίας, Δόγματος, Φιλοσοφίας και ΑρχαιολογίαςΥποχρεωτικό Κατ' Επιλογήν2110
Εφαρμοσμένης ΘεολογίαςΥποχρεωτικό Κατεύθυνσης2110

Πληροφορίες Τάξης
ΤίτλοςΣύγχρονα θέματα Ποιμαντικής Διακονίας, Κανονικού Δικαίου και Θείας Λατρείας. Διεπιστημονικές προσεγγίσεις (Σεμινάριο).
Ακαδημαϊκό Έτος2021 – 2022
Περίοδος ΤάξηςΕαρινή
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ
Ώρες Εβδομαδιαία3
Class ID
600192298
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
Γλώσσα Διδασκαλίας
  • Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Προαπαιτήσεις
Γενικές Προαπαιτήσεις
Οι διαλέξεις και η ανάπτυξη της ειδικής θεματικής του μαθήματος έχουν τις ακόλουθες γενικές προαπαιτήσεις: (α) την καλή επίδοση σε όλο τον κύκλο των υποχρεωτικών μαθημάτων της Λειτουργικής του Προπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας ή, για πτυχιούχους άλλων Σχολών ή Θεολογικών Τμημάτων, την καλή γνώση της ύλης των μαθημάτων αυτών και (β) την καλή γνώση της μεθόδου συγγραφής επιστημονικών εργασιών.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Στο τέλος του εξαμήνου, ο φοιτητής: 1. θα γνωρίζει τις βασικές αρχές διεπιστημονικής εξέταση σύγχρονων θεμάτων που αφορούν την Ποιμαντική Διακονία, το Κανονικό Δίκαιο και τη Λειτουργική. 2. θα είναι σε θέσει να αξιοποιήσει τα κείμενα των αρχαίων κατηχήσεων στη σύγχρονη πράξη. 3. θα κατανοεί τη θεολογία, την ιστορία, το δίκαιο και τη ποιμαντική των μυστηρίων του Βαπτίσματος, του Γάμου, της Ιερωσύνης και της Εξομολόγησης. 4. θα μπορεί να διακρίνει τους μοναχικούς θεσμούς και τη σχέση μονής και ενορίας εντός του εκκλησιαστικού οργανισμού.
Γενικές Ικανότητες
  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
1. Εισαγωγή στο Σεμινάριο. Αρχές της διεπιστημονικής εξέτασης κανονικολειτουργικών-ποιμαντικών θεμάτων (1.5 Ω.Δ.) 2. Η χριστιανική μύηση (9 Ω.Δ.) 2.1. Κατήχηση (3 Ω.Δ.) 2.1.1. Αρχαίες κατηχήσεις (Αμβρόσιος Μεδιολάνων, Κύριλλος Ιεροσολύμων, Ιωάννης Χρυσόστομος, Θεόδωρος Μοψουεστίας, Γρηγόριος Νύσσης) 2.1.2. Σύγχρονη κατήχηση παιδιών και ενηλίκων 2.2. Το μυστήριο του Βαπτίσματος (6 Ω.Δ.) 2.2.1. Θεολογία του μυστηρίου 2.2.2. Ιστορία και λειτουργική εξέλιξη του μυστηρίου 2.2.3. Το Βάπτισμα στην κανονική παράδοση 2.2.4. Ποιμαντική του βαπτίσματος 3. Εξομολόγηση (6 Ω.Δ.) 3.1. Εξομολογητάρια και η ψευδοκανονική παράδοση 3.2. Ευχές της ιεράς εξομολογήσεως 3.3. Θεολογία της πνευματικής πατρότητας 3.4. Σχέσεις Εξομολόγησης, ψυχανάλυσης και ψυχολογικής υποστήριξης 4. Μοναχισμός (6 Ω.Δ.) 4.1. Θεσμοί του μοναχικού βίου - Κτητορικά Τυπικά και Διαθήκες 4.2. Κανονικές συνέπειες της μοναχικής ιδιότητας 4.3. Μονή και ενορία 4.4. Μοναχική λατρεία 5. Γάμος (6 Ω.Δ.) 5.1. Το δίκαιο του γάμου 5.2. Το μυστήριο του γάμου 5.3. Η ποιμαντική του γάμου 5.4. Σύγχρονες προκλήσεις ((α. το κείμενο της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου: «Το μυστήριον του γάμου και τα κωλύματα αυτούς» και β. o δεύτερος γάμος των κληρικών) ) 6. Ιερωσύνη (6 Ω.Δ.) 6.1. Κανονικές προϋποθέσεις χειροτονίας 6.2. Το μυστήριο της ιερωσύνης 6.3. Τάξη χειροτονίας 6.4. Ο Ιερεύς ως ποιμένας της εκκλησίας 7. Ανακεφαλαίωση (1.5 Ω.Δ.) 8. Παρουσίαση εργασιών (3 Ω.Δ.)
Λέξεις Κλειδιά
Κανονικό Δίκαιο, Ποιμαντική, Λειτουργική, Γάμος, Ιερωσύνη, Μοναχισμός, Βάπτισμα, Εξομολόγηση
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
  • Σημειώσεις
  • Διαφάνειες
  • Πολυμεσικό υλικό
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • Χρήση Τ.Π.Ε. στην Αξιολόγηση των Φοιτητών
Οργάνωση Μαθήματος
ΔραστηριότητεςΦόρτος ΕργασίαςECTSΑτομικάΟμαδικάErasmus
Διαλέξεις39
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων125
Εκπαιδευτικές επισκέψεις και παρακολούθηση συνεδρίων / σεμιναρίων / εκδηλώσεων33
Συγγραφή εργασίας / εργασιών50
Εξετάσεις3
Σύνολο250
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Η αξιολόγηση των μεταπτυχιακών φοιτητών και ο τελικός βαθμός υπολογίζεται επί τη βάσει των εξής κριτηρίων: (α) εργασία εξαμήνου (70%), (β) ενεργή συμμετοχή στο μάθημα (20%) και (γ) δημόσια παρουσίαση εργασίας εξαμήνου (10%).
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική)
Τελευταία Επικαιροποίηση
09-12-2019