Τίτλος | ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΜΝΗΜΕΙΑΚΗ ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΑ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ Α'(4ος-14ος αι.) / Christian Monumental topography of Thessaloniki (4th - 14th century) |
Κωδικός | 1069Χ |
Σχολή | Θεολογική |
Τμήμα | Θεολογίας |
Κύκλος / Επίπεδο | 1ος / Προπτυχιακό |
Περίοδος Διδασκαλίας | Εαρινή |
Υπεύθυνος/η | Γλυκερία Χατζούλη |
Κοινό | Ναι |
Κατάσταση | Ενεργό |
Course ID | 60000564 |
Πρόγραμμα Σπουδών: Μερικής
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Επιλογής | Εαρινό | - | 3 |
Πρόγραμμα Σπουδών: Αναμορφωμένο ΠΠΣ Τμήματος Θεολογίας (2023-2024)
Εγγεγραμμένοι φοιτητές: 0
Κατεύθυνση | Τύπος Παρακολούθησης | Εξάμηνο | Έτος | ECTS |
---|---|---|---|---|
ΚΟΡΜΟΣ | Επιλογής | Εαρινό | - | 3 |
Τίτλος | ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΜΝΗΜΕΙΑΚΗ ΤΟΠΟΓΡΑΦΙΑ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ Α'(4ος-14ος αι.) |
Ακαδημαϊκό Έτος | 2020 – 2021 |
Περίοδος Τάξης | Εαρινή |
Διδάσκοντες μέλη ΔΕΠ | |
Ώρες Εβδομαδιαία | 3 |
Class ID | 600200367
|
Τύπος Μαθήματος 2016-2020
- Επιστημονικής Περιοχής
Τύπος Μαθήματος 2011-2015
Εμβάθυνσης / Εμπέδωσης Γνώσεων
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο
Ηλεκτρονική Διάθεση Μαθήματος
- e-Οδηγός Σπουδών https://qa.auth.gr/el/class/1/600200367
Erasmus
Το μάθημα προσφέρεται και σε φοιτητές
προγραμμάτων ανταλλαγής.
Γλώσσα Διδασκαλίας
- Ελληνικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Αγγλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Γαλλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
- Ιταλικά (Διδασκαλία, Εξέταση)
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μετά την ολοκλήρωση των διαλέξεων οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
- διακρίνουν την τοπογραφία της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης.
- περιγράφουν την Εκκλησιαστική Αρχιτεκτονική των μνημείων (4ος-14ος αιώνας)που βοηθά στην χρονολόγησή τους
- αναλύουν το εικονογραφικό πρόγραμμα των παραπάνω μνημείων που βοηθά στην χρονολόγηση του διακόσμου
- εξασκηθούν στην "ανάγνωση" των χαρακτηριστικών των εικόνων
Γενικές Ικανότητες
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
Από τον 4ο αιώνα μ.Χ. ως το 1430, έτος της οριστικής κατάληψης της Θεσσαλονίκης από τους Τούρκους η Θεσσαλονίκη «συμβασιλεύουσα» και δεύτερη πόλη του Βυζαντίου, στήριξε την αυτοκρατορική πολιτική στο ευρωπαϊκό τμήμα του αυτοκρατορίας. Την παλαιολόγεια περίοδο η Θεσσαλονίκη φέρεται αυτοδύναμη στην πνευματική και καλλιτεχνική πορεία της, ενώ υπήρξε πρωτοπόρα στη διανόηση και στη θεολογική σκέψη της εποχής.
Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας η Θεσσαλονίκη συνέχισε να διαδραματίζει έναν ηγετικό ρόλο στα βαλκάνια, στο επίπεδο της πνευματικής και καλλιτεχνικής παραγωγής. Τα μνημεία (Ροτόντα, Άγιος Δημήτριος, Αχειροποίητος, Μονή Λατόμου, Αγία Σοφία, Άγιος Νικόλαος Ορφανός, Υπαπαντή, Νέα Παναγία, Άγιος Αθανάσιος κλπ.) αντιπροσωπεύουν διαχρονικά τον πολιτισμό και την τέχνη της Βυζαντινής και Μεταβυζαντινής περιόδου.
Σκοπός του μαθήματος είναι να αντιληφθούν οι φοιτητές την εξαιρετική ποιότητα και την ποικιλία των καλλιτεχνικών τάσεων που υποδεικνύουν τον μεσαιωνικό μας πολιτισμό. Ωστόσο, οι πιο αψευδείς μάρτυρες της καλλιτεχνικής επίδοσης είναι τα μνημεία της πόλης, τα οποία με τον περίτεχνο ψηφιδωτό και τοιχογραφικό διάκοσμο περιλαμβάνονται στα πιο σημαντικά έργα της παγκόσμιας πολιτιστικής μας κληρονομιάς στον Βαλκανικό χώρο.
Λέξεις Κλειδιά
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ, ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ, ΜΝΗΜΕΙΑ 4ος-14ος αι.
Τύποι Εκπαιδευτικού Υλικού
- Σημειώσεις
- Διαφάνειες
- Πολυμεσικό υλικό
- Βιβλίο
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.
- Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση
- Χρήση Τ.Π.Ε. στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Περιγραφή
Χρήση διαφανειών, εικόνων
Οργάνωση Μαθήματος
Δραστηριότητες | Φόρτος Εργασίας | ECTS | Ατομικά | Ομαδικά | Erasmus |
---|---|---|---|---|---|
Διαλέξεις | 39 | ✓ | ✓ | ✓ | |
Μελέτη και ανάλυση βιβλίων και άρθρων | 34 | ✓ | ✓ | ✓ | |
Εξετάσεις | 2 | ✓ | ✓ | ||
Σύνολο | 75 |
Αξιολόγηση Φοιτητών
Περιγραφή
Οι φοιτητές εξετάζονται προφορικά
Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών
- Προφορική Εξέταση (Συμπερασματική)
Βιβλιογραφία
Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)
Ευτ. Κουρκουτίδου-Νικολαΐδου, Χρ. Μαυροπούλου-Τσιούμη, Χ. Μπακιρτζής, Ψηφιδωτά της Θεσσαλονίκης, (4ος -14ος αι.), Αθήνα 2012.
Επιπρόσθετη βιβλιογραφία για μελέτη
Eft. Kourkoutidou – Nikolaidou, Ch. Mavropoulou-Tsioumi, Ch. Bakirtzis, Mosaics of Thessaloniki, (4th-14th century), Athens 2012.
Τελευταία Επικαιροποίηση
13-10-2020