Comparative Education

Course Information
TitleΣυγκριτική Παιδαγωγική / Comparative Education
CodeΠΕ204
FacultyPhilosophy
SchoolPhilosophy and Education
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAnastasia Kesidou
CommonNo
StatusActive
Course ID600003465

Programme of Study: Paidagōgikī epistīmī 2016

Registered students: 9
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Diethnīs ekpaídeusīCompulsory Course3210
Synechizómenī EkpaídeusīElective Courses belonging to the selected specialization3210

Class Information
Academic Year2017 – 2018
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Class ID
600032681
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
  • Skills Development
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • English (Examination)
General Competences
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Educational Material Types
  • Notes
  • Multimedia
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
Power point, video, Moodle, Ιnternet, e-mail
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures261.0
Fieldwork1004
Reading Assigment753
Written assigments502
Total25110.0
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Oral Exams (Formative, Summative)
  • Report (Formative, Summative)
  • Συμμετοχή/συμβολή στο μάθημα (Formative, Summative)
Bibliography
Additional bibliography for study
Ελληνόγλωσση Καζαμίας, Ανδρέας (1990). «Συγκριτική Παιδαγωγική». Λήμμα στο: Παιδαγωγική-Ψυχολογική Εγκυκλοπαίδεια Λεξικό. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Καζαμίας, Ανδρέας (2003). «Παγκοσμιοποίηση και παιδεία στη Νέα Κοσμόπολη: Ύβρις ή Ευλογία; Προβληματισμοί για την Ελλάδα». Στο: Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 1, 13-42 Καλογιαννάκη, Πέλλα (2011). Συγκριτική Παιδαγωγική: επιστημολογικά και μεθοδολογικά ζητήματα- κύριοι εκπρόσωποι. Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος Ίων Κεσίδου, Αναστασία/ Χειμαριού, Ελένη (2000). «Μέθοδοι και τεχνικές συγκριτικής προσέγγισης αναλυτικών προγραμμάτων και σχολικών εγχειριδίων». Στο: Πρακτικά Ημερίδας με θέμα: «Μεθοδολογικά ζητήματα στην έρευνα των σχολικών βιβλίων», Κέντρο Έρευνας Σχολικών Βιβλίων και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη 27 Μαΐου 2000 Κεσίδου, Αναστασία (2007). «Συγκριτική μέθοδος έρευνας». Στο: Ξωχέλλης, Παναγιώτης (επιμ.). Λεξικό της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη, 625-627 Κεσίδου, Αναστασία (2007). «Συγκριτική Παιδαγωγική». Στο: Ξωχέλλης, Παναγιώτης (επιμ.). Λεξικό της Παιδαγωγικής. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη, 627-630 Κουλαϊδής, Βασίλης/ Παπαδάκης, Νίκος/ Δημόπουλος, Κώστας (2006). «Πρόγραμμα PISA: αποτίμηση και προκλήσεις». Στο: Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 6, 33-57 Ματθαίου, Δημήτρης (1997). Συγκριτική Σπουδή της Εκπαίδευσης: θεωρήσεις και Ζητήματα. Αθήνα Ματθαίου, Δημήτρης (2010). «Συγκριτική εκπαίδευση και εκπαιδευτική πολιτική. Μια προβληματική συμβίωση». Στο: Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, τ. 14, 17-30 Μπουζάκης, Σήφης (επιμ.) (2012). Συγκριτική Παιδαγωγική: μεθοδολογικές, θεωρητικές προσεγγίσεις-διεθνής εκπαίδευση-εκπαίδευση εκπαιδευτικών-ευρωπαϊκή διάσταση στην εκπαίδευση-παγκοσμιοποίηση και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg Οικονομίδης, Β. Δ./ Ελευθεράκης Θ. Γ. (επιμ.) (2011). Εκπαίδευση, δημοκρατία και ανθρώπινα δικαιώματα. Αθήνα: Διάδραση Τερζής, Νίκος (2006). Το γυμνάσιο ως βαθμίδα υποχρεωτικής εκπαίδευσης: κριτική απογραφή και συγκριτική έρευνα. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Τσαούσης, Δημήτριος (2007). Η εκπαιδευτική πολιτική των Διεθνών Οργανισμών. Παγκόσμιες και ευρωπαϊκές διαστάσεις. Αθήνα: Gutenberg Σοφιανοπούλου, Χρύσα (2011). Ανάλυση της εκπαιδευτικής επίδοσης- Μελέτη περίπτωσης: το διεθνές πρόγραμμα για την αξιολόγηση των μαθητών PISA 2006. Αθήνα: Παπαζήσης Συμβούλιο της Ευρώπης (2010). Χάρτης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Παιδεία της Δημοκρατίας και την Εκπαίδευση στα Ανθρώπινα Δικαιώματα. Στασβούργο: Συμβούλιο της Ευρώπης/Τμήμα Εκπαίδευσης Σταμέλος, Γιώργος/ Βασιλόπουλος, Ανδρέας (2004). Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική πολιτική: συγκρότηση θεματολογία, μεθοδολογία υλοποίησης, επιδράσεις στην ελληνική εκπαίδευση και κατάρτιση. Αθήνα: Μεταίχμιο Lenhart, Volker (2006). Παιδαγωγική των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, μτφρ. Εύα Γεμενετζή. Αθήνα: Gutenberg MacBeath, J./ Schratz, M./ Meuret, D./ Jakοbsen, L. (2005). Η αυτοαξιολόγηση στο ευρωπαϊκό σχολείο: πώς άλλαξαν όλα, μτφρ. Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο Sahlberg, Pasi (2013). Φινλανδικά μαθήματα: τί μπορεί να μάθει ο κόσμος από την εκπαιδευτική αλλαγή στη Φινλανδία, μτφρ. Ελένη Κοτσυφού. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο UNESCO (2002). Εκπαίδευση. Ο θησαυρός που κρύβει μέσα της. Έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής για την εκπαίδευση στον 21ο αιώνα υπό την προεδρία του Jacques Delors, μετφρ. Ομάδα εργασίας του ΚΕΕ. Αθήνα: Gutenberg Ξενόγλωσση Bray, M./ Adamson, B./ Mason, M. (eds.) (2007). Comparative Education Research: Approaches and Methods. Hong Kong: The University of Hong Kong Döbert, Hans/ Hörner, Wolfgang/ von Kopp, Botho/ Reuter, Lutz (Hrsg.)(2010). Die Bildungssysteme Europas. Hohengehren: Schneider Verlag Hörner, Wolfgang/ Döbert, Hans/ von Kopp, Botho/ Mitter, Wolfgang (eds.)(2007). The Education Systems of Europe. Dordrecht: Springer Science+Business Media B.V OECD (2010). Pisa 2009 Results. What Students Know and Can Do. Student Performance in Reading, Mathematics and Science, Volume 1. Paris: OECD Postlethwaite, Neville (ed.) (1988). The Encyclopedia of Comparative Education and National Systems of Education. Oxford et al: Pergamon Press Röhrs, Hermann (1995). Die vergleichende und internationale Erziehungswissenschaft: mit einem Nachwort. Weinheim: Deutscher Studien Verlag Pereyra, Miguel/ Kotthoff, Hans-Georg/ Cowen, Robert (eds.) (2011). Pisa under Examination: Changing Knowledge, Changing Tests, and Changing Schools. Rotterdam et al: Sense Publishers UNESCO (2010). EFA Global Monitoring Report 2010 – Reaching the Μarginalized. Paris: UNESCO UNESCO (2011). EFA Global Monitoring Report 2011 – The Ηiding Crisis. Armed Conflict and Education. Paris: UNESCO - Συναφή επιστημονικά περιοδικά: ⎼ Comparative Education ⎼ Comparative Education Review ⎼ Compare ⎼ Current Issues in Comparative Education ⎼ Globalization, Societies and Education ⎼ Harvard Educational Review ⎼ International Journal of Education Research ⎼ International Review of Education ⎼ Research in Comparative and International Education ⎼ Τertium Comparationis ⎼ Journal of Educational Policy ⎼ Journal of Research in International Education ⎼ Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση
Last Update
13-06-2016