Education and Schooling

Course Information
TitleΣΧΟΛΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Ι / Education and Schooling
CodeΣΧΠΙ400
FacultyPhilosophy
SchoolPhilosophy and Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorKonstantinos Bikos
CommonYes
StatusActive
Course ID280009328

Programme of Study: UPS School of Philosophy and Education (2011-today)

Registered students: 284
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreCompulsory CourseWinter/Spring-5

Class Information
Academic Year2016 – 2017
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600056755
Type of the Course
  • Background
  • General Knowledge
Course Category
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • English (Examination)
  • French (Examination)
  • German (Examination)
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Keywords
human interaction, communication, social role, identity, expectations, prejudice, non verbal behavior
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Written assigments251
Exams612.4
Total1255
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Formative)
  • Written Assignment (Formative)
  • Performance / Staging (Formative)
  • Written Exam with Problem Solving (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1η εναλλακτική Κ. Μπίκος (2014): Κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζυγός, ISBN 978-960-8065-83-3 2η εναλλακτική Χ. Κωνσταντίνου (2001): Η πρακτική του εκπαιδευτικού στην παιδαγωγική επικοινωνία. Αθήνα: Gutenberg, ISBN 960-01-0885-4
Additional bibliography for study
Αυγητίδου, Σ. (1997): Οι Κοινωνικές σχέσεις και η παιδική φιλία στην προσχολική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Βρεττός, Ι. (1994): Μη Λεκτική Συμπεριφορά και Επικοινωνία μέσα στη Σχολική Τάξη. Θεσσαλονίκη: Art of Text Vygotsky, L. (1997): Νους στην Κοινωνία. (Μετάφρ. Α. Μπίμπου- Σ. Βοσνιάδου). Αθήνα: Gutenberg. Γερμανός, Δ. (2002): Οι τοίχοι της γνώσης. Σχολικός χώρος και εκπαί¬δευση. Αθήνα: Gutenberg Γεωργογιάννης, Π. (1996): Θεωρίες της Κοινωνικής Ψυχολογίας. Τό¬μος II, Αθήνα: Gutenberg Γεωργογιάννης, Π. (1997): Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg Γκότοβος, Α. (1988): Απόκλιση και Παρέμβαση στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Σύγχρονη Εκπαίδευση Κάτσικας, Χ. & Πολίτου, Ε. (1999): Εκτός “Τάξης” το “Διαφορε¬τικό”; Τσιγγάνοι, Μειονοτικοί, Παλιννοστούντες και Αλλοδαποί στην Ελληνική Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg Καψάλης, Α. (1995): Παιδαγωγική Ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη Κοντάκος, Α. & Πολεμικός, Ν. (2000): Η μη Λεκτική Επικοινωνία στο Νηπιαγωγείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Κυρίδης, Α. (1999): Η Πειθαρχία στο σχολείο. Θεωρία και Έρευνα. Αθήνα : Gutenberg Ματσαγγούρας, Η. (2000): Η Σχολική Τάξη: Χώρος-Ομάδα-Πειθαρ¬χία-Μέθοδος. Αθήνα Μπακιρτζής, Κ. (2002): Επικοινωνία και Αγωγή. Αθήνα: Gutenberg Νόβα-Καλτσούνη, Χ. (1996): Κοινωνικοποίηση. Η γένεση του κοινω¬νικού υποκειμένου. Αθήνα: Gutenberg Douglas, T. (1997): Η Επιβίωση στις Ομάδες. (Μετφ. Γ. Αραμπατζής) Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Συγκολλίτου, Ε. (1997): Περιβαλλοντική Ψυχολογία. Αθήνα: Ελλη¬νικά Γράμματα Fontana, D. (1996b): Ο Εκπαιδευτικός στην Τάξη. (Μετάφρ. Μ. Λιώμη). Αθήνα: Σαββάλας Blumer, H. (1986): Symbolic Interactionism. Perspective and Method. Berkeley: University of California Press Bronfenbrenner, U. (1996): The Ecology of Human Development. Ex¬periments by Nature and Design. Cambridge: Harvard University Press Darley, J. & Oleson, K. (1993): Introduction to research on interpersonal expectations. In: P. Blanck (Ed.), Interpersonal expectations. N. York: Cambridge University Press, pp. 45 - 63 Duck, S. (1993): Human Relationships (2nd Edn). London: Sage Freiberg, J. (1999) (Ed.): School Climate. London: Falmer Press Hargie, O. (Ed.) (1997): The Handbook of Communication Skills. London: Routledge and Kegan Paul Tardy, C. & Dindia, K. (1997): Self-disclosure. In: O. Hargie (Ed.), The Handbook of Communication Skills. London: Routledge, pp. 213-235
Last Update
23-10-2015