Psychology of Education

Course Information
TitleΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ / Psychology of Education
CodeΕΨ900
FacultyPhilosophy
SchoolPhilosophy and Education
Cycle / Level1st / Undergraduate, 2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorMaria Doikou
CommonYes
StatusActive
Course ID280008639

Programme of Study: UPS School of Philosophy and Education (2011-today)

Registered students: 246
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreCompulsory CourseWinter/Spring-5

Class Information
Academic Year2016 – 2017
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600056756
Type of the Course
  • Background
Course Category
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
The students are expected to: - acquire knowledge concerning the development of the processes and the abilities which are involved in learning - acquire knowledge concerning the learning theories and the development of motivation - acquire knowledge concerning intrinsic and extrinsic factors that influence learning - be able to understand and reflect on the interaction of the above mentioned factors - become familiar with methods that the educator may apply in order to enhance learning both in the cognitive and in the behavioural domain
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Adapt to new situations
  • Work autonomously
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
1. Introduction: definition of educational psychology- educational psychology, school psychology and developmental psychology - educational psychology and educational practice 2. Heredity and of environmental factors to cognitive and social development 3. IntelligenceQ definition, factors that influence intellectual ability and development 4. Assessment of intellectual ability- Intelligence and learning 5. Emotional intelligenceQ definition- components of emtional intelligence- emotional intelligence and learning - the development of emotional intelligence in the school context 6. Learning theoriesQ Classical conditioning -implications in the educational practice 7. Learning by trial and error. Operant conditioning -implications in the educational practice 8. Insightful learning- implications in the educational practice 9. Social learning theory-factors that influence learning. The role of cognitive processe in learning 10. Critical approach to learning theories 11. Information processing approach. Memory- factora that influence memory 12. Motivation: definition -theoretical approaches. Motivation for learning 13. Attribution theory- internal/external attributions. The role of the family and the school to the development of motivation
Keywords
heredity, environment, intelligence, learning, memory, motivation
Educational Material Types
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures502
Reading Assigment251
Exams502
Total1255
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Multiple Choice Questions (Summative)
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
- Slavin, R. (2007). Εκπαιδευτική ψυχολογία: θεωρία και πράξη. Αθήνα: Μεταίχμιο - Καψάλης Α. (2006). Παιδαγωγική Ψυχολογία, Δ΄έκδοση. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Κυριακίδη.
Additional bibliography for study
Βορριά, Γ., Κιοσέογλου, Γ., Ντούμα, Μ., Λιμναίου, Ν., Ιωσηφίδου, Β., Γιώτα, Κ. & Σκεπετάρη, Σ. (2007). Η γλωσσική ανάπτυξη σε παιδιά προσχολικής ηλικίας: Ερευνητικά δεδομένα από τη χρήση ψυχομετρικών εργαλείων, Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 43, 68-90. Βοσνιάδου, Σ. (2003). Εισαγωγή στην ψυχολογία. Βιολογικές αναπτυξιακές και συμπεριφοριστικές προσεγγίσεις – Γνωστική ψυχολογία. Τόμος Α΄. Αθήνα: Gutenberg. Cole, M. & Cole, R. S (2002). Η ανάπτυξη των παιδιών: Γνωστική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη κατά τη νηπιακή και μέση παιδική ηλικία/ μετ. Σόλμαν, Μ., Τόμος Β΄. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γιώργος Δάρδανος. Δανασσής-Αφεντάκης, Α. (1991). Μάθηση και ανάπτυξη. Παιδαγωγική ψυχολογία. Αθήνα: Εκδ. Γρηγόρης. Dunn, J. (1999). Οι στενές προσωπικές σχέσεις των μικρών παιδιών/ μετ. Παπαηλιού, Χ. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γιώργος Δάρδανος. Ζγαντζούρη, Κ. & Πούρκος, Μ (2004). Ο ρόλος της εκπαίδευσης στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, στο Πούρκος, Μ. Α. (Επιμ.). Ατομικές διαφορές μαθητών και εναλλακτικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις, σσ. 259-273. Αθήνα: Gutenberg. Goleman, D. (1997). H συναισθηματική νοημοσύνη: Γιατί το «EQ» είναι πιο σημαντικό από το «IQ»/ μετ. Παπασταύρου, Α. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Gottman, J. (2000). Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών: ένας πρακτικός οδηγός για γονείς. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Hayes, N. (1993). Εισαγωγή στις γνωστικές λειτουργίες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Hayes, N. (1998). Εισαγωγή στη ψυχολογία. Τόμοι Α΄, Β΄. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Herbert, M. (1991). Clinical Child Psychology. Social learning development and Behaviour. Chichester: John Wiley and Sons. Καλαντζή-Αζίζι, Α. (1996). Εφαρμοσμένη κλινική ψυχολογία στο χώρο του σχολείου: παρεμβάσεις βασισμένες στη θεωρ’ια της μάθησης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Καραμπάτσος, Α. Β. (2000). Παράγοντες και εκτιμήσεις σχολικής ετοιμότητας (Μια ψυχοπαιδαγωγική προσέγγιση). Αθήνα: Ατραπός. Καψάλης Α.(2006). Παιδαγωγική Ψυχολογία, Δ΄έκδοση. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Κυριακίδη. Κολιάδης, Ε. (1996). Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτική πράξη, Τόμοι Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄. Αθήνα: Αυτοέκδοση. Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (1995). Ψυχολογία κινήτρων. Θεσσαλονίκη: Ελληνικά Γράμματα. Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2005). Μεταγνωστικές διεργασίες και αυτο-ρύθμιση. Θεσσαλονίκη: Ελληνικά Γράμματα. Μαραγκουδάκη Γ. (1977). Η μάθηση: Ψυχολογική θεώρηση. Αθήνα: Ηράκλειτος. Molnar, A. & B. Lindquist (1998). Προβλήματα Συμπεριφοράς στο Σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Molnar, A. & B. Lindquist (1998). Προβλήματα Συμπεριφοράς στο Σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Μπαμπλέκου, Ζ. (2003). Η ανάπτυξη της μνήμης: Γνωστική διαδρομή στην παιδική ηλικία. Αθήνα: Τυπωθήτω – Γιώργος Δάρδανος. Πλατσίδου, Μ. (2005). Ατομικές διαφορές εφήβων σε σχέση με την αντιλαμβανόμενη συναισθηματική νοημοσύνη τους, Επιστημονική Επετηρίδα της Ψυχολογικής Εταιρείας Βορείου Ελλάδος, 3, 249-269. Πόρποδας, Κ. Δ. (2003). Η μάθηση και οι δυσκολίες της (Γνωστική προσέγγιση). Πάτρα: Αυτοέκδοση. Salkind, N. J. (1999). Θεωρίες της ανθρώπινης ανάπτυξης. Αθήνα: Πατάκης. Siegler, R. (2002). Πώς σκέφτονται τα παιδιά/ μετ. Κουλεντιανού, Ζ. Αθήνα: Gutenberg. Slavin, E. R. (2006). Εκπαιδευτική Ψυχολογία: Θεωρία και πράξη/ μετ. Εκκεκάκη, Ε. Αθήνα: Μεταίχμιο. Συγκολλίτου, Ε. (1998). Εαυτός, κίνητρα και επίδοση στο σχολείο, στο Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (Επίμ.). Τα κίνητρα στην εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Ελληνικά Γράμματα. Τριλίβα, Σ. (2004). Η εκπαίδευση για την ανάπτυξη δεξιοτήτων προς μια καλύτερη ζωή, στο Πούρκος, Μ. Α. (Επιμ.). Ατομικές διαφορές μαθητών και εναλλακτικές ψυχοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις, σσ. 303-324. Αθήνα: Gutenberg. Fontana, D. (1981) Psychology for teachers. Basingstoke : Macmillan Education. Fontana, D. (1996). Ο εκπαιδευτικός στην τάξη. Εκδόσεις Σαββάλας. Woolfolk, A. E. (1998). Readings in educational psychology. Boston: Allyn and Baco
Last Update
30-05-2016