Learning Outcomes
To understand the importance and role of population in development processes. To familiarise with key concepts, theories, methods and applications of Population Geography. To deepen into specific issues through theoretical, empirical and methodological grounding. To highlight the interdisciplinar character of Population Geography.
Course Content (Syllabus)
Population Geography and the Social Sciences.
Data sources, measurement and estimation.
Demographic characteristics and population composition.
Demographic phenomena: fertility and mortality.
Population change.
Geographic distribution.
Internal migration and urbanisation.
Theories of international migration.
Population theories and models.
Global population: trends and prospects.
Case studies from the Greek and international experience.
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Τσίμπος, Κ., Βεροπούλου, Γ., Μπαγκαβός, Χ., Τραγάκη, Α., Ψημένος, Ι., (2009), «Εισαγωγή στην Πληθυσμιακή Γεωγραφία», Εκδόσεις Σταμούλη (ISBN: 9789603517825).
2. Ιστοσελίδα του μαθήματος στο E-learning
3. Επιπλέον κείμενα, σημειώσεις και υλικό αναφορικά με συγκεκριμένα θέματα διανέμονται στη διάρκεια του εξαμήνου
Additional bibliography for study
Ταπεινός, Γ. Φ. (1993), «Στοιχεία Δημογραφίας: ανάλυση, κοινωνικο-οικονομικοί παράγοντες και ιστορία των πληθυσμών», Εκδόσεις Παπαζήση.
Κοτζαμάνης, Β. & Παππάς, Β. (2001) «Οι χωρικές διαστάσεις των δημογραφικών φαινομένων», Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Newbold, B. N. (2009) “Population Geography: tools and issues”, Rowman & Littlefield Publishers.
Μαλούτας, Θ. (2002) «Κοινωνικός και Οικονομικός Άτλας της Ελλάδας. Τόμος 1ος: Οι Πόλεις», ΕΚΚΕ & Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Gould W.T.S. & A.M. Findley (eds) (1994), “Population Migration and the Changing World Order”, John Wiley & Sons Inc., New York.
Hornby W. & M. Jones (1993), “An Introduction to Population Geography”, second edition, Cambridge University Press, New York.
Τζιαφέτας Γ. (1990), «Πληθυσμιακή Ανάλυση», ΕΛΚΕΠΑ, Αθήνα.
Peters, Gary L.Larkin, Robert P (2005) Population geography: problems, concepts, and prospects