Learning Outcomes
At the end of the semester students will be able :
- to master the fundamentals on the young children's physical education, phsychomotricity and rhythmic education work plan
- to create (goals, content e.c.t.) appropriate movement activities programs for the early childhood education
- to organize a safe exercise environment and suitable material for the movement
- to apply appropriate for every case teaching methods
- to organize interdisciplinary and intercultural activities through movement
Course Content (Syllabus)
Theoretical part: Models of early childhood movement education (developmental physical education, psychomotor education, kinetic education e.c.t.), basic kinetic skills, goals in movement education, specific points at every educational model, conditions and applying possibilities. Importance of the connection between the rhythm and the movement and use of the known music and movement methods. Teaching styles and children approaching methods, as well as rating of the kinetic activities kind (simple ones, composite, complex e.c.t.) under specific criteria, are important theoretical parts in this course. Creating inter-thematic and intercultural activities through body movement are emphasizing parts too. Presentations of researching findings and evaluating examples of the teaching process in the kindergarten and the first grades school are given also
Keywords
physical education, eurhythmics, psychomotricity, early childhood, teaching methods
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Παυλίδου Εύα (2012) «Κινητική και Ρυθμική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση: από τη Θεωρία
στην Πράξη», εκδ. Ζυγός, Θεσσαλονίκη
2. Zimmer Renate (2007) «Εγχειρίδιο Ψυχοκινητικής Αγωγής: Θεωρία και Πράξη της Ψυχοκινητικής
Παρέμβασης», εκδ. Αθλότυπο, Αθήνα
Additional bibliography for study
Karin Martin & Ulla Ellermann, (2001) «Πολύπλευρη Ρυθμική Αγωγή: Μουσικοκινητική Προσέγγιση
Κινητικών Ικανοτήτων», μετάφραση Ε. Φλεμετάκη, επιμέλεια Κ. Μουρατίδου, Εκδόσεις Salto,
Θεσσσαλονίκη,
Ρήγα Βασιλική, (2001) «Η Σωματική Έκφραση: στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο», Εκδ
Τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός, Αθήνα
Ιζαμπέλ Μπελισά & Νικόλ Ιμπερτί, (2004) «Ο Χορός στο Νηπιαγωγείο» Εκδ Άγκυρα: Παιδαγωγικά
Τσαπακίδου Αγγελική, (1997) «Κινητικές Δεξιότητες: Προγράμματα Ανάπτυξης Κινητικών Δεξιοτήτων σε
Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας» Εκδ. University Studio Press, Θεσσαλονίκη
Ζαχοπούλου Ευρυδίκη, (2007) «Η Φυσική Αγωγή στην Αρχή του 21ου Αιώνα: Σκοποί-Στόχοι-Επιδιώξεις
στην Προσχολική Ηλικία» συνεργάστηκε Τρεύλας Ε., Εκδόσεις Χριστοδουλίδη, Θεσσαλονίκη
David L. Gallahue, (2002) «Αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή για τα Σημερινά Παιδιά» Μεταφρ.-Επιμ.
Ευαγγελινού Χ.- Παππά Α., Εκδ. University Studio Press, Θεσσαλονίκη
Renate Zimmer, (2007) «Εγχειρίδιο Κινητικής Αγωγής: από τη Θεωρία στην Πράξη» επιστ επιμ Α.
Καμπάς, Εκδόσεις Αθλότυπο, Αθήνα
Πολυμενοπούλου Κ., Καραδήμου Κ., Πολλάτου Ε., «Ρυθμικές Ασκήσεις στη Φυσική Αγωγή», (2008),
Εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα
Διγγελίδης Νικόλαος (2007), «Το φάσμα των μεθόδων διδασκαλίας στη Φυσική Αγωγή: από τη θεωρία
στην πράξη» εκδ. Χριστοδουλίδη, Θεσσαλονίκη
Stinson Sue (1988) “Dance for young children: finding the magic in movement”, North Marion (1990)
“Movement & Dance Education: a Guide for the Primary & Middle School Teacher” Northcote House,