HISTORY OF THE THEATRE IV

Course Information
TitleΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ IV / HISTORY OF THE THEATRE IV
CodeΣΤ0104
FacultyFine Arts
SchoolDrama
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAntonios Glytzouris
CommonYes
StatusActive
Course ID120000534

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2019-sīmera)

Registered students: 0
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS

Programme of Study: PPS Tmīmatos THeátrou (2015-2018)

Registered students: 59
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
KORMOSCompulsory Course424.5

Class Information
Academic Year2016 – 2017
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600069586
Type of the Course
  • Background
  • General Knowledge
Course Category
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Familiarization of students with the European modernist theatre and drama and the major avant-garde movements from the mid-1880s up to 1940s.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Generate new research ideas
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
This lecture offers to the student an introduction to the concept and the development of Modernism and the ‘historical Avant-Garde’ in European theatre from early 1880s up to late 1930s: the traditions of Realism, Symbolism, Expressionism and Surrealism as well as other influential movements (from Futurism and Dada in the early 20th century up to the Epic Theatre).
Keywords
Modernism, Avant-Garde, Realism, Symbolism, Expressionism, Surrealism, Futurism, Dada, Epic Theatre
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
Description
power-point
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures391.6
Reading Assigment55.52.2
Exams271.1
Total121.54.9
Student Assessment
Description
1. expressive speech (10%) 2. understanding and formulating concepts (40%) 3. criticizing and analyzing (30%) 4. synthesis capacity (20%)
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Ενδεικτική Βιβλιογραφία Ι. ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΕΡΓΑ 1. Τζωρτζ Μπ. Σω, Ο άνθρωπος και τα όπλα [1894], μετ. Ζέτ. Μπέλλου, Δωδώνη, Αθήνα, χ.χ. 2. Χένρικ Ίψεν, Αγριόπαπια [1884], μετ. Βάς. Δασκαλάκη, Δωδώνη, Αθήνα, 1993. 3. Μωρ. Μάτερλινκ, Η πριγκίπισσα Μαλένα [1889], μετ. Ξ. Γεωργοπούλου, Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, Αθήνα, 1998 4. Φ. Γκ. Λόρκα, Ο ματωμένος γάμος [1933] Θέατρο και Ποίηση, μετ. N. Γκάτσος, Ίκαρος, Aθήνα, 1990. 5. Όσκαρ Ουάιλντ, Σαλώμη [1896], μετ. Ν. Ποριώτη, Δωδώνη, Αθήνα, 2003. 6. Λ. Πιραντέλλο, Έξι πρόσωπα ζητούν συγγραφέα [1921], μετ. Aλ. Σολομού, Δωδώνη, Aθήνα, 1986 7. Bλ. Mαγιακόφσκι, Mυστήριο Mπούφο [1918], Θεατρικά, μετ. Ά. Aλεξάνδρου, Aθήνα, Γκοβόστης, χ.χ. 8. Aλφρέ Zαρρύ, O Ουμπού βασιλιάς [1896], μετ. Γ. Mαυροΐδης, Aθήνα, Ίκαρος, 1975 9. Φρ. Βέντεκιντ, Το ξύπνημα της άνοιξης [1891], μετ. Γ. Δεπάστας, Νεφέλη, Αθήνα, 2008 10. Ά. Στρίντμπεργκ, H σονάτα των φαντασμάτων [1907], μετ. Αλ. Σολομός, Δωδώνη, Αθήνα, 1986 11. Γιουτζίν O’ Nηλ, O μαλλιαρός πίθηκος [1921], μετ. Eύα Γεωργουσοπούλου, Kέδρος, Aθήνα, 2001 12. Mπέρτολτ Mπρεχτ, O Άντρας είναι άντρας [1926], μετ. Ά. Kολτσιδοπούλου, Aθήνα, Πλανήτης, 1971 13. Ζαν Κοκτώ, H δαιμόνια μηχανή [1934], μετ. Γ. Θηβαίου, Aθήνα, Δωδώνη [1972]. 14. Pοζέ Bιτράκ, Bικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία [1928], μετ. Π. Mάτεσης, Δωδώνη, Aθήνα, χ.χ. ΙΙ. ΜΕΛΕΤΕΣ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ 1. Bablet Denis, Ιστορία σύγχρονης σκηνοθεσίας. 1ος τόμος: 1887-1914, μετ. Δ. Κωνσταντινίδης, Θεσσαλονίκη: University Studio Press 2008 2. Dusigne Jean-François, Από το Θέατρο Τέχνης, στην τέχνη του θεάτρου: ανθολογία θεμελιακών κειμένων του 20ού αιώνα, μετ. & επιμ. Μάγια Λυμπεροπούλου, Πάτρα: εκδ. ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας / Λόγος Θεατρικής Πράξης 2002 3. Fischer-­‐Lichte Erika, Ιστορία ευρωπαϊκού δράματος και θεάτρου, τ. 2: Από τον Ρομαντισμό μέχρι σήμερα, μετ. Γιώργος Σαγκριώτης, Αθήνα: Πλέθρον 2012. 4. Hartnoll Phyllis – Peter Found (επιμ.), Λεξικό του Θεάτρου, μετ. Νίκος Χατζόπουλος, Αθήνα: Νεφέλη 2000. 5. Jomaron Jacqueline, Ιστορία σύγχρονης σκηνοθεσίας. 2ος τόμος: 1914-1940, μετ. Δ. Κωνσταντινίδης, Θεσσαλονίκη: University Studio Press 2009. 6. Pavis Patrice, Λεξικό του θεάτρου, μτφ. Αγνή Στρουμπούλη, Αθήνα: Gutenberg 2006 7. Μάτεσης Παύλος (επιμ.), Αρχιτέκτονες του σύγχρονου θεάτρου, μετ. Λ. Μαντζοπούλου, Αθήνα: Δωδώνη χ.χ. 8. Μποζίζιο Πάολο, Ιστορία του Θεάτρου, μετ. Ελίνα Νταράκλιτσα, τ. Α΄-Β΄, Αθήνα: Αιγόκερως 2006. 9. Χάρτνολ Φύλλις, Ιστορία του Θεάτρου, μετ. Ρούλα Πατεράκη, Αθήνα: Υποδομή 1980.
Additional bibliography for study
α. Γενικές Ιστορίες Θεάτρου 1. Brockett Oscar G. και Franklin J. Hildy, History of the Theatre, 10η έκδ., Boston: Pearson 2008 (1η έκδ. 1968) 2. Fischer-Lichte Erika, Geschichte des Dramas : Epochen der Identität auf dem Theater von der Antike bis zur Gegenwart, 2η έκδ, Tübingen: Francke 1999. (1η 1990) 3. Russell Brown John (επιμ.), The Oxford Illustrated History of the Theatre, Oxford & NY: Oxford University Press, 1997 4. Wickham Glynne, Α History of the Theatre, London: Phaidon, 1992 5. Zarrilli Philip B. - Bruce McConachie - Gary Jay Williams - Carol Sorgenfrei, Theatre Histories: An Introduction, ΝΥ & London: Routledge, 2006 β. Εγκυκλοπαίδιες – Λεξικά 1. Banham Martin (επιμ.), The Cambridge Guide to the Theatre, Cambridge University Press 1995 (1η έκδ. 1987) 2. Bordman Gerarld (επιμ.), The Oxford Companion to American Theatre, Oxford: Oxford University Press 1984 3. Brauneck M. – G. Scheilin (επιμ.), Theaterlexikon, Begriffe und Epochen, Bühnen und Ensembles, Hamburg: Rowolt 1986 4. Cody Gabrielle H.– Evert Sprinchron (επιμ.), The Columbia Encyclopedia of Modern Drama, 2 τ., New York: Columbia University Press 2007 5. Corvin Michel (επιμ.), Dictionnaire encyclopédique du théâtre, Paris: Bordas 1991 6. Enciclopedia dello Spetacollo, 9 τ., Roma: Le Maschere 1954-1968 7. Gassner J.– E. Quinn (επιμ.), The Readers Encyclopedia of World Drama, London: Methuen 1975. 8. Hartnoll Phyllis – Peter Found (επιμ.), The Concise Oxford Companion to the Theatre, Oxford: Oxford University Press 1992 9. Hawkins-Dady M. (επιμ.), International Dictionary of Theatre, 3 τ., (I. Plays. II. Playwrights, III. Actors, Directors & Designers), Chicago & London: St. James Press 1992 10. Pavis Patrice, Dictionnaire du théâtre, Paris: Dunoc 1996 11. Rubin Don (επιμ.), The Wοrld Encyclopedia of Contemporary Theatre, 3 τ. (I. Europe, II. Americas, III. Africa), London & NY: Routledge 1994 12. Wilmerth Don B. – Tice L. Miller (επιμ.), The Cambridge Guide to American Theatre, Cambridge: Cambridge University Press 1996 γ. Ανθολογίες θεωρητικών κειμένων της περιόδου 1. Bentley Eric, The Theory of the Modern Stage : An Introduction to Modern Theatre and Drama, Reprinted with revisions, Harmondsworth: Penguin 1976 2. Cardullo Bert και Robert Knopf (επιμ.), Theater of the Avant-garde, 1890-1950 : A Critical Anthology, New Haven, CT: Yale University Press 2001. 3. Chinoy Helen Krich και Toby Cole, Directors on Directing: A Source Book of the Modern Theater, 2. rev., Indianapolis: Bobbs-Merrill 1976. 4. Drain Richard (επιμ.), Twentieth-Century Theatre : A Sourcebook, London: Routledge 1995. δ. Γενικές μελέτες για την περίοδο 1. Berghaus Günter, Theatre, Performance and the Historical Avant-Garde, New York: Palgrave / Macmillan 2005 2. Braun Edward, The Director and the Stage: From Naturalism to Grotowski, London: Methuen 1982 3. Goldberg Rose Lee, Perfomance Art: From Futurism to the Present, London: Thames & Hudson 1990 4. Innes Christopher, Avant-Garde Theatre 1892-1992, London: Routledge 1993 5. Styan J. L., Modern Drama in Theory and Practice; vol. 1. Realism and Naturalism; vol. 2: Symbolism, Surrealism and the Absurd; vol. 3: Expressionism and Epic Theatre, Cambridge: Cambridge University Press 1991 6. Szondi Peter, Theorie des modernen Dramas, Frankfurt a.M.: Suhrkamp 1956
Last Update
14-03-2017