Oi TPE ōs gnōstikó ergaleío

Course Information
TitleΟι ΤΠΕ ως γνωστικό εργαλείο / Oi TPE ōs gnōstikó ergaleío
CodeΠΕ504
FacultyPhilosophy
SchoolPhilosophy and Education
Cycle / Level2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorKonstantinos Bikos
CommonNo
StatusActive
Course ID600003494

Programme of Study: Paidagōgikī epistīmī 2016

Registered students: 8
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Paidagōgikī tou ScholeíouCompulsory Course3210
Synechizómenī EkpaídeusīElective Courses belonging to the selected specialization3210

Class Information
Academic Year2017 – 2018
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Class ID
600098968
Course Type 2016-2020
  • Scientific Area
  • Skills Development
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • English (Examination)
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Design and manage projects
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Educational Material Types
  • Notes
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Laboratory Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
Power point, video, Moodle, Ιnternet,e-mail
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures261.0
Fieldwork753
Reading Assigment1004
Written assigments502
Total25110.0
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
  • Labortatory Assignment (Formative, Summative)
  • Συμμετοχή/συμβολή στο μάθημα (Formative, Summative)
Bibliography
Additional bibliography for study
Ελληνόγλωσση Βλαχάβας, Ι, Κεφάλας, Π., Βασιλειάδης, Ν., Κόκκορας, Φ. & Σακελλαρίου, Η. (2006): Τεχνητή Νοημοσύνη. Αθήνα: Εκδόσεις Μ. Γκιούρδας Βοσνιάδου, Σ. (2006): Παιδιά, Σχολεία και Υπολογιστές. Προοπτικές, Προβλήματα και Προτάσεις για την αποτελεσματικότερη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg Δημητρακοπούλου, Α. & Αργύρης, Μ. (2004): Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αθήνα: Press Line Δημητριάδης, Σ., Καραγιαννίδης, Χ.,Πομπόρτσης, Α., Τσιάτσος, Θ. (2008): Ευέλικτη μάθηση με χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2008): Νέες δεξιότητες για νέες θέσεις εργασίας Πρόβλεψη και κάλυψη των αναγκών της αγοράς εργασίας και των αναγκών σε δεξιότητες. Ανακοίνωση της Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το Συμβούλιο, την Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή και την Επιτροπή των Περιφερειών, COM(2008) 868 τελικό της 16.12.2008 Ζαράνης, Ν. & Οικονομίδης, Β. (2009): Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αθήνα: Γρηγόρης Ζγούβα, Α. (2004): Η εφαρμογή του e-learning στην κατάρτιση των εργαζομένων: δυνατότητες και πρακτικές. Μεταπτυχιακή διατριβή. Θεσσαλονίκη: Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Καρακύριος, Χ. & Κέκκερης, Γ. (2009): Αξιολόγηση του online μαθήματος «Εκπαιδευτικό Λογισμικό». Στο: Πολίτης, Π. (Επιμ), «Ένταξη και χρήση των ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία», ανακτήθηκε από http://www.etpe.gr/ extras/view_proceedings.php?conf_id=24 Καράμηνας Ι. (2006): Διδασκαλία και μάθηση με την αξιοποίηση του διαδικτύου. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Ατραπός Κόμης, Β. & Μικρόπουλος, Α. (2001): Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κόμης, Β. (2004): Εισαγωγή στις Εφαρμογές των ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών Κυνηγός, Χ. & Δημαράκη, Ε. (2002): Νοητικά εργαλεία και πληροφοριακά μέσα: Παιδαγωγική αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας για τη μετεξέλιξη της εκπαιδευτικής πρακτικής. Αθήνα: Καστανιώτης Μακράκης, Β. (2000b): Υπερμέσα στην εκπαίδευση. Μια κοινωνικο – εποικοδομιστική προσέγγιση. Αθήνα: Μεταίχμιο Μικρόπουλος, Τ., (2006): Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Μικρόπουλος, Α. & Μπέλλου, Ι. (2010): Σενάρια διδασκαλίας με υπολογιστή. Αθήνα: Κλειδάριθμος Μπίκος, Κ. (2003): Ψυχολογικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη εποπτικών μέσων διδασκαλίας. Στο: Μ. Τσιτουρίδου (Επιμ.): Οι Φυσικές Επιστήμες και οι Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση Παιδιών Προσχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Τζιόλα, σσ. 231 – 240 Μπίκος, Κ. (2012): Ζητήματα Παιδαγωγικής που θέτουν οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Θεσσαλονίκη: Ζυγός Σολομωνίδου, Χ. (2007): Σύγχρονη εκπαιδευτική τεχνολογία. Υπολογιστές και μάθηση στην Κοινωνία της Γνώσης. Αθήνα: Μεταίχμιο (Από μετάφραση) Newby, T., Stepich, D., Lehman, J. & Russell, J. (2009): Εκπαιδευτική Τεχνολογία για Διδασκαλία και Μάθηση. Επιμέλεια Ε. Ντρενογιάννη. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο Roblyer, M. (2008): Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Διδασκαλία. Επιμ. Μ. Μουντρίδου. Αθήνα: Ίων Trollip, S. & S.M. Alessi (2005): Πολυμέσα και Εκπαίδευση, μέθοδοι και ανάπτυξη. Μετ. Χρυσούλα Κουτρούμπα. Αθήνα: Γκιούρδας Ξενόγλωσση Agyei, D. & Voogt, J. M. (2010):Exploring the potential of the will, skill, tool model in Ghana: Predicting prospective and practicing teachers’ use of technology. Computers & Education , Vol. 56, pp 91-100 Aldrich, C. (2005): Learning by doing: a comprehensive guide to simulations, computer, games and pedagogy in e-learning and other educational experiences. San Francisco: Willey & Sons Inc. Amhag, L. & Jakobsson, A. (2009): Collaborative learning as a collective competence when students use the potential of meaning in asynchronous dialogues. Computers and education, Vol. 52, pp 656-667 Beethan, E. & Sharpe R. (2007): Rethinking pedagogy for a digital age. Designing and delivering e-learning. New York: Routledge Bikos, K. (2010): Information and Communication Technologies (ICT) in the Greek Educational Setting. In: Balkan Society for Pedagogy and Education, ICT in the Education of the Balkan Countries, Varna: BASOPED pp 28 - 34 Cuban, L. (2001): Oversold and underused: computers in the classroom. Cambridge: Harvard University Press Dakich, E., (2009): Teachers’ perceptions about the barriers and catalysts for effective practices with ICT in primary schools”. To A. Tatnall & A. Jones (eds.), Education and Technology for a better world. IFIP Advances in Information and Communication Technology, pp.445-453 Hammond, Μ. et al. (2009): Why do some student teachers make very good use of ICT? An exploratory case study. Technology, Pedagogy and Education, Vol. 18, Issue 1, pp 59 -73. Jonassen, D., Howland, J., Marra, R. & Crismond, D. (2008): Meaningfull Learning with Technology. Upper Saddle River N.J.: Prentice Hall Kachelhoffer, A. & Khine, M. S. (2009): Bridging the Digital Divide, Aiming to become Lifelong Learners. In A. Tatnall & A. Jones (Eds.), Education and Technology for a better World. Heidelberg and N. York :Springer, pp 229 – 237 Mayer, R. (2003): Theories of Learning and their Applications to Technology. In H. O’ Neil & R. Perez, Technology Applications in Education. A Learning View. London: L. Erlbaum, pp 127 – 158 Mayes, T. (2006): Theoretical perspectives on interactivity in e-learning. In: Ch. Juwah (Ed), Interactions in Online Educaton. Implications for theory and practice. London & New York: Routledge, pp 9 - 28 Min, R. (2006): Methods of learning in simulation environments. In: Ch. Juwah (Ed), Interactions in Online Educaton. Implications for theory and practice. London & New York: Routledge, pp 117 - 138 Postholm, B., (2007). “The advantages and disadvantages of using ICT as a mediating artefact in classrooms compared to alternative tools”. Teachers and Teaching, 13 (6), 587-599 Reedy, G. ( 2008): Power – Point, interactive white boards, and the visual culture of technology in schools. Tecnology, Pedagogy and Education. 17 (2), 143 – 162
Last Update
24-05-2016