Journalism and Literature

Course Information
TitleΔημοσιογραφία και Λογοτεχνία / Journalism and Literature
CodeJR1700
FacultyEconomic and Political Sciences
SchoolJournalism and Mass Communications
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodSpring
CoordinatorZoi Ververopoulou
CommonYes
StatusActive
Course ID140000150

Programme of Study: UPS School of Journalism and Mass Communications (2010-today)

Registered students: 93
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Mass CommunicationsElective Courses belonging to the otherSpring-5
JournalismElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)Spring-5

Class Information
Academic Year2017 – 2018
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600107122
Type of the Course
  • Scientific Area
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Students should be able to: 1. Clearly define what is journalism and what is literature: distinguish betweeen a journalistic and a literary text, on the basis of specific criteria and recognize their different functions and codes. 2. Acknowledge the existence and the communication objectives of hybrid texts, which combine journalistic and literary features (information + aesthetic qualities). 3. Apply creative writing techniques on journalistic writing and vice versa. 4. Write a)articles using New Journalism style, b)personal columns using creative writing techniques c)columns and commentaries on book and other cultural subjects. 5. Work as book reporters. 6. Understand and appreciate the complex professional role of journalists through their literary representations.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Work autonomously
  • Work in an interdisciplinary team
  • Generate new research ideas
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Parallel study and comparative/contrastive analysis of journalistic and literary writing. Similarities and differences. Communicative and social function, codes, and style conventions. Journalists and writers, journalist-writers and reader reception issues. The presence and role of literature in the media environment. New Journalism, non-fiction novel, personal columns, journalism and media in literature.
Keywords
Journalism, Literature, Literary (New) Journalism, Νon-fiction novel
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
  • Photocopies
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
Internet (sites with journalistic and/or literary content) Communication with the students via e-mail (Information and bibliography)
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures
Reading Assigment
Field trips and participation in conferences / seminars / activities
Written assigments
Total
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Formative, Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Formative, Summative)
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Νίκος ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ, Δημοσιογράφος ή ρεπόρτερ. Η αφήγηση στις ελληνικές εφημερίδες, 19ος-20ός αιώνας, Αθήνα, Εκδ. Πόλις, 2014. 2. Τρούμαν ΚΑΠΟΤΕ, Εν ψυχρώ, Αθήνα, Εκδ. Καστανιώτης, 2006.
Additional bibliography for study
Μ.Μ.Ε. και Λογοτεχνία. Το παρόν και το μέλλον μιας συμπόρευσης, Πρακτικά Συνεδρίου, Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, Αθήνα, 28-29 Νοεμβρίου 2007. Περιοδικό Διαβάζω 293 (1992), Αφιέρωμα: «Το χρονογράφημα». Περιοδικό Η Λέξη 104 (1991), Αφιέρωμα: «Δημοσιογραφία και λογοτεχνία». ΑΛΜΠΑΝΗ, Β. (επιμ.). Ένας αιώνας χρονογράφημα 1899–1999. Αθήνα, Καστανιώτης, 2000. ΒΕΡΒΕΡΟΠΟΥΛΟΥ Ζ., «Τρόποι της δημοσιογραφίας στο σώμα της λογοτεχνίας», Δια-κείμενα 10 (2008), σσ. 43-56. ΚΑΠΙΣΙΝΣΚΙ Ρ., Αυτοπροσωπογραφία ενός ρεπόρτερ, Αθήνα, Μεταίχμιο, 2009 ΚΑΚΑΒΟΥΛΙΑ Μ., «Δημοσιογραφικές πρακτικές στη σύγχρονη ελληνική πεζογραφία», Δια-κείμενα 10 (2008), σσ. 99-110. ΚΑΣΤΕΛΛΑΝΟΥ Γ.Φ., «Το χρονογράφημα και η ποίηση της καθημερινότητας», στον συλλογικό τόμο Π. Πολίτης (επιμ.) Ο λόγος της μαζικής επικοινωνίας. Το ελληνικό παράδειγμα, Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μ. Τριανταφυλλίδη), Θεσσαλονίκη, 2008. ΠΟΛΙΤΗΣ Π., «Ανθρώπινες ιστορίες ή το αλφαβητάρι του αφηγηματικού ιμπρεσιονισμού», Δια-κείμενα 10 (2008), σσ. 15-27. ΦΡΕΡΗΣ Γ., «Ιστορία, δημοσιογραφία, μυθιστορία: Το Ζ του Β. Βασιλικού», Δια-κείμενα 10 (2008) σσ. 111-119. ΧΟΛΙΒΑΤΟΥ Ν., «Το φαινόμενο της Νέας Δημοσιογραφίας: Η δημοσιογραφική αφήγηση στα όρια της λογοτεχνικής γραφής», Δια-κείμενα 10 (2008), σσ. 29-42. ΧATZΗΣΑΒΒΙΔΗΣ Σ., Ελληνική γλώσσα και δημοσιογραφικός λόγος, Αθήνα, Gutenberg, 1999, σσ. 94-102. Thérenty Μ. Ε. & A. Vaillant (επιμ.), Presse et plumes: Journalisme et littérature au XIXe siècle, Montpellier, Nouveau Monde, 2005. Boucharenc Μ. & J. Deluche (επιμ.), Littérature et reportage, Limoges, PULIM, 2001. Evrard F., Fait divers et littérature, Paris, Nathan, 1997. Wolfe T. & E. W. Johnson, The New Journalism, New York, Harper & Row, 1973. -Αποσπάσματα από λογοτεχνικά έργα και δημοσιογραφικά άρθρα από την επικαιρότητα (διαφορετικά σε κάθε εξάμηνο), που διανέμονται στην τάξη από τη διδάσκουσα.
Last Update
10-10-2017