Media, Ideology and Social Roles

Course Information
TitleΙδεολογία, Κοινωνικές Ταυτότητες και Μ.Μ.Ε. / Media, Ideology and Social Roles
CodeMM3100
FacultyEconomic and Political Sciences
SchoolJournalism and Mass Communications
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodSpring
CoordinatorVasileios Vamvakas
CommonYes
StatusActive
Course ID140000356

Programme of Study: UPS School of Journalism and Mass Communications (2010-today)

Registered students: 53
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
Mass CommunicationsElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)Spring-5
JournalismElective Courses belonging to the otherSpring-5

Class Information
Academic Year2017 – 2018
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600107159
Type of the Course
  • Scientific Area
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Language of Instruction
  • Greek (Instruction)
Prerequisites
Required Courses
  • GE1300 Sociology of Mass Communication
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Work autonomously
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures
Reading Assigment
Written assigments
Total
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Formative)
  • Performance / Staging (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Βασίλης Βαμβακάς, Ο λόγος της κρίσης. Πόλωση, βία, αναστοχασμός στην πολιτική και δημοφιλή κουλτούρα, Επίκεντρο 2014
Additional bibliography for study
1. Ιδεολογία, ταυτότητα: δύο έννοιες σε κρίση ή δύο κρίσιμοι όροι των κοινω-νικών επιστημών; • Γ. Πλειός, Ο λόγος της εικόνας. Ιδεολογία και πολιτική, Παπαζήσης, Αθήνα, 2001 (κυρίως σελίδες 139-194) • Κ. Δοξιάδης, Υποκειμενικότητα και εξουσία: για τη θεωρία της ιδεολογίας, Πλέθρον, Αθήνα, 1992, (κυρίως σελίδες 35-70) • J.Fiske, H ανατομία του τηλεοπτικού λόγου, Δρομέας, Αθήνα, 2000 (κυρίως σελίδες 63-130) 2. Ψευδής συνείδηση, φετιχισμός, προπαγάνδα • P. Brantlinger, Άρτος και θεάματα, Νησίδες, 1999 • Χ.Κωνσταντινίδου «Τα Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας και η Παραγωγή Νοή-ματος. Θεωρητικές προσεγγίσεις και προοπτικές – α’ μέρος», Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 2002: (EKKE), τχ. 108-109, σελ. 139-188 • Γ. Πασχαλίδης, «Η πολιτισμική ταυτότητα ως δικαίωμα και ως απειλή. Η δι-αλεκτική της ταυτότητας και η αμφιθυμία της κριτικής» στο Χ.Κωσταντονόπουλος, Λ.Μαράτου-Αλιπράντη, Δ.Γερμανός, Θ.Οικονόμου (επιμ): «Εμείς» και οι «άλλοι» αναφορά στις τάσεις και τα σύμβολα, ΕΚΚΕ, Τυπωθήτω, Αθήνα 1999, σσ.73-83. 3. Έρευνα με επίκεντρο το κείμενο (σημειολογία, ανάλυση περιεχομένου, ανά-λυση λόγου) • L. Phillips – M. W. Jorgensen, Ανάλυση λόγου. Θεωρία και μέθοδος, Παπα-ζήσης, Αθήνα, 2009, (κυρίως σελίδες 17-54). • J. Fiske, Εισαγωγή στην επικοινωνία, Αιγόκερως, Αθήνα, 1992 (κυρίως σελί-δες 51-74 και 88-165) • R.Barthes: Μυθολογίες, Ράππας, 1979 • U.Eco, Ο υπεράνθρωπος των Μαζών, Γνώση, Αθήνα, 1988. • J.Fiske, J.Hartley, Η γλώσσα της τηλεόρασης, Αιγόκερως, Αθήνα, 1992, (κυ-ρίως σελίδες 93-100) 4. Έρευνα με επίκεντρο το κοινό (σπουδές πρόσληψης, εθνογραφική προσέγ-γιση, εκλογολογία) • Μ. Μαδιανού, Έθνος, ταυτότητες και τηλεόραση στη σύγχρονη Ελλάδα, Πα-τάκης, Αθήνα, 2008 (κυρίως σελίδες 95-118) • Τ. Κόρνερ, «Επανακτίμηση της πρόσληψης, στόχοι, έννοιες και μέθοδοι» στο J. Curran & M. Gurevitch (επιμ.) ΜΜΕ και Κοινωνία, Πατάκης, Αθήνα, 2001 (σελίδες 393-426) • Γιάννης Βούλγαρης, Ηλίας Νικολακόπουλος, 2012: ο διπλός εκλογικός σεισ-μός, Θεμέλιο 2014 5. Σημαντικές σύγχρονες ιδεολογίες: Εκσυγχρονισμός και αρχαϊσμός • Νικηφόρος Διαμαντούρος, Πολιτισμικός δυϊσμός και πολιτική αλλαγή στην Ελλάδα της μεταπολίτευσης, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2000 • Α. Πανταζόπουλος, Η δημοκρατία της συγκίνησης. Ιμια-Οτσαλάν: αντιεκσυγ-χρονιστικές και εκσυγχρονιστικές τάσεις στο πολιτικό σύστημα, Πόλις Αθή-να, 2002 • Β.Βαμβακάς, Παναγής Παναγιωτόπουλος: «Η Ελλάδα στη δεκαετία του ’80. Κοινωνικός εκσυγχρονισμός, πολιτικός αρχαϊσμός, πολιτιστικός πλουραλισ-μός», στο Β.Βαμβακάς, Π.Παναγιωτόπουλος (επιμ), Η Ελλάδα στη δεκαετία του ’80. Κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό λεξικό, το Πέρασμα, Αθήνα, 2010 σσ. xxix-lxxi • Ελίνα Τζανουδάκη, Το μεγάλο δελτίο των οκτώ, The Book’s Journal, τ.13, σσ.4-6. 6. Σημαντικές σύγχρονες ιδεολογίες: Ελιτισμός και εθνικολαϊκισμός • Laclau, Ernesto, Πολιτική και ιδεολογία στη μαρξιστική θεωρία: καπιταλισ-μός, λαϊκισμός, φασισμός, Θεσσαλονίκη: Σύγχρονα Θέματα, 1983 • Νίκος Δεμερτζής, Θάνος Λίποβατς, Φθόνος και μνησικακία. Τα πάθη της ψυχής και κλειστή κοινωνία, Πόλις, Αθήνα 2006 • Α.Πανταζόπουλος, Ο αριστερός εθνικολαϊκισμός, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη, 2013 • Γιάννης Σταυρακάκης, «Αντινομίες του φορμαλισμού: η κατά Laclau θεώρη-ση του λαϊκισμού και ο ελληνικός θρησκευτικός λαϊκισμός», Επιστήμη και Κοινωνία, τ.12, 2004 • Νικόλα Σεβαστάκη, Γιάννη Σταυρακάκη, Λαϊκισμός, αντιλαϊκισμός και κρίση, Νεφέλη, 2012 • Χρ. Λυριντζής-Μ. Σπουρδαλάκης, «Περί λαϊκισμού. Μια σύνθεση με αφορ-μή την ελληνική βιβλιογραφία», Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης, τ.1, 1993, σσ.133-161 • Pierre-André Taguieff, Ο νέος εθνικολαϊκισμός, Επίκεντρο, Θεσσαλονίκη, 2013 7. Σημαντικές σύγχρονες ιδεολογίες: Κοσμοπολιτισμός και εθνικισμός • Μ. Κοντοχρήστου (επιμ.), Ταυτότητα και ΜΜΕ στη Σύγχρονη Ελλάδα, Παπα-ζήσης, Αθήνα, 2007 (Μέρος Α και Γ), • Σ. Φραγκονικολόπουλος, Γ.Πλειός, Τα ‘εθνικά θέματα’ στη δίνη των ΜΜΕ. Το Μακεδονικό, οι ελληνοτουρκικές σχέσεις και το Κυπριακό στην τηλεόραση και τον Τύπο, Σιδέρης, 2011. • Ζ. Λιαλιούτη, «Αντιαμερικανισμός και ελληνική Δεξιά στη μεταψυχροπολε-μική εποχή», Ελληνική Επιθεώρηση Πολιτικής Επιστήμης, τ.35, 2010. σσ.89-109 • Κάλλη Ζάραλη, Χρήστος Φραγκονικολόπουλος, «Οικονομική κρίση και «εθ-νικός εαυτός». Η περίπτωση των ελληνικών newsportal και blogs», • Γιώργος Πλειός (επιμ.), Η κρίση και τα ΜΜΕ, Παπαζήσης, Αθήνα, 2013 • Αναστασία Ηλιαδέλη, Ο συνωμοσιολογικός λόγος στο ελληνικό πολιτικό σύστημα: οι πυρκαγιές του 2007, η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση και η Λέσχη Μπίλντεμπεργκ, Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, ΑΠΘ, 2010 • Pierre-André Taguieff, Θεωρίες Συνωμοσίας, Πόλις 2010 8. Σημαντικές σύγχρονες ιδεολογίες: Ρατσισμός-Εξτρεμισμός • Ε.Μπαλιμπάρ, Ι.Βάλερσταϊν, Φυλή, Έθνος, Τάξη, οι διφορούμενες ταυτότη-τες, Πολίτης, Αθήνα, 1991. • Β. Γεωργιάδου, Η άκρα δεξιά και οι συνέπειες της συναίνεσης, Καστανιώτης, 2008 • P.Hainsworth (επιμ.), Η ακροδεξιά : Ιδεολογία, πολιτική, κόμματα (πρόλογος Βασιλική Γεωργιάδου), Παπαζήσης 2004 • B. Γεωργιάδου, «Η κουλτούρα της βίας και ο δεξιός εξτρεμισμός», Έθνος, 20/10/2012) • Πέτρος Παπασαραντόπουλος, «Τα συγκοινωνούντα δοχεία του πολιτικού εξτρεμισμού», The Book’s Journal, τ.37, 2013 • Άννα Φραγκουδάκη, Ο εθνικισμός και η άνοδος της Χρυσής Αυγής, Αλεξάν-δρεια 2013 • Κωστής Παπαϊωάννου, Τα καθαρά χέρια της Χρυσής Αυγής, Μεταίχμιο 2013 • Ralf Melzer, Sebastian Serafin (επιμ.), Ο δεξιός εξτρεμισμός, Πόλις 2014 • Δημήτρης Ψυχογιός, Η πολιτική βία στην ελληνική κοινωνία, Επίκεντρο 2013 9. Ταυτότητα, υποκουλτούρες και ο λόγος του στυλ • D.Hebdidge, Υποκουλτούρα: το νόημα του στυλ, Γνώση, Αθήνα 1988. • Hall, Stuart (επιμ.) Representation: cultural representations and signifying practices, Sage, 1997. • Πιερ Μπουρντιέ, Η διάκριση. Κοινωνική κριτική της καλαισθητικής κρίσης, Πατάκης, Αθήνα 2008 • Π.Παναγιωτόπουλος, «Κιτς. Κάτι το ωραίον: η καλαισθητική κρίση στο πεδίο του κοινωνικού ανταγωνισμού» στο Β.Βαμβακάς, Π.Παναγιωτόπουλος (ε-πιμ), Η Ελλάδα στη δεκαετία του ’80. Κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό λεξικό, το Πέρασμα, Αθήνα, 2010 σσ. 267-271. 10. Υποκειμενικότητα, φαντασιακό, ιδεολογική ηγεμονία • Λ.Αλτουσέρ, Θέσεις, Θεμέλιο, Αθήνα 1990 (κυρίως σελίδες 69-121) • S.Hall, «Η επανακάλυψη της “ιδεολογίας”: Η επάνοδος του απωθημένου στις μελέτες για τα μέσα» στο Μ.Κομνηνού - Χ.Λυριντζής (επιμ), Κοινωνία, Εξουσία και Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας, Παπαζήσης, Αθήνα, 1988, σσ.89-146 • D. Howarth, H έννοια του λόγου, Πολύτροπον, Aθήνα 2008.
Last Update
09-03-2015