PSYCHOSOCIAL DIMENSIONS OF LEARNING AND TEACHING

Course Information
TitleΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ / PSYCHOSOCIAL DIMENSIONS OF LEARNING AND TEACHING
CodeΕ.1.234
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter
CoordinatorConstantinos Vouyoukas
CommonNo
StatusActive
Course ID80000296

Class Information
Academic Year2017 – 2018
Class PeriodWinter
Faculty Instructors
Weekly Hours2
Class ID
600110218
Course Type 2016-2020
  • General Knowledge
  • Scientific Area
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
Students to be able to understand how learning and teaching takes place based on the cognitive and social-cognitive learning and teaching theories with emphasis placed on preschool education. More specifically, to be able to: 1. compare and combine personalistic, cognitive and socio-cognitive theories of learning and teaching, 2. analyse children's socio-cognitive conflicts and 3. consider the effect of culture, context and teachers' expectations on children's learning.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Piaget’s influence. Cognitive constructivism, cognitive conflicts and learning, Bruner’s discovery learning, Ausubel’s meaningful learning. Socio-cognitive theories of learning and teaching. Vygotsky’s and Bandura’s influence. Social interactions and learning. Socio cognitive conflicts. Culture and learning. Situated learning. Tacit knowledge Children’s learning and teachers’ expectations. Prejudices, stereotypes and education. Self-fulfilling prophecy
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
PowerPoint, email
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures
Fieldwork
Reading Assigment
Total
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Written Assignment (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Woolfolk, A. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Έλλην. 2. Slavin, R. E. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Μεταίχμιο
Additional bibliography for study
Bertrand, Y. (1999). Σύγχρονες Εκπαιδευτικές Θεωρίες. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες της παιδαγωγικής σχολής και του τμήματος ψυχολογίας) Foulin, J.N. & Mouchon, S. (2001). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Μεταίχμιο. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες της παιδαγωγικής σχολής, του τμήματος ψυχολογίας και του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής) Woolfolk, A. (2007). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Εκδόσεις Έλλην. (διαθέσιμο στη βιβλιοθήκη του τμήματος ψυχολογίας) Πουρκός, Μ. (1997). Ο Ρόλος του Πλαισίου στην Ανθρώπινη Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και την Κοινωνικο-Ηθική Μάθηση. Εκδόσεις Gutenberg. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες του τμήματος ψυχολογίας και του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής) Γκότοβος, Α. Ε. (1994). Παιδαγωγική Αλληλεπίδραση. Επικοινωνία και κοινωνική μάθηση στο σχολείο. Εκδόσεις Σύγχρονη Εκπαίδευση. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες της παιδαγωγικής σχολής και του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής ) Lave, J. & Wenger, E. (2005). Κοινωνικές Όψεις της Μάθησης, Νόμιμη Περιφερειακή Συμμετοχή. Εκδόσεις Σαββάλας (διαθέσιμο στη βιβλιοθήκη της παιδαγωγικής σχολής) Banks, J. A. (2001). Εισαγωγή στην Πολυπολιτισμική Εκπαίδευση. Εκδόσεις Παπαζήση. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες του παιδαγωγικού τμήματος δημοτικής εκπαίδευσης, του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής και του τμήματος γερμανικής γλώσσας και φιλολογίας) Μπασέτας, Κ. (2005). Οι Προσδοκίες των Δασκάλων και οι Επιδράσεις τους στους Μαθητές. Αθήνα, Γρηγόρης. (διαθέσιμο στις βιβλιοθήκες του τομέα παιδαγωγικής της φιλοσοφικής σχολής, της θεολογικής σχολής και του τμήματος γερμανικής γλώσσας και φιλολογίας)
Last Update
20-11-2014