Learning Outcomes
With the successful attendance of this course, the students will be able to perform the following things:
1. to conduct field work,
2. to write the text and to transcribe the melody of Greek folk songs both in Western and Byzantine notation,
3. to edit a CD,
4. to make the edition of Greek folk music, with educational and/or musicological-scientific profile,
5. to teach Greek folk music in the primary and secondary school.
Course Content (Syllabus)
This course comprises the following units:
1. strategies of conducting field work,
2. presentation of the main bibliography of the field (in Greek and in other languages), as well as of the most important archives and collections of Greek folk music in Greece,
3. techniques of transcribing Greek folk songs into Western and Byzantine notations,
4. issues concerning the theory, history and geography of the Greek folk music. Archiving and classification of Greek folk songs,
5. organology and playing techniques of Greek traditional instruments, as well as acquaintance with important collections of traditional musical instruments,
6. elements of analysis (metrical, musical-poetical and modal) of Greek folk music,
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Φοίβος Ανωγειανάκης, Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα, β΄ έκδ. (Αθήνα: Μέλισσα, 1991).
2. Βάλτερ Πούχνερ,Μελέτες για το ελληνικό δημοτικό τραγούδι (Αθήνα: Αρμός, 2013).
Additional bibliography for study
1. Samuel Baud-Body, Δοκίμιο για το ελληνικό δημοτικό τραγούδι (Ναύπλιο: Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα, 1984).
2. Κοκκάλας, Σταύρος Γ.,Καϊμάκης, Ιωάννης Β., Τσιάνης, Σωτήριος Ι., Πολυμέρου-Καμηλάκη, Αικατερίνη, Δημοτικά τραγούδια από το Βαλτέτσι Αρκαδίας = Folk songs from Valtetsi, Arcadia, Δημοσιεύματα του Κέντρου Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, αρ.4 (Αθήνα : Ακαδημία Αθηνών. Κέντρον Ερεύνης της Ελληνικής Λαογραφίας, 2010).
3. Γεώργιος Σπυριδάκης και Σπυρίδων Περιστέρης, Ελληνικά δημοτικά τραγούδια, τ. Γ΄ (Μουσική εκλογή). Ακαδημία Αθηνών, Δημοσιεύσεις του Κέντρου Ερεύνης Ελληνικής Λαογραφίας, αρ. 10 (Αθήνα, 1968).