DEVELOPMENTALLY APPROPRIATE PRACTICE FOR PRESCHOOL-AGED CHILDREN

Course Information
TitleΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΑ ΚΑΤΑΛΛΗΛΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ / DEVELOPMENTALLY APPROPRIATE PRACTICE FOR PRESCHOOL-AGED CHILDREN
CodeΕΠ.2.038
FacultyEducation
SchoolEarly Childhood Education
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAnastasia Dimitriou
CommonNo
StatusActive
Course ID80003406

Class Information
Academic Year2017 – 2018
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Class ID
600113398
Course Type 2016-2020
  • General Knowledge
  • Scientific Area
  • Skills Development
Course Type 2011-2015
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Learning Outcomes
The students will learn about the developmentally appropriate practice for preschool-aged children and in the lectures and the conversations that take place in the classroom they will develop knowledge, form opinions and exchange ideas for basic issues concerning the education of young children and the developmentally appropriate practice for them.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
The developmentally appropriate practice in the preschool programs for children aged 0-6 years.Organization and function of the kindergarten based on them. Planning, application and evaluation of activities according to the program of the kindergarten and the developmentally appropriate practice. The role of the child, the teacher, the parents and the society in the educational process of a classroom based on the developmentally appropriate practice.
Keywords
Devellopmentally appropriate practice, preschool education
Educational Material Types
  • Video lectures
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures
Reading Assigment
Tutorial
Internship
Written assigments
Other / Others
Total
Student Assessment
Description
Paper and presentations in the classroom.
Student Assessment methods
  • Written Assignment (Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
  • Labortatory Assignment (Formative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1) Bredekamp, S. & Copple, C. (εισ./επιμ. Ε. Ντολιοπούλου) (2011). Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές μέθοδοι στην προσχολική ηλικία. Αθήνα: Πεδίο. 2) Ντολιοπούλου, Ε (2005). Η εφαρμογή της μεθόδου project σε ελληνικά νηπιαγωγεία. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γ. Δαρδανός.
Additional bibliography for study
Αυγητίδου, Σ. (2008) (επιμ.). Συνεργατική μάθηση στην προσχολική εκπαίδευση: Έρευνα και εφαρμογές.Αθήνα: Gutenberg. Bredekamp, S. & Copple, c. (1998). Καινοτομίες στην προσχολικήε εκπαίδευση: Αναπτυξαικά κατάλληλες πρακτικές στα προσχολικά προγράμματα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Κακανά, Δ. (2003). Θεωρία και μεθοδολογία δραστηριοτήτων στην προσχολική ηλικία. Θεσ/νίκη: Αφοί Κυριακίδη. Κακανά, Δ. (2008). Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία και μάθηση. Θεσ/νίκη: Αφοί Κυριακίδη. Κακανά, Δ. & Σιμούλη, Γ. (2008) (επιμ.). Η προσχολική εκπαίδευση στον 21ο αιώνα. Αθήνα: Επίκεντρο. Μουμουλίδου, Μ. (2006). Η παιδαγωγική του σχεδίου εργασίας στην προσχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γ. Δαρδανός. Μουμουλίδου, Μ. Ρεκαλίδου, Γ. (2010). Μικρές ομάδες στην εκπαίδευση. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γ. Δαρδανός. Ντολιοπούλου, Ε (2011). Το ολοήμερο νηπιαγωγείο στην Ελλάδα και σε 12 άλλες χώρες. Αθήνα: Πεδίο. Πατινιώτης, Ν. (2005). Το ολοήμερο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Τυπωθήτω- Γ. Δαρδανός. Pronin- Fromberg, D. (2000). Το ολοήμερο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Eκδ. Οδυσσέας. Τ.Ε.Π.Α.Ε & ΟΜΕΡ (2003). Η διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας και της μάθησης στην προσχολική και την πρώτη σχολική ηλικία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Last Update
09-10-2014