Sociology of Education (socialisation-interculturalism)

Course Information
TitleΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (κοινωνικοποίηση-διαπολιτισμικότητα) / Sociology of Education (socialisation-interculturalism)
CodeΚΕ800
FacultyPhilosophy
SchoolPhilosophy and Education
Cycle / Level1st / Undergraduate, 2nd / Postgraduate
Teaching PeriodWinter/Spring
CoordinatorAntigoni Sarakinioti
CommonYes
StatusActive
Course ID280008962

Programme of Study: UPS School of Philosophy and Education (2011-today)

Registered students: 234
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
CoreCompulsory CourseWinter/Spring-5

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodSpring
Faculty Instructors
Weekly Hours3
Total Hours39
Class ID
600119264
Type of the Course
  • Background
  • Scientific Area
Course Category
Specific Foundation / Core
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
Prerequisites
General Prerequisites
There are no prerequisites for the specific course given its introductory character.
Learning Outcomes
The aim of the course is to introduce students to the basic concepts of Sociology of Education and Intercultural Education, so that they will be in the position to realize the social dimension of a range of educational issues. Learning Outcomes: 1. Know the different -complementary or competing- theories and approaches, which have been developed in the scientific field of Sociology of Education 2. Conceptualize and understand the links between education and inequalities 3. Understand and be able to analyze the social dimensions which have moulded the educational systems 4. Analyze contemporary issues in educational policy and practice 5. Consider alternatives to the present education system and their organizational implications 6. Consider the implications of immigration and repatriation for education 7. Know the aims, axioms and practices of intercultural education and be able to juxtapose intercultural and monocultural educational policies and practices.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Retrieve, analyse and synthesise data and information, with the use of necessary technologies
  • Adapt to new situations
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Keywords
school as an institution, socialization, social and educational inequality, language codes, social mobility, intercultural education
Educational Material Types
  • Slide presentations
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
Ppt presentations, use of e-class (Open Courses) and course blog, e-mail communication with students
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures341.4
Reading Assigment 632.5
Written assigments 200.8
Exams30.1
Other / Others50.2
Total1255
Student Assessment
Student Assessment methods
  • Written Exam with Short Answer Questions (Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Summative)
  • Written Assignment (Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
1. Gewirtz Sharon, Cribb Alan (2011), Κατανοώντας την εκπαίδευση, ISBN: 978-960-501-405-6, Κωδικός στον Εύδοξο: 12280931 2. Θάνος Θεόδωρος, Καμαριανός Ιωάννης, Κυρίδης Αργύρης, Φωτόπουλος Νίκος, Παυλή - Κορρέ Μαρία, Τουρτούρας Χρήστος, (2017) Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης ISBN: 978-960-01-1846-9., Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68376944 3. Λάμνιας Κώστας (2002) Κοινωνιολογική θεωρία και εκπαίδευση , ISBN: 978-960-375-307-0, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 24163 4. Blackledge David, Hunt Barry (2004) Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης , ISBN: 978-960-375-132-8, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 24160 5. Queiroz Jean-Manuel de (2000), Το σχολείο και οι κοινωνιολογίες του, ISBN: 978-960-01-0831-5, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 32114
Additional bibliography for study
Blackledge, D. & Hunt, B. (2004). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Μεταίχμιο. Λάμνιας, Κ. (2001). Κοινωνιολογική Θεωρία και Εκπαίδευση. Διακριτές προσεγγίσεις. Αθήνα: Μεταίχμιο. Qieiroz J. M. (2000). Το Σχολείο και οι Κοινωνιολογίες του. Αθήνα: Gutenberg. Βιτσιλάκη, Χ. & Γουβιάς, Δ. (2018). Ανιχνεύοντας την κρίση. Επιλεγμένα κείμενα από τις εισηγήσεις του 2ου πανελλήνιου συνεδρίου Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg. Θάνος, Θ. (επιμ.) (2015). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Αθήνα: Gutenberg. Φραγκουδάκη, Α. (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Αθήνα: Παπαζήση. Μιχαλακόπουλος, Γ. (1997). Το σχολείο και η σχολική τάξη. Κοινωνιολογικές προοπτικές. Θεσσαλονίκη: Αδελφών Κυριακίδη. Hughes M. & Kroehler, C. (2014) (β εκδ.). Κοινωνιολογία. Οι βασικές έννοιες. Αθήνα: Κριτική. Ταινίες • The Wave (2008), σκηνοθεσία Dennis Gansel ή • Τα Παιδιά της Χορωδίας Les Choristes (2004), σκηνοθεσία Κριστόφ Μπαρατιέ
Last Update
06-03-2020