GREEK ECONOMIC HISTORY

Course Information
TitleΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ / GREEK ECONOMIC HISTORY
Code12ΕΕ02
FacultySocial and Economic Sciences
SchoolEconomics
Cycle / Level1st / Undergraduate
Teaching PeriodSpring
CoordinatorNikolaos Varsakelis
CommonYes
StatusActive
Course ID100001481

Programme of Study: UPS School of Economics (2013-today)

Registered students: 30
OrientationAttendance TypeSemesterYearECTS
OIKONOMIASElective Course belonging to the selected specialization (Elective Specialization Course)843
DIOIKĪSĪ EPICΗEIRĪSEŌNSpecial Election843

Class Information
Academic Year2018 – 2019
Class PeriodSpring
Weekly Hours3
Class ID
600123249
Course Type 2016-2020
  • Background
Course Type 2011-2015
General Foundation
Mode of Delivery
  • Face to face
Digital Course Content
Erasmus
The course is also offered to exchange programme students.
Language of Instruction
  • Greek (Instruction, Examination)
  • French (Instruction, Examination)
Prerequisites
General Prerequisites
There are not prerequisite courses for this course.
Learning Outcomes
Be able to understand the problems of the current economic reality of the country, the political economy and the history of economic theories, because all the economic issues are obscured when detached from their historical context.
General Competences
  • Apply knowledge in practice
  • Adapt to new situations
  • Make decisions
  • Work autonomously
  • Work in teams
  • Work in an international context
  • Work in an interdisciplinary team
  • Appreciate diversity and multiculturality
  • Respect natural environment
  • Demonstrate social, professional and ethical commitment and sensitivity to gender issues
  • Be critical and self-critical
  • Advance free, creative and causative thinking
Course Content (Syllabus)
Aim of the course: to allow students learn about Greece’s economic evolution. Contents: Within this course, we attempt an analysis of economic history as a tool which will aid students not only to learn about Greece’s economic evolution in history, but also to interpret contemporary economic phenomena. Under this light, we pursue and unravel a series of significant phenomena and relationships which have an intense historic dimension; meaning that they constitute extensions of phenomena and relationships which simultaneously belong to the domain of economic history and political economics
Keywords
Greek, economic, history, agricultural reform
Educational Material Types
  • Notes
  • Slide presentations
  • Multimedia
  • Book
Use of Information and Communication Technologies
Use of ICT
  • Use of ICT in Course Teaching
  • Use of ICT in Communication with Students
Description
Access to the Blackboard - Email communication
Course Organization
ActivitiesWorkloadECTSIndividualTeamworkErasmus
Lectures822.9
Field trips and participation in conferences / seminars / activities
Written assigments
Exams20.1
Total843
Student Assessment
Description
Tests during the year, student works which prime the final grade and final exams
Student Assessment methods
  • Written Exam with Multiple Choice Questions (Formative, Summative)
  • Written Exam with Short Answer Questions (Formative, Summative)
  • Written Exam with Extended Answer Questions (Formative, Summative)
  • Written Assignment (Formative, Summative)
  • Performance / Staging (Formative, Summative)
Bibliography
Course Bibliography (Eudoxus)
Κύριο σύγγραμμα: Μ. Mazower, Η Ελλάδα και η οικονομική κρίση του μεσοπολέμου. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης 2002 1. Ασδραχάς Σπ., Η οικονομική δομή των Βαλκανικών χωρών (15ος-19ος αιώνας) εκδ. Μέλισσα, 1979. 2. Ασρδαχάς Σπ. Ζητήματα Ιστορίας, Θεμέλιο, 1984. 3. Βεργόπουλος Κ., Εθνισμός και οικονομική ανάπτυξη, εκδ. Εξάντας, Αθήνα 1978. 4. Βεργόπουλος Κ., Το αγροτικό ζήτημα στην Ελλάδα, εκδ. Εξάντας, Αθήνα 1975. 5. Βεργόπουλος Κ., Κράτος και οικονομική πολιτική στον 19ο αιώνα, εκδ. Εξάντας, Αθήνα 1978 6. Δανιηλίδης Δ., Η νεοελληνική κοινωνία και οικονομία, Νέα Σύνορα. 7. Δερτιλής Δ., Κοινωνικός μετασχηματισμός και στρατιωτική επέμβαση 1880-1902, εκδ. Εξάντας, Αθήνα 1977. 8. Δερτιλής Γ., Το ζήτημα των τραπεζών ( 1871-1873), Μορφωτικό ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, Αθήνα 1980. 9. <<Ελληνισμός και Ελληνικότητα>>, Επιμέλεια του Τσαούση Δ.Γ., σειρά Ελληνική Κοινωνία. 10. <<Όψεις της Ελληνικής Κοινωνίας του 19ου αιώνα>>, Επιμέλεια του Δ.Γ. Τσαούση, σειρά ελληνική κοινωνία 2, εκδ. βιβλιοπωλείου της <<Εστίας>> 11. Θωμαδάκης Στ. Πίστη και εκχρηματισμός της οικονομίας-Προεξοφλητικός δανεισμός και Εθνική Τράπεζα (1860-1900), εκδ. Εθνική Τράπεζα 1981. 12. Κολίοπουλος Γ. Ληστές- Η κεντρική Ελλάδα στα μέσα του 19ου αιώνα, εκδ. Ερμής, Αθήνα 1979. 13. Μουζέλης Ν., Νεοελληνική κοινωνία- όψεις υπανάπτυξης, εκδ. Εξάντας, Αθήνα 1978. 14. Παναγιωτόπουλος Β., Η βιομηχανική ανάπτυξη στα Βαλκάνια κατά τον 19ο αιώνα, εκδ. Θεμέλιο. 15. Σβορώνος Ν., Επισκόπηση της νεοελληνικής ιστορίας,Θεμέλιο,1976 16. Σακελλαρόπουλος Θ., Θεσμικός Μετασχηματισμός και Οικονομική Ανάπτυξη, εκδ. Διόνικος, 2006 17. Σακελλαρόπουλος Θ., Κείμενα Οικονομικής και Κοινωνικής Ιστορίας, εκδόσεις Διόνικος,2003 18. Τσουκαλάς Κ., Εξάρτηση και αναπαραγωγή, Ο κοινωνικός ρόλος των εκπαιδευτικών μηχανισμών στην Ελλάδα (1830-1922), εκδ. Θεμέλιο, Αθήνα 1977 19. Τσουκαλάς Κ., Κοινωνική ανάπτυξη και κράτος- Η συγκρότηση του δημοσίου χώρου στην Ελλάδα, εκδ. Θεμέλιο, Αθήνα 1981. 20. Παπαγιαννάκης Λ., Οι Ελληνικοί σιδηρόδρομοί (1882-1910)-Γεωπολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις, Μορφωτικό ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, Αθήνα 1982. 21. Επιθεώρηση: Τα ιστορικά, Περιοδική έκδοση ιστορικών σπουδών, εκδ. Μέλισσα
Last Update
31-03-2016