Learning Outcomes
Upon completion of this course, students are expected to be able to discuss concepts, arguments and texts related to semiotic approaches to the history of art, to the theory of images, to cultural history
Course Content (Syllabus)
The course examines semiotic approaches to art history, image theory, cultural history
Additional bibliography for study
1. Η αγγλική μετάφραση (1972) της Αnnette Lavers της συλλογής κειμένων Mythologies του Roland Barthes (1957)
2. To βιβλίο Ways of Seeing του John Berger (1972)
3. To άρθρο "The globalization of ego and alter: An essay in cultural semiotics"
του Gοran Sonesson, Semiotica 148–1/4 (2004), 153–173.
4. To άρθρο "Data Science and Digital Art History" του Lev Manovich, DAH-Journal 1, (2015), 13-35.
5. Theodor Adorno and Max Horkneimer "The Culture Industry". Aπόσπασμα από το Dialectic of Enlightenment, Νέα Υόρκη 1993, (α' έκδοση στα γερμανικά Dialektik der Aufklaerung, 1944)
6.Το άρθρο "In the Name of Picasso" της Rosalind Krauss, October, 16, Art World Follies (άνοιξη 1981), 5-22.
7.To άρθρο "Semiotics and Art History" της Mieke Bal και του Norman Bryson, The Art Bulletin, 73/ 2 (Ιούνιος 1991), 174-208.
8. To άρθρο "Visual Pleasure and Narrative Cinema" της Laura Mulvey, Screen 16 /3, (1975), 6–18.
9. Το άρθρο "Semiotics at the crossroads of art" της Virve Sarapik, Semiótica 195 (2013) 69-95.
10. Το βιβλίο Regarding the Pain of Others της Susan Sontag (2003).